Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Nieuwe fiets aanschaffen

thesaskiaahh
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2020 12:24

thesaskiaahh 03 mar 2020 13:14

Na een half jaar gereden te hebben op een (te grote) instap mountainbike van de Decathlon (gratis gekregen). Ben ik toe aan een "echte" MTB. mijn budget zit rond de 1900 euro. Ik fiets 1 a 2x per week in midden en zuid-limburg en ben van plan om ook 2 a 3x per jaar te gaan bikepacken met deze fiets. Ik vind het belangrijk dat deze goed is voor mijn MTB avonturen en minder belangrijk voor het bikepacken.

Mijn oog is nu gevallen op de volgende fietsen:
- Specialized Epic hardtail €2099 https://www.specialized.com/nl/nl/epic- ... 116-171127
- Giant Fathom 29 €1699 https://www.giant-bicycles.com/nl/fathom-29--ge--2020

Ik heb op de Specialized gefietst en ik had meteen het wow gevoel! De geometrie voelt perfect. Bij veel andere fietsen had ik altijd het gevoel dat er iets niet klopte. De Giant heb ik helaas niet op kunnen fietsen omdat deze nergens in de buurt op voorraad is. Het prijsverschil is vrij groot zeker omdat ik het idee heb dat de Giant iets beter is afgemonteerd (ik weet niet heel veel hiervan). Ook ligt de Specialized net buiten mijn budget :( anders had ik nu ook niet zo getwijfeld.
De Specialized voelde ontzettend licht en comfortabel t.o.v. alle andere fietsen waar ik op heb gezeten (Cube, Trek, Merida). Ook was ik op slag verliefd op de rode kleur (maar dat is uiteraard minder belangrijk).
De Giant moet ik bij een winkel bestellen en is dus altijd een gok of ik deze prettig vind fietsen omdat ik deze niet vooraf kan testen. Ik heb namelijk een klein trauma overgehouden aan mijn oude fiets die te groot was voor mij...

Dus de vraag is. Is het volgens jullie het geld waard om voor de duurdere Specialized te gaan? Of is de Giant meer 'bang for your buck' met het risico dat deze niet zo lekker fiets als de Specialized?
Graag jullie advies voor deze licht gevorderde MTB'er die erg graag een nieuwe fiets wilt waar ik de komende paar jaar mee vooruit kan in NL en 2 a 3x per jaar buiten NL. :D

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 03 mar 2020 13:59

Als je niets geeft om een naam, dan zou ik voor dat budget bij andere merken gaan shoppen. Vooral bij Specialized betaal je veel naam. Voor 2.000 euro heb je bijvoorbeeld bij Radon een pak meer. Nadeel is uiteraard wel de service achteraf.

https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... s-60-2020/

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 03 mar 2020 15:30

Een fiets die te groot is, is uiteraard heel irritant, maar hij kostte niks, dus dat viel toch mee. Je kent het gezegde: "wat niks kost, kan niks zijn...". Ik zou wat geduld oefenen tot je wel op een fiets binnen je budget kunt proefrijden, zoals de Giant. Naar aanleiding van @jakkel vraag ik of de Radon wel vooraf te proefrijden is.... Zo niet, dan ben je net zo ver van huis als met de Decathlon, maar dan wel betaald. Een Canyon is altijd terug te sturen en veel andere merken eveneens.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 03 mar 2020 16:03

Als je al heel veel fietsen geprobeerd hebt die het 'niet' zijn en de S is het overduidelijk 'wel', dan blijft er nog éen vraag over: kun je het verschil in prijs goedpraten?
Bij een S moet je je wel realiseren dat je bezoekjes aan de FM gaan lijken op het bezoek aan de Audi-dealer met je Audi. Onderhoud gaat flink wat kosten en ze doen er veel aan om het jou moeilijk te maken het zelf te doen

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 03 mar 2020 19:51

Ook bij Giant kunnen ze de gewenste fiets naar hun winkel sturen zodat je er een keer op kunt zitten en fietsen. Je zult er vermoed ik (eigen invulling) niet een paar uur het bos mee in mogen maar een rondje op straat kan wel.
Als je de geometrie van de specialized hebt dan kun je ook meteen kijken waar de alternatieven gelijk zijn of afwijken. Bij racefietsen is dat heel gebruikelijk.

Je vergelijkt nu trouwens een carbonframe met een aluframe. Ik kan wel raden welk frame lichter en wendbaarder zal aanvoelen. Bij giant kom je denk ik uit op deze fiets als je carbon wil: https://www.giant-bicycles.com/nl/bikes ... ed-29-2020

Maar als je goed weet wat je wilt dan moet er denk ik wel een mooie deal te halen zijn nu de meeste fietsenwinkels weer langzaam aan wielrennen gaan denken en wij mountainbiken nog steeds een wintersport vinden. Ik stond afgelopen weekend nog te kijken naar een mooie voormalig demo-fiets van een fietsmaat die voor half geld in zijn bezit was gekomen. Soms moet je geduld en geluk hebben.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 03 mar 2020 20:37

klimmer schreef: 03 mar 2020 15:30 Een fiets die te groot is, is uiteraard heel irritant, maar hij kostte niks, dus dat viel toch mee. Je kent het gezegde: "wat niks kost, kan niks zijn...". Ik zou wat geduld oefenen tot je wel op een fiets binnen je budget kunt proefrijden, zoals de Giant. Naar aanleiding van @jakkel vraag ik of de Radon wel vooraf te proefrijden is.... Zo niet, dan ben je net zo ver van huis als met de Decathlon, maar dan wel betaald. Een Canyon is altijd terug te sturen en veel andere merken eveneens.
Ach, na bijna 25 jaar MTB'en begin ik stilaan te beseffen dat er over die geometrietoestanden altijd nogal zwaar wordt gedaan. Veel verschillen zitten er trouwens niet meer op de hedendaagse frames. Ik heb een Radon MTB online besteld, super fiets (heel licht trouwens), echter nooit test gereden. De grootste verschillen in handling zijn vooral gerelateerd aan het totaalgewicht van de fiets, soort banden (...en druk) en de drop. En laat dat nu net dingen zijn die je bij alle merken vindt en kunt wijzigen.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 03 mar 2020 20:50

Als die specialized je goed bevalt, zou ik hem kopen. Die paar honderd euro ben je zo weer vergeten en als je een andere fiets koopt, die wel binnen je budget past, maar minder lekker rijdt, je vergeet je dat nooit..

En Specialized is die meerprijs imo ook wel waard.

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 05 mar 2020 09:35

Als je er meteen goed op zit zou ik voor de Specialized gaan.

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 16 mar 2020 18:36

Voor dit budget meteen de Rockrider XC900 bestellen. Gaat geen enkel ander merk ik de buurt komen. Ook Canyon niet. Speci zeker niet.
Heb de 940 getest bij de intro, frame is echt super.

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 16 mar 2020 18:50

HarryuitHilversum schreef: 03 mar 2020 20:50
En Specialized is die meerprijs imo ook wel waard.
Uit zulke reacties blijkt dat de marketing in elk geval wel goed werkt.

Plaats reactie