Hoi,
Ik heb een tijdje geleden een mtb/gravelbike Tweedehands gekocht. Het gaat om een silverback Syncra 2. Dit was een mtb maar de vorige eigenaar heeft de voorvork vervangen voor een vaste Carbon voorvork. Ik heb toen gekozen voor een vaste voorvork omdat ik er ook stukken op wilde gaan fietsen (fiets is lekker licht met Carbon voorvork en frame.)
Intussen is er een racefiets bijgekomen voor de afstanden dus dacht nu opeens om misschien weer te gaan kijken naar een voorvork met vering. Ik heb alleen totaal geen verstand van voorvorken (kwalitatief/prijzen/makkelijk te vervangen/eventuele andere onderdelen) wat zouden jullie aanraden en aan welke kosten moet ik dan denken?
Plaatje van fiets:
Voorvork mtb vervangen?
Ik zou me eerst afvragen waar je ermee wilt gaan fietsen. Veel moderne routes zijn prima met een starre vork te doen, maar dat is een kwestie van proberen. Dan zou ik eerst eens wat mtb-banden monteren, zo breed mogelijk en een lage druk! Hiermee gaan fietsen en kijken hoe het bevalt.
Toch te hard/behoefte aan voorvering? Jouw fiets is met geveerde vork geleverd, dus even opzoeken wat er standaard in zat. Vervolgens die vork opzoeken op het web... dan kijk je naar een vork die past bij de fiets en zie je gelijk wat de prijs ongeveer is. Hierna kun je dan vervolgens gaan kijken of er alternatieven zijn.
Toch te hard/behoefte aan voorvering? Jouw fiets is met geveerde vork geleverd, dus even opzoeken wat er standaard in zat. Vervolgens die vork opzoeken op het web... dan kijk je naar een vork die past bij de fiets en zie je gelijk wat de prijs ongeveer is. Hierna kun je dan vervolgens gaan kijken of er alternatieven zijn.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Mtb verende voorvorken heb je redelijk vanaf een 300* euro tot 1000+euro's.
Lees je wat in wat kwaliteiten zijn voor een voorvork.
Zorg wel dat de vork kan blokkeren. Dat is denk ik een minimum.
En bluebird zijn tip om de juiste banden banden voor ruwer terrein te monteren is een start.
Walter
* een voorvork is zo een onderdeel waar je zeer grote kortingen op kan krijgen. 50% is geen uitzondering als je wat zoekt op internet. Monteren is meestal niet zo moeilijk.
Lees je wat in wat kwaliteiten zijn voor een voorvork.
Zorg wel dat de vork kan blokkeren. Dat is denk ik een minimum.
En bluebird zijn tip om de juiste banden banden voor ruwer terrein te monteren is een start.
Walter
* een voorvork is zo een onderdeel waar je zeer grote kortingen op kan krijgen. 50% is geen uitzondering als je wat zoekt op internet. Monteren is meestal niet zo moeilijk.
Je moet ook naar je balhoofd kijken.
Of je een tapered of rechte buis hebt.
Vervolgens is ook de passing van het wiel belangrijk.
Er zijn tegenwoordig 3 verschillende standaarden bij mtb, de ordinaire qr, 15x100 en 15x110.
Wil je niet van wiel wisselen is dus een vork die past bij je wiel noodzakelijk.
Verder, zou ik altijd voor een luchtgeveerde gaan, en liefste ook met lockout.
Als ik zo naar je fiets kijk, is dat een xc hardtail, dan is een veerweeg van 100mm, Max 120mm echt het wel.
Of je een tapered of rechte buis hebt.
Vervolgens is ook de passing van het wiel belangrijk.
Er zijn tegenwoordig 3 verschillende standaarden bij mtb, de ordinaire qr, 15x100 en 15x110.
Wil je niet van wiel wisselen is dus een vork die past bij je wiel noodzakelijk.
Verder, zou ik altijd voor een luchtgeveerde gaan, en liefste ook met lockout.
Als ik zo naar je fiets kijk, is dat een xc hardtail, dan is een veerweeg van 100mm, Max 120mm echt het wel.
Oké hier zit even nog flink wat onderzoek/afweging in. Wielen/banden zijn dus eerst belangrijk en dan eerst maar even kijken of ik de vering mis.
Als een vering teveel gaat kosten dan moet ik gaan afwegen of ik dat het waard vindt omdat ik nu wielrennen ook erg leuk vindt. Daarnaast kan ik de fiets in huidige staat ook in de slechtere wintermaanden gebruiken om te fietsen. Genoeg om over na te denken. Bedankt voor jullie antwoorden!
Als een vering teveel gaat kosten dan moet ik gaan afwegen of ik dat het waard vindt omdat ik nu wielrennen ook erg leuk vindt. Daarnaast kan ik de fiets in huidige staat ook in de slechtere wintermaanden gebruiken om te fietsen. Genoeg om over na te denken. Bedankt voor jullie antwoorden!
———————
Race - Trek 5500 OCLV 120 - Full Dura Ace
Gravel - Silverback Syncra 2 Full Carbon
———————
Race - Trek 5500 OCLV 120 - Full Dura Ace
Gravel - Silverback Syncra 2 Full Carbon
———————
Afgelopen week met mijn fiets in de Ardennen een off-road rit gedaan. Onwijs gaaf maar merk wel dat de fiets in deze samenstelling daar niet echt voor geschikt is. Het ging op zich wel maar de dunne banden was het grootste ding denk ik. Toch maar eens gaan kijken naar opties in banden/vering of een mtb die dit wel heeft.
Was wel blij dat ik de Mtb bij me had want mijn racefiets had ik denk ik weg kunnen gooien met de wegen in België...
Was wel blij dat ik de Mtb bij me had want mijn racefiets had ik denk ik weg kunnen gooien met de wegen in België...
———————
Race - Trek 5500 OCLV 120 - Full Dura Ace
Gravel - Silverback Syncra 2 Full Carbon
———————
Race - Trek 5500 OCLV 120 - Full Dura Ace
Gravel - Silverback Syncra 2 Full Carbon
———————
Oh en als je een beetje serieus wilt gaan mountainbiken zou ik ook een normaal stuur monteren van rond de 72 a 74 cm breed en je stuurpen weer omhoog draaien. Op die manier zit je met je ellebogen gebogen op de fiets en vang je ook makkelijker klappen op (en het stuurt fijner)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"