2x11 XT of 1x12 SLX/XT?

Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.
Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 7086
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 sep 2019 07:56

1x is de beste vernieuwing voor de MTB van de afgelopen jaren. 2x vond ik niks, want je bent continue aan het schakelen tussen binnen en buitenblad, en juist dat gaat slecht met een beetje modder, onder belasting, etc. Dat de stappen te groot zijn is flauwekul. De stappen tussen 12 en 36 zijn net zo groot als bij een standaard 10 speed cassette. Voor op het asfalt is het inderdaad een ander verhaal, daar heeft 1x geen meerwaarde m.i., maar voor asfalt koop je geen mtb!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7092
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 03 sep 2019 08:15

53x11 schreef:
03 sep 2019 07:56
De stappen tussen 12 en 36 zijn net zo groot als bij een standaard 10 speed cassette.
Het gaat echter niet om de stappen tussen 12t en 36t, maar tussen 10/11t en 42t (bij 11v) of tussen 10/11t en 50t (bij 12v).

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 23786
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 sep 2019 09:04

Voor de stappen tussen de versnellingen maakt het praktisch niet uit of je nu 2x11 neemt of 1x12. Je krijgt in beide gevallen een cassette met grote stappen. Het grote voordeel van 1x12 t.o.v. 1x11 is dat je er een bail-out verzet bij krijgt zonder dat je de cassette nog grotere sprongen hoeft te laten maken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 999
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 03 sep 2019 09:12

Ik rijd nu zo'n 4 maanden (1.700 km) met XTR 1x12 speed (34t - 10/51). Ik ondervind geen enkel nadeel tegenover andere overbrengingen. De kettinglijn loopt ook rechter bij de meest gebruikte versnellingen. En je komt niet meer voor verrassingen te staan als je plots voor een heel steile helling staat. Ondertussen biedt Shimano de 12-speed cassettes ook aan binnen de SLX groep waardoor ze ook betaalbaarder worden.
PB's worden niet meer beantwoord

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 7086
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 sep 2019 09:37

klimmer schreef:
03 sep 2019 08:15
53x11 schreef:
03 sep 2019 07:56
De stappen tussen 12 en 36 zijn net zo groot als bij een standaard 10 speed cassette.
Het gaat echter niet om de stappen tussen 12t en 36t, maar tussen 10/11t en 42t (bij 11v) of tussen 10/11t en 50t (bij 12v).
Niet om per-se het laatste woord te hebben, maar de stappen 36-42-50 zijn in relatieve zin vergelijkbaar met alle stapjes ervoor. Alleen de stap 10-12 is groter dan bij 10-spd, maar die 10 zit er alleen maar op voor die ene keer dat je met windkracht 6 in de rug over een grindpad fietst (ik gebruik mijn 10 vrijwel nooit).

(Die 50 is in het hooggebergte regelmatig van pas gekomen. Technisch klimmen tegen 30% helling enzo...)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé

Gebruikersavatar
wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

Gebruikersavatar wasbeer2006 03 sep 2019 16:00

Bij veel op de weg zou ik toch 2x11 nemen, zeker als je met 1x op een 30 of 32 gaat rijden.
Op de weg rijd je dan veel te veel op de kleine tandjes en die slijten veel sneller.

Voor puur MTB gebruik is 1x perfect.

Je kan ook met 1 x een groter voorblad monteren van bv 36 als je dat in het terrein kan hebben.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 999
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 03 sep 2019 16:28

Ik rijd met een 34 vooraan. Met achteraan een 51 als grootste blad kom ik daar wel overal mee weg.
PB's worden niet meer beantwoord

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 7086
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 sep 2019 22:10

Het moet wel passen. Groter dan 34 gaat bij mij niet
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé

Gebruikersavatar
wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

Gebruikersavatar wasbeer2006 04 sep 2019 16:10

dat heb je inderdaad nog wel eens bij (oudere) frames, waarbij er van 1x11 werd uitgegaan. Maar ik neem aan dat een nieuwe toch zeker tot 38 kan.

Maar het is wel iets om na te gaan.

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 04 sep 2019 20:35

wasbeer2006 schreef:
04 sep 2019 16:10
dat heb je inderdaad nog wel eens bij (oudere) frames, waarbij er van 1x11 werd uitgegaan. Maar ik neem aan dat een nieuwe toch zeker tot 38 kan.

Maar het is wel iets om na te gaan.
Juist bij nieuwere frames is de maximale maat van het voorblad beperkt, omdat ze bewust ontworpen zijn als 1x11 of 1x12 en het bovendien mountainbikes zijn. (Dus niet onworpen om met hoge snelheden, lange stukken op de weg te jagen, daarvoor moet je namelijk een racefiets kopen.)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 7086
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 sep 2019 22:07

Klopt, ik kan maximaal een 34 plaatsen. 36 zou officieel moeten kunnen, maar die bekrast helaas de achtervork bij inveren van de achterdemper
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé

Gebruikersavatar
wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

Gebruikersavatar wasbeer2006 05 sep 2019 13:26

Pollekes schreef:
04 sep 2019 20:35
wasbeer2006 schreef:
04 sep 2019 16:10
dat heb je inderdaad nog wel eens bij (oudere) frames, waarbij er van 1x11 werd uitgegaan. Maar ik neem aan dat een nieuwe toch zeker tot 38 kan.

Maar het is wel iets om na te gaan.
Juist bij nieuwere frames is de maximale maat van het voorblad beperkt, omdat ze bewust ontworpen zijn als 1x11 of 1x12 en het bovendien mountainbikes zijn. (Dus niet onworpen om met hoge snelheden, lange stukken op de weg te jagen, daarvoor moet je namelijk een racefiets kopen.)
Dat is niet waar, daar heeft het niet mee te maken. Bij een dubbel of triple is de stand van de bladen heel anders en kon je zelden in de problemen.

De 11 speed ging tot 45 en dan heb je net een blad met 2 tanden minder.

Bij 12 speed moet een 38 toch echt wel kunnen passen. Zoniet zal er geen enkele proff/goede amateur met het frame gaan rijden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast