Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Makkelijke mtb-routes

ilanman
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 mei 2019 11:50

ilanman 08 mei 2019 11:57

Howdy!

Wie heeft er tips voor makkelijke mtb-routes, liefst in Noord-Holland, Zuid-Holland of Utrecht? (Ik woon in Haarlem.)

Ik fiets heel regelmatig op mijn racefiets, wil het mtb-en een beetje oppakken. Mijn ambitie is (in ieder geval voorlopig) niet om al te technische parcours te gaan doen, maar om vooral lekker door bossen en over onverharde paden te crossen (waar dat is toegestaan, uiteraard). Het mag conditioneel best uitdagend zijn, maar ik wil geen dalingspercentages van 40 procent, gevolgd door een dubbele jump en een houten bruggetje van 20 centimeter breed. Om maar wat te noemen.

Ik vind het nog best lastig om online geschikte routes te vinden. Veel is of het pure mtb-werk, of het zijn 'gewone' fietsroutes waar weinig of geen onverhard werk tussen zit. Ik zou het liefst een aantal mooie routes vinden van verschillende lengtes (zeg tussen 10 en 80km ofzo).

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 mei 2019 12:30

ALLE MTB-routes in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht zijn makkelijk, geen zijn er echt technisch te noemen (helaas..).

Maar om te beginnen is Austerlitz goed geschikt (leuke route, mooie omgeving, hier heb ik mijn toen 4-jarige zoontje kennis laten maken met het MTB'en, dus dan kan jij de route ook wel aan ;-) ). Laat je echter vooral niet afschrikken om ook de andere routes te gaan proberen!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

ilanman
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 mei 2019 11:50

ilanman 08 mei 2019 13:17

Tnx voor de tip. Is Austerlitz een specifiek parcours, of bijvoorbeeld een gpx route die ergens te vinden is?

Ik wil best geloven dat de routes hier in de buurt niet echt technisch/lastig zijn voor echte mtb-ers, maar ben een keer in Zandvoort geweest en dat was niet helemaal wat ik zocht. Behalve dat het erg mul was en we er hier en daar gewoon niet doorheen/omhoog kwamen, vond ik een paar steile plekken, zoals een steile afdaling met een springplank halverwege, niet helemaal wat ik zoek.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 mei 2019 13:25

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

ilanman
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 mei 2019 11:50

ilanman 08 mei 2019 13:34

Tnx. Ziet er goed uit.

Ik las ergens dat het 's ochtends tot half 11 ofzo is toegestaan te mtb-en in de duinen naast Heemskerk. Zijn daar leuke routes te doen?

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 08 mei 2019 15:33

De routes op de heuvelrug zijn top. Ze zijn specifiek ontworpen en uitgegraven met een heerlijke flow. Zowel beginners als gevorderden kunnen daar leuk fietsen. Natuurlijk poep je een keer in je broek, maar het is niet te vergelijken met wat paadjes in de duinen bij Heemskerk.

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 08 mei 2019 15:50

ilanman schreef: 08 mei 2019 13:34 Tnx. Ziet er goed uit.

Ik las ergens dat het 's ochtends tot half 11 ofzo is toegestaan te mtb-en in de duinen naast Heemskerk. Zijn daar leuke routes te doen?
Check wel, dat als je echt de duinen in gaat de kans op mul zand groter is. Ervaring leert dat dit voor veel beginnende mtb'ers iets meer skill vereist. Maar dat is persoonlijk.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 08 mei 2019 17:12

53x11 schreef: 08 mei 2019 12:30 ALLE MTB-routes in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht zijn makkelijk, geen zijn er echt technisch te noemen (helaas..).
Zowel de route bij het geestmerambacht, als Schoorl hebben toch echt stukjes waar je een stukje techniek kunt gebruiken.

Maar ga eens op zoek naar een MTB clinic, dan leer je heel snel dat beetje techniek benodigd voor de Hollandse routes.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 08 mei 2019 17:32

ilanman schreef: 08 mei 2019 13:34 Tnx. Ziet er goed uit.

Ik las ergens dat het 's ochtends tot half 11 ofzo is toegestaan te mtb-en in de duinen naast Heemskerk. Zijn daar leuke routes te doen?
tussen Wijk aan Zee en Egmond is niet heel veel hoogtemeters.
Als je rond Bergen/Schoorl gaat heb je net wat meer hoogteverschil.

Maar in de zomer loop je idd kans op sommige stukken dat het erg zanderig is.
Ik kan mij daar op de gravelbike iig goed vermaken.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 08 mei 2019 19:46

Anders zoeken naar gravel routes in de regio.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 mei 2019 20:08

Moeilijkheidsgraad voor beginners wordt bepaald door hoogteverschillen en bochtenwerk.
Als je daar in herkent, zoek dan eens een leuke gravelroute uit. Of begin met een vlakke route zonder hoogteverschil zoals bijvoorbeeld Ede (nieuw) of Apeldoorn (oud).

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 08 mei 2019 20:25

Ede nieuw is niet echt een goed voorbeeld van een niet-technische route. Voor NL begrippen dan. Iig niet iets wat je met een gravelroute kunt vergelijken.

(Wat niet wil zeggen dat je hem niet rijden kunt als beginner. Kan prima. Maar op het spectrum van NL mtb routes...)

Plaats reactie