Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Tubeless maar dan anders....

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3522
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 09 dec 2019 08:42

Ik heb een paar vragen over tubeless strandbanden: het is vrij gebruikelijk om strandbanden tubeless te monteren maar...

Nu heb ik ook een setje strandbanden (schwalbe one) en als ik daarmee op de weg rijd, gaan ze vrij snel lek (mijn ervaring). Het zijn kleine lekjes. Ik denk dat het op te lossen zou moeten zijn door ze tubeless te monteren. Echter (ik heb een goedkope zelf gekluste strandfiets) heb ik mijn twijfels of mijn velgen daar geschikt voor zijn. Kun je op een of andere manier dat spul om je banden tubeless te maken in binnenbanden frotten?

Ik weet dat je met binnenbanden minder snel rijd (mn op het strand mij lage bandenspanning). Maar ik ben geen snelle fietser dus wat seconden meer of minder maken mij de pis niet lauw.

Dus de vraag is eigenlijk: Kun je de setup met one's en binnenbanden wat lekbestendiger maken (bv met tubeless melk of een ander briljant iets dat ik niet ken)?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27525
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 dec 2019 08:52

Ja hoor, sealant werkt ook met binnenbanden en tubulars... wel minder goed dan bij tubeless...

Daniel1989
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
Locatie: Alphen aan de Rijn

Daniel1989 09 dec 2019 08:56

Ja dat kan.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3522
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 09 dec 2019 09:04

havana schreef: 09 dec 2019 08:52 Ja hoor, sealant werkt ook met binnenbanden en tubulars... wel minder goed dan bij tubeless...
Met minder goed bedoel je dan dat het het gat in mijn band minder snel dicht?

Of is het lastiger aan te brengen? Ik weet eerlijkgezegd niet of tubeless ventielen of ventielen van een binnenband verschillen van elkaar.

Ik zal vanavond toch eens naar mijn velgen kijken en wellicht hier posten. Dan kan ik ze wellicht toch tubeless maken. Geen idee waarom. Maar gewoon omdat het een leuk knutselwerkje is. Niet omdat het moet maar omdat het kan zeg maar :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 09 dec 2019 10:07

Ook velgen en banden die niet tubeless ready zijn prima tubeless te krijgen.
Het is wel wat meer geklooi dan met TLR spullen, en een compressor is misschien wel aan te raden, maar het lukt prima. Hou er wel rekening mee dat je misschien iets vaker je banden op spanning moet zetten. (op mijn woon-werk fiets bijvoorbeeld rij ik al meer dan een jaar op tubeless Schwalbe Marathon banden, om velgen die zeer zeker niet tubeless ready zijn. Moet ze 1x/wk bijpompen, dus dat valt ook wel mee)

Vroegah ging men aan de slag met electrotape voor de velgen, afgeknipte ventielen uit binnenbanden en brouwseltjes van ammoniak en latex, en dat werkte ook.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3522
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 13 dec 2019 17:21

Zit er toch nog over door te malen: Als ik nou met die strandbanden de boel tubeless maak, en ik wil later weer mijn tractorbanden erop zetten, dan vermoed ik dat het een enorme zooi wordt. Of valt dat wel mee? Je hebt toch een fles derrie in die banden laten lopen die ergens gebleven moeten zijn.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 13 dec 2019 18:32

rikkert schreef: 13 dec 2019 17:21 Zit er toch nog over door te malen: Als ik nou met die strandbanden de boel tubeless maak, en ik wil later weer mijn tractorbanden erop zetten, dan vermoed ik dat het een enorme zooi wordt. Of valt dat wel mee? Je hebt toch een fles derrie in die banden laten lopen die ergens gebleven moeten zijn.
Wordt een zootje ja.

Najieto
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 06 mei 2016 11:05

Najieto 13 dec 2019 18:36

als je een flesje hebt kan je de meeste latex uit je band zuigen, lap door je band halen voor het laatste restje en de rommel valt reuze mee.
BMC Roadmachine 02 2019
BMC Teamelite 02 2020

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 dec 2019 07:36

rikkert schreef: 13 dec 2019 17:21 Zit er toch nog over door te malen: Als ik nou met die strandbanden de boel tubeless maak, en ik wil later weer mijn tractorbanden erop zetten, dan vermoed ik dat het een enorme zooi wordt. Of valt dat wel mee? Je hebt toch een fles derrie in die banden laten lopen die ergens gebleven moeten zijn.
Zo veel latex gaat er nou ook weer niet in hè? Een beetje kliederen is het wel, maar niet zo erg om als tegenargument te gebruiken. Als de latex nog niet al te oud is kun je zelfs overwegen het te hergebruiken in je andere banden.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3522
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 15 dec 2019 12:42

Hmmm, meningen zijn een beetje tegenstrijdig. Ik denk dat ik het bij binnenbanden hou en daar dat spul gewoon in doe. Kan ik zonder kledderen er ook nog profijt van hebben met tractorbanden. Want dan kan ik die gevulde binnenbanden gewoon weer gebruiken. Dank voor de uitleg en adviezen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 16 dec 2019 09:26

Wanneer je onderweg een binnenband moet monteren in een tubeless band, dan is dit inderdaad kledderen. Maar thuis in de garage is dit toch een klusje dat je best proper kan doen? Ik gebruik een spuit en/of een dop van de gemiddelde spuitbus (WD40, smeermiddel, kuismiddel, .... ) om de latex uit de oude band te halen. Werkt goed! Die tip van de dop heb ik van GMBN

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 16 dec 2019 09:57

Ik zie ook niet zo hoe het nadeel van een paar drupjes gemorste latex opweegt tegenover het voordeel van tubeless (zeker op een strandband die je over het algemeen met hele lage druk wil rijden), of wat er "tegenstrijdig" is aan de berichten, maar TS moet natuurlijk zelf weten wat 'ie doet.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie