Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Najaar = mountainbiken

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 30 sep 2019 21:53

Deze stelling maar eens hier (uit nieuwsgierigheid) gedropt. :D
Blijkt nog steeds een sport voor de donkere maanden als je de advertenties / mailtjes mag geloven.
futurum.jpg
Huiskamer vraag: Hoe lang blijft men dat nog steeds beweren?
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 30 sep 2019 22:01

Echte MTB'ers zullen schrijven dat het gewoon een zomersport is. Wat mountainbikers in de winter doen, geen idee, maar als ik de verhalen mag geloven zie je in de winter weer de invasie van de wielrenners in de bossen.

Of dat waar is, geen idee. Ik rij alleen in het najaar op mijn MTB.

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 30 sep 2019 22:34

Mountainbiken en wielrennen kun je in Nederland het hele jaar rond doen. Ik zit afwisselend op ATB en racefiets. Maar net waar ik zin in heb.
Maar vervelende van wielrenners (even generaliseren) die in de wintermaanden het bos in gaan is, is dat het ze vaak aan techniek ontbreekt waardoor ze bij de eerste beste bult(je) al stil staan. Dat wordt dan uiteraard gecompenseerd op de rechte stukken.
Mijn Strava

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 30 sep 2019 22:56

Ik wissel ook het hele jaar af, maar ik ben dan ook meer een MTB-er die ernaast ook een racefiets heeft.

Afgelopen zondag de Strade Bianche Achterhoek gereden. Wat me opviel is dat er (naar mijn idee) veel meer gravelfietsen waren dan vorig jaar. En minder MTB's dus. Hebben de wielrenners het gravellen ontdekt als vervanger van het MTB-en? Weer een ander onderwerp misschien, maar voor de klagende MTB-ers wellicht een lichtpuntje ;-)

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 01 okt 2019 08:38

klaastuin schreef: 30 sep 2019 22:56 Afgelopen zondag de Strade Bianche Achterhoek gereden. Wat me opviel is dat er (naar mijn idee) veel meer gravelfietsen waren dan vorig jaar. En minder MTB's dus. Hebben de wielrenners het gravellen ontdekt als vervanger van het MTB-en?
Ik denk dat het Nederland gewoon ontbreekt aan mooie MTB parcoursen. Niet helemaal waar natuurlijk, op o.a. de Heuvelrug, Limburg, Schoorl, Dorst etc. kun je prachtig fietsen, maar de fiets moet wel altijd achterop de auto als je een stukje offroad wilt. Voor mij is dat vaak wel een argument om maar gewoon de racefiets te pakken en een uurtje langer te fietsen (en een uurtje minder te poetsen).

Daarnaast zijn niet alle MTB parcoursen even uitdagend (lees: vlak en weinig hobbels) waardoor je ze ook prima met een gravel bike kunt nemen. Dat biedt dan eigenlijk de ideale tussenweg tussen afstanden af kunnen leggen (eerst 25km naar de Heuvelrug fietsen) en een rondje offroad te gaan.

Al met al vind ik het aantal gravelpaden ook te beperkt om er een aparte fiets voor aan te houden. Ik heb een stalen do-it-all fiets die ik gebruik voor fietsvakanties, graveltochten, maar vooral als 2e racefiets.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 01 okt 2019 09:30

Het zou kunnen zijn dat er binnen een straal van 50 km een plek is die geschikt is voor MTB maar ik ken hem niet. Als ik iemand op die dikke banden veel te recht op zie zitten moet ik een beetje grinniken. Waar ik woon zijn MTB's en gravelbaiks gekkigheid.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 01 okt 2019 09:51

Ik vind het 'verschrikkelijk' hoe velen het verschil niet zien tussen veldrijden en mountainbiken. Goed, ik rijd ook graag een veldtoertocht in de winter, maar mountainbike als wedstrijdsport is en blijft een zomersport. In het geval van Futurum is dit natuurlijk gewoon een verkoopstruc. Onlangs ergens gelezen (zou goed kunnen in het boekje van Futurum): X was vroeger een mountainbiker en houdt dus van regen en modder. :?

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 01 okt 2019 10:07

In het najaar blijf je weg uit het bos. Dát is wat mountainbikes denken en doen.

Helaas denken de boswielrenners daar anders over en zie je de trails, die door vrijwilligers onderhouden worden, compleet aan gort gereden worden door MAMILS op 26 inch Giant Escapers met V-brakes. Dit aangevuld met m.n. Belgische fietsploegen die zichzelf MVDP wanen en tijdens veldtoertochtjes de KOM-etjes aan elkaar willen rijden ten koste van alles en iedereen. Dat is een beetje hoe het er hier in het najaar in Brabant aan toe gaat. Heel gezellig allemaal, vooral als toerclubs hun toertochtje ook nog eens, naast gebruikmaking van de vaste routes, uitzetten over uitgepijlde wandelroutes op de zondagochtend. Alles bij elkaar een prima manier om de sentimenten mbt mountainbiken bij het publiek, SBB en NM nog negatiever te maken dan ze al zijn.

Persoonlijk stap ik, zo gauw het weer minder wordt, met een goed setje kleding op een gravelbike met 40mm en rij ik over landwegen, grindpaadjes, asfalt en brede doorgaande lanen in het bos. Alles wat gewoon goed te berijden is zonder schade aan te richten zeg maar. De mtb's komen in maart de schuur weer uit.

Gebruikersavatar
marcuse
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 aug 2006 18:16

Gebruikersavatar marcuse 01 okt 2019 11:41

MTBen doe ik het hele jaar door. Race zolang het weer het toelaat. En als het te slecht is voor de race is het vaak perfect voor de MTB

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 okt 2019 12:37

Persoonlijk fiets ik het hele jaar door op de MTB, zolang de omstandigheden het toelaten. Dus niet als de regen het bos heeft veranderd in een modderbende en ook niet als door teveel droogte het een soort woestijn is geworden. Beter voor mijn materiaal en beter voor de trails.

De 2.0 trails in Nederland zijn zo goed aangelegd dat je echt niet weg hoeft te blijven in de herfst. Het aantal keren dat er in het afgelopen jaar een niet-rijden-verzoek (via facebook of op mountainbike.nl) is uitgegaan is op 1 hand te tellen.
En eigenlijk snap ik wel dat veel racefietsers in de herfst het bos opzoeken. Minder koud, minder last van gladde weg, leuke afwisseling. Ik vind het ook nogal snobistisch om te roepen dat voor de "echte MTB'er", MTB'en een zomersport is (is ook bullshit natuurlijk, wanneer denk je dat alle profs trainen?).

Probleem is alleen dat tenminste een deel van de MTB'ende wielrenners zich maar matig weet te gedragen in het bos. Geen geduld bij inhalen en niet opzij willen als ze zelf dreigen ingehaald te worden zijn bekende ergernissen. En inderdaad: ook rijden wanneer de omstandigheden te slecht zijn (lees: de trails slopen). Deze groep boswielrenners is gelukkig bijzonder eenvoudig te ontwijken: gewoon zorgen dat je niet op zondagmorgen tussen 10 en 12 in het bos bent. :twisted:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 01 okt 2019 13:42

Mountainbiken is absoluut een zomersport. (In de winter ligt er sneeuw)

In de winter baanwielrennen, strandfietsen, of de zanderige parcours op zoeken.
De Veluwe is echt prachtig.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 okt 2019 13:47

brutus schreef: 01 okt 2019 13:42 Mountainbiken is absoluut een zomersport. (In de winter ligt er sneeuw)

(...)
In de Alpen wel ja..
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie