Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Schijven hoorbaar in bochten

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 15 jul 2019 13:50

Sinds een tijdje heb ik een nieuwe MTB. Ik heb er nog geen 500 km mee gereden.
Ik hoor met regelmaat de schijfremmen als ik een bocht neem. Is een zacht pingel geluid. De bochten neem ik met normale snelheid. Heb ook een keer de schijven / blokken schoongemaakt. Het is alleen te horen in de bochten.

Ik heb de wielen er ook een keer uit gehaald en de blokken goed terug geduwd.
Heeft dit met de nieuwigheid te maken of zijn de wielen niet stijf genoeg?

Het gaat om deze fiets
https://www.cube.eu/en/2019/bikes/mount ... blue-2019/
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

redbull-erik
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 mei 2010 11:57

redbull-erik 15 jul 2019 15:24

Einstein schreef: 15 jul 2019 13:50 Heeft dit met de nieuwigheid te maken of zijn de wielen niet stijf genoeg?
Aanlopen van de schijf heeft niks met stijfheid van de wielen te maken, want de schijf zit bevestigd aan de naaf. Je hebt de remblokken al goed teruggeduwd zeg je, dus de schijf zou voldoende speling moeten hebben. In dat geval zit je remklauw vermoedelijk niet goed uitgelijnd. Even opnieuw uitlijnen dus.
https://www.youtube.com/watch?v=62tebXBVZGw
:winkthumb:

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 15 jul 2019 22:12

redbull-erik schreef: 15 jul 2019 15:24
Einstein schreef: 15 jul 2019 13:50 Heeft dit met de nieuwigheid te maken of zijn de wielen niet stijf genoeg?
Aanlopen van de schijf heeft niks met stijfheid van de wielen te maken, want de schijf zit bevestigd aan de naaf. Je hebt de remblokken al goed teruggeduwd zeg je, dus de schijf zou voldoende speling moeten hebben. In dat geval zit je remklauw vermoedelijk niet goed uitgelijnd. Even opnieuw uitlijnen dus.
https://www.youtube.com/watch?v=62tebXBVZGw
:winkthumb:
Bedankt hiervoor en zeker voor het filmpje
Geluid is stukken minder geworden. Ik hoor het af en toe nog maar een heel klein beetje als ik een scherpe bocht neem. :winkthumb:
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 15 jul 2019 22:45

Minimale speling op je naaf kan dit "plingen" veroorzaken in de bocht.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 02 aug 2019 13:03

Het verdraaien van de vork kan ook schuldig zijn aan dit geluid. En daarnaast is het bij nieuwe remblokken iets meer aanwezig dan bij gebruikte blokken. Dus goed afstellen is 1 en daarnaast een paar honderd kilometer mee rijden dan wordt het ook minder. Al lees ik wel dat jij dat al hebt gedaan. De vraag daarbij is natuurlijk wel hoeveel je geremd hebt. In een parcour met veel hoogteverschillen gebruik je de remmen natuurlijk veel meer.
Ride bikes, not tanks!

mrtjn
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 aug 2013 15:31

mrtjn 13 sep 2019 16:17

Recent op een ander forum dezelfde symptomen van iemand gelezen die de blokken links en rechts had verwisseld. Misschien goed om even te checken?

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 13 sep 2019 23:00

mrtjn schreef: 13 sep 2019 16:17 Recent op een ander forum dezelfde symptomen van iemand gelezen die de blokken links en rechts had verwisseld. Misschien goed om even te checken?


Links en rechts?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 13 sep 2019 23:25

Einstein schreef: 15 jul 2019 22:12
redbull-erik schreef: 15 jul 2019 15:24
Einstein schreef: 15 jul 2019 13:50 Heeft dit met de nieuwigheid te maken of zijn de wielen niet stijf genoeg?
Aanlopen van de schijf heeft niks met stijfheid van de wielen te maken, want de schijf zit bevestigd aan de naaf. Je hebt de remblokken al goed teruggeduwd zeg je, dus de schijf zou voldoende speling moeten hebben. In dat geval zit je remklauw vermoedelijk niet goed uitgelijnd. Even opnieuw uitlijnen dus.
https://www.youtube.com/watch?v=62tebXBVZGw
:winkthumb:
Bedankt hiervoor en zeker voor het filmpje
Geluid is stukken minder geworden. Ik hoor het af en toe nog maar een heel klein beetje als ik een scherpe bocht neem. :winkthumb:
Zo lijn je geen remklauwen uit. Prutswerk

Plaats reactie