Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Maatvoering mountainbikes?

Gebruikersavatar
bull
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:38

Gebruikersavatar bull 10 sep 2019 13:40

Na een fietspassie van ruim 40 jaar wil ik deze winter eens proberen of de ATB iets voor me is. Helaas weet ik uit mijn racefiets ervaring dat het lastig zoeken is naar een frame dat mijn lange benen kan herbergen.... :mrgreen:

Ik ben redelijk gemiddeld qua lengte (1,93) maar heb lange benen (BBL 98 cm). Hierdoor zit ik eigenlijk mijn hele leven op frames variërend van 63 tot 66 cm.

Omdat ik een atb beginner ben kijk ik naar opstappers van max. € 1000,-
Ik heb alleen geen idee welke maatvoering ik moet hebben? :?

De stack en reach van mijn huidige racefiets zijn: resp 620 mm en 400 mm. Dit bevalt al jaren uitstekend.

Alvast bedankt voor jullie reacties en/of meedenken!
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 sep 2019 17:59

Niet doen: alleen kijken naar stack en reach van het frame. Zeker de moderne MTB's hebben zeer afwijkende hoeken (flauwe balhoofdhoek en steile zitbuishoek) waardoor stuur en zadel veel dichter naar elkaar toe komen en je frame dus meer reach moet hebben. Bij een moderne geo hoort bovendien een korte (50mm ofzo) stuurpen icm met een breed (760mm ofzo) stuur, wat er ook weer voor zorgt dat de reach van het frame toeneemt. Kijk dus vooral naar de werkelijke afstanden tussen zadel en stuur. Die kun je uitrekenen als je een beetje wiskundig overlegt bent, maar op het net zijn ook tooltjes te vinden (ik wil ook wel linken naar een spreadsheet die ik ooit gemaakt heb, alleen heb ik die link niet paraat).

Bedenk ook dat je een MTB anders gebruikt dan een racer, dus dat het niet slim is om de afstelling van je racer exact te kopiëren. Bij mij is alleen de afstand zadel - trapas gelijk, maar is de drop heel veel minder op de MTB.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
bull
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:38

Gebruikersavatar bull 10 sep 2019 18:55

Thx 53x11! Als ik jouw verhaal zo lees is het ook heel belangrijk om daadwerkelijk wat fietsen te passen en te ervaren...
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 10 sep 2019 20:00

Zo groot mogelijk of bijna zo groot mogelijk. De indicatie van bijvoorbeeld de Trek X-Caliber geeft wel een redelijk idee. De vorige eigenaar van mijn X-Caliber meet 1,92. Ik ben iets korter (1,87) en rijdt nu op die XL. (21,5")
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 9/p/23165/
Proberen is inderdaad aan te bevelen.

Plaats reactie