Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Reach en zithouding (vraagje over)

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 17 jun 2020 22:30

Voorzichtig ben ik me wat aan het oriënteren voor een eerste mountainbike. Prijs maximaal € 2.000,-- maar liever een stuk minder omdat wielrennen nog hoofdzaak zal blijven,.

In principe spreekt de Cube Reaction Race me qua prijsstelling wel aan. In de reviews lees ik echter dat de Cube een, in vergelijking tot andere mtb's, een erg korte reach heeft.

Mijn vragen:
- klopt mijn veronderstelling dat je met een korte reach meer recht op zit?
- zijn er gebruikers die deze afwijkende reach als hinderlijk hebben ervaren?

Uiteraard wordt er even proef gereden voordat er tot aanschaf wordt overgegaan,
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 jun 2020 13:25

Veen schreef: 17 jun 2020 22:30 Voorzichtig ben ik me wat aan het oriënteren voor een eerste mountainbike. Prijs maximaal € 2.000,-- maar liever een stuk minder omdat wielrennen nog hoofdzaak zal blijven,.

In principe spreekt de Cube Reaction Race me qua prijsstelling wel aan. In de reviews lees ik echter dat de Cube een, in vergelijking tot andere mtb's, een erg korte reach heeft.

Mijn vragen:
- klopt mijn veronderstelling dat je met een korte reach meer recht op zit?
- zijn er gebruikers die deze afwijkende reach als hinderlijk hebben ervaren?

Uiteraard wordt er even proef gereden voordat er tot aanschaf wordt overgegaan,
1: ja
2: nee, geen last van gehad.

wm
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 18 jun 2020 13:53

2: nee, "probleem" opgelost middels langere stuurpen.

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 18 jun 2020 14:16

Hartelijk dank mensen, wellicht dat ik binnenkort eens naar een winkel ga om te testen/kijken. Een gebruikersverslag op Fiets.nl bracht me wat aan het twijfelen omdat daarin werd aangegeven dat men de afwijkende reach een nadeel vond.

(Ps: om te kijken of dat mountainbiken wat voor me is afgelopen dinsdag het parcours in Gieten/Gasselte even met de aloude Gazelle Tour de France gereden en bij de zandafgraving/Nije Hemelriek meteen over het stuur geduikeld!)
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

marsman
Forum-lid
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 18 jun 2020 14:25

Als het je eerste MTB is: de reach is vaak korter dan veel mensen verwachten/gewend zijn. Koop niet gelijk een lange stuurpen. De korte reach geeft je controle.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 jun 2020 14:31

Exact. Je moet ook wat korter op je werk zitten, omdat je werkhouding ook anders is op een mtb. Veel beweeglijker en actiever

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 18 jun 2020 16:37

MTB's worden tegenwoordig juist langer (en slacker) om de handling te verbeteren. Rechterop kan prettig zijn voor de controle, maar minder druk op je voorwiel is dat niet. Ik zou de korte reach van een Cube alleen aanraden voor mensen met een kort bovenlichaam.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 22 jun 2020 17:39

Veen schreef: 18 jun 2020 14:16 (Ps: om te kijken of dat mountainbiken wat voor me is afgelopen dinsdag het parcours in Gieten/Gasselte even met de aloude Gazelle Tour de France gereden en bij de zandafgraving/Nije Hemelriek meteen over het stuur geduikeld!)
Hopelijk geen blessures... De MTB techniek is toch wel redelijk specifiek. Een cursusje "start to bike" voor de MTB van NTFU is erg nuttig!
Maar als je in deze regio zit, ga dan het rondje Appelscha eens doen. Je kunt daar prima 29-ers huren en zo ervaren of je zo'n moderne MTB wat vind.
De stack-reach op een moderne MTB is sowieso niet te vergelijken met die van een racefiets of een MTB van 10-20 jaar terug. De houding is echt veranderd. Denk naast stack-reach ook eens aan de brede sturen (controle), wereld van verschil.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 jun 2020 18:10

760mm sturen zijn zo’n beetje de XC/light trail standaard tegenwoordig.
Stuurpen idd kort, frames zijn daar op ontwikkeld. 50-80mm is normaal voor XC. Trail/DH nog korter.
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 23 jun 2020 13:20

Voordeel van een lange reach van je frame is dat je met een kortere stuurpen en een breed stuur (idd, 760mm is vrij normaal) kunt rijden. Dat geeft echt meer controle. Doordat de balhoofdhoeken steeds flauwer worden en de zitbuishoeken steeds steiler, moet de reach bovendien wel toenemen, omdat anders stuur en zadel veel te dicht bij elkaar komen. Anders dan bij racefietsen, die in balhoofd en zitbuishoek nauwelijks verschillen, waardoor je alleen aan het reach cijfer vaak genoeg hebt, is het bij een MTB dus zaak om ook de framehoeken in de gaten te houden.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 23 jun 2020 14:50

Dank allen.

Niets zo veranderlijk als mensen: inmiddels een weekje verder en wat Cubes bekeken en ook een Specialized Epic. Donderdag even weer kijken.
@Buddo, een gekrenkte ego telt zeker niet echt als blessure? M.u.v. wat schaafwondjes viel het erg mee.
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12626
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 jun 2020 12:23

Ik kan nog steeds niet aan die extreem brede sturen wennen. (nu ben ik begonnen in de tijd dat je het stuur afzaagde naar 460mm.

Ik heb nu 680 en dat is echt wel zat voor mij met een 10cm stuurpen. Uiteindelijk gaat het stuurgevoel vooral om je afstand punt zadel uiteinde handvaten.

De houding licht ook aan het inzet bereik XC race zit nog vrij diep en racy. Het rechterop zitten kan ik niet aan wennen, dan kan ik niet mijn volledig kracht goed kwijt en krijg ik last van mijn rug en relatieve diepe MTB zit vind ik fijn, uiteindelijk komt die ook maar op 7cm, maargoed toch nog iets.

Plaats reactie