Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Aandrijving grijpt niet aan

royvangeelen
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2018 20:58

royvangeelen 20 okt 2019 16:27

Hallo,

Laatst op de mtb in de afdaling dacht ik dat mijn ketting eraf was, hij hing slap en trappen had geen effect. Nadat ik gestopt was bleek mijn ketting er nog wel op te liggen maar het wiel draaide niet als ik ging trappen. Na een paar omwentelingen greep hij ineens weer aan en kon ik weer verder fietsen. Dit gebeurde daarna bijna bij elke afdaling, iemand een idee wat dit kan zijn? En hoe dit op te lossen is?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 okt 2019 16:39

De "pallen" in je body die niet aangrijpen.
Demonteer even je cassettebody en reinig je palletjes en de binnenkant van je naaf waar deze "palletjes" aangrijpen..
Mogelijk dat het dan direct in orde is.
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 okt 2019 17:26

Bv bij een shimano kan je niet aan de pallen. Dan moet jz een nieuwe body kopen. Ook dikwijls bij no-names bodies.
Even vertellen welke naaf je hebt kan helpen om uit te leggen wat de opties zijn.

Walter

royvangeelen
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2018 20:58

royvangeelen 22 okt 2019 07:17

Bedankt voor de reacties, ik heb er een Shimano Acera opzitten, grote kans dat die de boosdoener is:). ik zal van de week eens kijken of ik hem uit elkaar kan halen. Alvast bedankt!

royvangeelen
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2018 20:58

royvangeelen 27 okt 2019 11:08

Afgelopen vrijdag de cassette eraf gehaald en zo ver mogelijk schoongemaakt. Tijdens het fietsen ging het goed dus voorlopig kan hij er weer tegenaan, bedankt voor de hulp!

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 27 okt 2019 14:37

walter- schreef: 20 okt 2019 17:26Bv bij een shimano kan je niet aan de pallen. Dan moet jz een nieuwe body kopen.
Afdichting eraf pulken, doorspoelen met wasbenzine en daarna smeren met lichte olie. Dat is meestal voldoende. Als je wilt, kun je zo’n body wel uit elkaar halen om te reviseren, maar het is sterk de vraag of dat de moeite waard is.
Vorsprung durch Pedantik

Plaats reactie