Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Is dit wat?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37654
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 jun 2020 15:14

Een HT is prima om te kijken of je mountainbiken leuk vindt.
Een HT met luchtgeveerde vork, 740/760mm stuur en 2.25 of 2.4 banden is wel een ander verhaal dan een gravelbike. Met zo'n fiets kun je bijv ook naar zuid limburg, zou ik met een graveller niet doen.
En uiteindelijk wil je een fully ;-)

En dan nog later wil je uiteindelijk een Santa Cruz volgens 53x11 :twisted:
Less is bore

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 22 jun 2020 17:34

daniel1975 schreef: 22 jun 2020 15:14 Een HT is prima om te kijken of je mountainbiken leuk vindt.
Een HT met luchtgeveerde vork, 740/760mm stuur en 2.25 of 2.4 banden is wel een ander verhaal dan een gravelbike. Met zo'n fiets kun je bijv ook naar zuid limburg, zou ik met een graveller niet doen.
En uiteindelijk wil je een fully ;-)
Mee eens. Een HT is prima en kun je ook op de NL parcourtjes veel lol mee hebben. Een fully is in NL echt overdone. Je kunt best voor niet te veel geld een leuke 27,5 / 29-er kopen waar je goed mee uit de voeten kunt.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 22 jun 2020 18:02

daniel1975 schreef: 22 jun 2020 15:14 (...)
En uiteindelijk wil je een fully ;-)

En dan nog later wil je uiteindelijk een Santa Cruz volgens 53x11 :twisted:
Zo is dat :-)

Bedenk vooral ook wat je belangrijk vindt. Uiteindelijk reed ik veel van mijn snelste tijden in Nederland (ook omlaag!) op een knalharde lichte XC hardtail, maar heb ik op mijn huidige fully (inderdaad, een Santa Cruz :mrgreen: ) veel meer lol. En dan doel ik op lijntjes pakken waar ik op de HT niet eens aan durfde te denken, proberen om steeds meer "airtime" te pakken daar waar het kan, en komende vakantie is de bedoeling ook weer het bikepark in te gaan. Zou ik alleen in Nederland rijden, willen doorrijden en een beperkt budget hebben: 100% zeker een hardtail. Ging de fiets ook mee naar het buitenland en/of vind ik snelheid minder belangrijk, en is het budget nog steeds beperkt: een hardtail met een voorvork met meer veerweg en wat meer trail-gerichte geometrie.
Kun je je budget oprekken en weet je wat je wilt: fully!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37654
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 jun 2020 18:07

Overdone is het zeker niet, het is alleen anders. Met een fully kun je sneller zijn als je wilt of leuker spelen.
Het geeft ook in NL gewoon een extra leuke dimensie.
Less is bore

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 22 jun 2020 18:32

havana schreef: 22 jun 2020 12:58 Ik wil natuurlijk zo weinig mogelijk overlap met mijn andere fietsen. Ik heb al een gravelfiets met 44 mm banden. Dus ik denk dat een HT29 te veel overlap heeft.
For what it's worth, want mijn mtb ervaring/interesse is beperkt ;):

In dat geval kijk eens naar de Calibre Bossnut. Is van een soort van Engelse B'twin en voor een complete fully van zo'n €1.000 en ze krijgen al vele jaren lovende reviews.

Mijn verwachting is wel dat ze uitverkocht zijn en een lange levertijd hebben, er door het succes misschien wel wat bij de prijs opgedrukt hebben of elders bezuinigt en natuurlijk aan de zware kant is, maar kwalitatief wel oké schijnt.

Nadat ze 2x mijn order gecanceld hadden (niet leverbaar?) ben ik maar naar 12Go gereden toendertijd. Geen spijt van, want zou de fiets toch vooral kopen voor waar je hem het meeste gaat gebruiken (Heuvelrug e.o.) en dan is een 29" hardtail prima.

Plaats reactie