Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Ketting slijt enorm snel

Benno Z
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 okt 2019 14:26

Benno Z 28 okt 2019 14:28

Ik heb in augustus een Sensa Fiori EVO SL XT 2 x 11 speed gekocht en dat liep de eerste weken lekker (voornamelijk asfalt en weinig klimmetjes) maar na 300 km begon de ketting iets te kraken. Na 500 km werd dit echter zo erg dat ik hem eens ging opmeten en hij zat op 0,75. Ik ging er van uit dat er een goedkope op zat en heb een duurdere KMC DLC gekocht die bekend staat om zijn lange levensduur. Echter begon ook deze te kraken na 100 km en na 300 km zit hij ook al op 0,75. Nieuw zat deze onder de 0,5. Normaal gesproken kom ik pas op 0,75 na 2000-3000 km.

Hij kraakt flink en verschuift iets op de cassette en verschuift ook iets op beide voorbladen als er spanning op komt te staan.; Dit is goed te zien als ik hem ophang en met licht ingeknepen achterrem aan de trappers draai.
Het gaat alleen om de grootste 6 kransjes en het gebeurt bij beide voorbladen. Ik sta voor een raadsel, ik heb 6 jaar gefietst zonder problemen op een ouder model Fiori.
Als ik hem na een rit schoonmaak en de ketting insmeer met hetzelfde spul wat ik al jaren gebruik dan is hij muisstil, maar na een paar kilometer komt het gekraak weer terug. Ik heb werkelijk geen idee waar dit vandaan komt, uiteraard de afstelling al goed gecontroleerd en dat is prima, hij schakelt dan ook vlekkeloos. Het klinkt een beetje alsof je met een tripple op het grootste blad rijdt en achter op het grootste cassette-kransje.
Iemand de ultieme tip?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 okt 2019 15:56

Toevallig veel bagger gezien de afgelopen weken? Van een matige afstelling gaat een ketting niet slijten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rudi assauer
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 30 apr 2014 19:52

rudi assauer 28 okt 2019 15:58

Wat zij je fm toen je hem er mee confronteerde?
Race: Stelbel Rodano Disc / Cannondale CAAD10
MTB: Santos 4.29
WW: Santos Trekking Lite

Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 okt 2019 18:49

Benno Z schreef: 28 okt 2019 14:28
Het gaat alleen om de grootste 6 kransjes en het gebeurt bij beide voorbladen. Ik sta voor een raadsel,
Zert mij op het spoor van ofwel de kettinglijn ver naar buiten ofwel een "maandagmorgen"cassette, hoewel ik nog nooit zoiets ervaren heb, is ook moeilijk voor te stellen bij een machine die duizenden kransjes per uur uitspuugt, maar onmogelijk lijkt het me ook niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 28 okt 2019 19:21

Benno Z schreef: 28 okt 2019 14:28 Ik heb in augustus een Sensa Fiori EVO SL XT 2 x 11 speed gekocht en dat liep de eerste weken lekker (voornamelijk asfalt en weinig klimmetjes) maar na 300 km begon de ketting iets te kraken. Na 500 km werd dit echter zo erg dat ik hem eens ging opmeten en hij zat op 0,75.
Als jij een 'nieuwe' ketting binnen 300/500km zover weet te slijten/rekken op een 'nieuwe' cassette dat een kettingtooltje op 0,75 erin valt ben je m.i. wel of "berensterk" of heb je de ketting met zand gesmeerd. :roll: Een dure hobby met een DLC ketting. :mrgreen:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Benno Z
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 okt 2019 14:26

Benno Z 28 okt 2019 19:33

Geen bagger gezien, een klein beetje bij een toertocht maar goed gereinigd en gesmeerd.

Nog geen contact gehad met de fm, ik heb ook geen goede ervaringen met de verkoper dus morgen gaat ie even naar een andere voor controle, hopelijk vinden zij toch iets.

De kettinglijn lijkt mij ook niet okee, maar dat is toch nergens te 'regelen'? Cassette is niet te verplaatsen en het crankstel alleen dmv het verplaatsen van de spacers naar de andere kant, maar dan komt het kleine blad wel heel erg dicht tegen het frame.
Als ik hem voor op het grootste blad zet en achter op het kleinste staat de ketting kaarsrecht en dat lijkt mij niet de bedoeling, dan zou hij voor iets naar binnen moeten staan toch? De ideale lijn lijkt mij op het middelste kransje van de 11 en dan exact tussen de beide voorbladen in, maar dat is dus niet zo.

Een foute cassette lijkt mij ook mogelijk maar hoe zie/check je dat? Alles ziet er normaal uit.

Ja inderdaad, binnen de 300km zit de KMC DLC van ruim € 80,00 al op de 0,75. En nee, niet gesmeerd met zand. Je begrijpt dus dat ik voor een raadsel sta.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15947
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 okt 2019 19:36

Benno Z schreef: 28 okt 2019 19:33 ..............morgen gaat ie even naar een andere voor controle, hopelijk vinden zij toch iets..............
Je begrijpt dus dat ik voor een raadsel sta.
Jij niet alleen.
Mocht je de reden vinden laat het ons weten want dit is toch wel heel abnormaal.
I know myself like no one else
Nothing to defend

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 okt 2019 19:39

Hoe was de ketting bij de aankoop? Welke rek had je dan?

Walter

Benno Z
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 okt 2019 14:26

Benno Z 28 okt 2019 19:46

Walter, toen kreeg ik de 0.5 er niet tussen....

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 28 okt 2019 19:49

en hoe maak je de ketting schoon?

Benno Z
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 okt 2019 14:26

Benno Z 28 okt 2019 19:56

Zoals ik het al zes jaar met veel succes doe: met een doek de ergste 'rommel' er af vegen en vervolgens met een lichte sproeistand afspoelen, zo nu en dan met gebruik van Mucoff (tip!). Vervolgens na het drogen smeer ik hem weer in.
Maar dat is het probleem niet: ik doe het al zes jaar op dezelfde manier maar bij deze fiets is het dus 300 km ipv de 2000 á 3000 km voordat ik op de 0,75 zit.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 okt 2019 21:45

Benno Z schreef: 28 okt 2019 19:33
Als ik hem voor op het grootste blad zet en achter op het kleinste staat de ketting kaarsrecht en dat lijkt mij niet de bedoeling, dan zou hij voor iets naar binnen moeten staan toch? De ideale lijn lijkt mij op het middelste kransje van de 11 en dan exact tussen de beide voorbladen in, maar dat is dus niet zo.

.
Ik ben niet echt een MTB deskundoloog, maar daar lijkt me dan toch het probleem te zitten.....
Ik zou eens kijken naar andere , soortgelijke MTB's hoe de kettinglijn daar zit.
Een scheeflopende ketting slijt sneller dan een rechtlopende, door de steeds wisselende eenzijdige belasting op de draaipunten.
Zelfs bij nul onderhoud zou hij het langer vol moeten houden...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie