Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Budget mountainbike kopen in Quito, Ecuador (Giant talon 3 of Specialized Rockhopper sport)

JonaT
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 jul 2017 20:25

JonaT 23 mar 2019 14:45

Hallo allen,

Ik woon momenteel in Quito en zou een budget mountainbike willen kopen. Door belastingen is het hier heel moeilijk iets degelijk en betaalbaar te vinden. Hellingen zijn hier bijzonder stijl, zowel omhoog als omlaag.

De keuze gaat tussen volgende 2 modellen (tenzij iemand concrete winkels kent in Quito of Colombia, of een fiets voor mij naar Quito wil brengen :) )

GIANT TALON 3 (29) voor 600$ of SEPCIALIZED ROCKHOPPER sport 29" voor 700$.

Zijn er noemenswaardige verschillen tussen beide? Remmen, vork, gewicht..

http://bikesuio.com/?product=giant-talon-3-aro-29

DESCRIPCIÓN
ESPECIFICACIONES:

Frame ALUXX-Grade Butted Aluminum
Fork SR Suntour XCT HLO 27.5″, 100mm Travel, Lockout, with Preload Adjuster
Handlebar Giant Connect Trail, 780mm x 31.8mm
Stem Giant Sport, 6 Degree
Seatpost Giant Sport, 30.9
Saddle Giant Connect Upright
Pedals MTB Caged, 9/16″
Shifters Shimano Altus, 3×8
Front Derailleur Shimano Altus
Rear Derailleur Shimano Acera
Brakes Tektro HDC M285 [F] 180mm [R] 160mm, Hydraulic
Brake Levers Tektro HDC-M290
Cassette Shimano HG31, 11-34
Chain KMC Z8
Crankset ProWheel Burner-101P, 24/34/42
Bottom Bracket Feimin FP-902W
Rims Giant GX03V 27.5″ 6061 Aluminum, Double Wall, 21mm Inner Width
Hubs [F]Giant Tracker Sport QR, Loose Ball [R] Giant Tracker Sport QR, Loose Ball
Spokes Stainless 14G
Tires Maxxis Ikon 27.5×2.2″, 60 TPI Wire


http://bikesuio.com/?p=747

Tanto si llevas montando décadas en bici por senderos como si estas iniciándote, la Rockhopper Comp te llevará al siguiente nivel. Montaje: Cuadro: Aluminio A1, Geometría Sport XC 29, pipa dirección zero-stack, guiado interno, punteras forjadas 135×9 mm, montaje de disco en la vaina, patilla de aluminio reemplazable. Horquilla: SR Suntour XCT 29, muelle elicoidal, cartucho custom Multi-Circuit, cierre rápido, 46 mm de avance, 80/90/100 mm de recorrido (según talla). Buje del.: Disco Shimano Center Lock, espaciado 9×100 mm QR, 28 radios. Buje tras.: Shimano, disco Center Lock™, 9x141mm, cierre rápido, 32 radios. Radios: Acero inox., 14g. Llantas: Specialized Alloy 29, 25mm de ancho interno, específico para disco. Cámaras: Válvula Schrader de 40mm. Neumático del.: Ground Control Sport, 29×2.3″. Neumático tras.: Fast Trak Sport, 29×2.1″. Pedalier: Stout, aluminio forjado, 2×9. Plato: Acero, 36/22D. Caja pedalier: Eje cuadradillo, 73 mm, rodamientos internos. Mandos de cambio: Shimano Altus, RapidFire Plus, 9-velocidades. Desviador: microSHIFT FD-M462, 2-velocidades.

Tanto si llevas montando décadas en bici por senderos como si estas iniciándote, la Rockhopper Comp te llevará al siguiente nivel. Montaje: Cuadro: Aluminio A1, Geometría Sport XC 29, pipa dirección zero-stack, guiado interno, punteras forjadas 135×9 mm, montaje de disco en la vaina, patilla de aluminio reemplazable. Horquilla: SR Suntour XCT 29, muelle elicoidal, cartucho custom Multi-Circuit, cierre rápido, 46 mm de avance, 80/90/100 mm de recorrido (según talla). Buje del.: Disco Shimano Center Lock, espaciado 9×100 mm QR, 28 radios. Buje tras.: Shimano, disco Center Lock™, 9x141mm, cierre rápido, 32 radios. Radios: Acero inox., 14g. Llantas: Specialized Alloy 29, 25mm de ancho interno, específico para disco. Cámaras: Válvula Schrader de 40mm. Neumático del.: Ground Control Sport, 29×2.3″. Neumático tras.: Fast Trak Sport, 29×2.1″. Pedalier: Stout, aluminio forjado, 2×9. Plato: Acero, 36/22D. Caja pedalier: Eje cuadradillo, 73 mm, rodamientos internos. Mandos de cambio: Shimano Altus, RapidFire Plus, 9-velocidades. Desviador: microSHIFT FD-M462, 2-velocidades.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 23 mar 2019 21:18

Mijn spaans is, op de cijfers en de vloeken na, onbetekend. Maar een opvallend verschil is toch wel dat het twee verschillende wielmaten betreft: 584 en 622 mm en resp. 3 x 8v en 2 x 9v versnellingen. Gegeven de steile hellingen ligt de voorkeur bij de kleinere wielmaat.

JonaT
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 jul 2017 20:25

JonaT 26 mar 2019 02:28

Thanks klimmer! In principe zouden ze beide 29" moeten zijn dus ik denk dat de specs niet helemaal kloppen. Ga alleszins nog eens dubbel checken of ze triple hebben..

Misschien is deze 2e hands Giant talon dan een betere deal?
Met 3x9 Deore, en Epicon vork. Maar wel 26"..
tandwielen zijn in orde maar geen idee hoe lang zo'n vork meegaat.

https://www.facebook.com/marketplace/it ... ger_banner

Beter een nieuwe giant 29", Altus/Acera 3x8, xct vork voor 600$ ?
Of de Tweedehands giant 26", deore 3x8, epicon vork voor 450$ ?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 mar 2019 07:27

Epicon zegt me niks. Lastige keuze, Maar $150 verschil tussen nieuw en gebruikt (hoe gebruikt...?), zou ik kiezen voor nieuw. 26inch wielen klimmen makkelijker dan 29inch. succes!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 mar 2019 07:57

klimmer schreef: 26 mar 2019 07:27 26inch wielen klimmen makkelijker dan 29inch. succes!
:?: :geek:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 26 mar 2019 08:35

klimmer schreef: 26 mar 2019 07:27 Epicon zegt me niks. Lastige keuze, Maar $150 verschil tussen nieuw en gebruikt (hoe gebruikt...?), zou ik kiezen voor nieuw. 26inch wielen klimmen makkelijker dan 29inch. succes!
Dit is niet per se waar. Afhankelijk van hoe steil de klim is, zal een 29" makkelijker omhoog rollen. De 26" is vooral wendbaarder, en door dat er minder wiel is, lichter. Maar getuige de geposte afmontage is gewicht niet prio 1.

JonaT schreef: 23 mar 2019 14:45 Hallo allen,

Ik woon momenteel in Quito en zou een budget mountainbike willen kopen. Door belastingen is het hier heel moeilijk iets degelijk en betaalbaar te vinden. Hellingen zijn hier bijzonder stijl, zowel omhoog als omlaag.

De keuze gaat tussen volgende 2 modellen (tenzij iemand concrete winkels kent in Quito of Colombia, of een fiets voor mij naar Quito wil brengen :) )

GIANT TALON 3 (29) voor 600$ of SEPCIALIZED ROCKHOPPER sport 29" voor 700$.

Zijn er noemenswaardige verschillen tussen beide? Remmen, vork, gewicht..
Over gewicht kan ik van beide fietsen niet té veel zeggen, behalve dat het geen lichte vorken zijn gemonteerd op alu frames.

Verder heeft de Specialized van de hudige generatie Rockhopper Sport een Alivio achter derailleur die boven de Altus van de Giant staat (Acera zit daar nog tussen). Maar of de Colombiaanse versie met Alivio komt is maar de vraag want de link zegt enkel dat een Altus Rapidfire shifter heeft. Dus even goed kijken in de winkel naar de achter derailleur.

Verder heeft de Specialized wel Shimano remmen en geen Tektro's. Tektro's hebben niet de naam om echte kwaliteits remmen te zijn. Maar op dit prijsniveau, verwacht ik geen wereldprestaties van de Shimano. Vorken zou ik een beetje passeren, want het is allebei vooral gemaakt om niet kapot te gaan en een beetje comfort te bieden in ruig terrein.

Wat betreft wielmaat. Is het heel veel draaien keren? 26" of 27,5". Is het vooral recht toe, recht aan omhoog dan kun je prima een 29" nemen. Aangezien Colombia voor mij het einde van de wereld is, kun je ook kijken waar de omgeving op rijdt, ivm met reserve onderdelen. Succes!

EDIT: Ik zie nu de tweedehands Talon. Ook ik ken Epicon niet, maar als je de rest van de afmontage kijkt, dan is dit waarschijnlijk algeheel een stapje omhoog. Als je dan Deore hebt, wat een significante upgrade is, dan zal de Epicon ook een stapje in kwaliteit zijn denk ik. In elk geval gelijkwaardig aan de vorken van de nieuwe Speci Giant gok ik zo. Ik zou eens gaan kijken als ik jou was.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

JonaT
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 jul 2017 20:25

JonaT 27 mar 2019 19:27

Oei ik ging ervan uit dat de Suntour Epicon vork bekend was.. misschien enkel ginder te krijgen of oud model?

Wat ik kon vinden is dat de Suntour Epicon een vering met lucht is tov de Suntour X reeksen die met spiraalveer zijn (ik ken er niet veel van). Die X reeksen worden blijkbaar veel gebruikt bij instapfietsen.

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 12 apr 2019 08:13

JonaT schreef: 27 mar 2019 19:27 Oei ik ging ervan uit dat de Suntour Epicon vork bekend was.. misschien enkel ginder te krijgen of oud model?

Wat ik kon vinden is dat de Suntour Epicon een vering met lucht is tov de Suntour X reeksen die met spiraalveer zijn (ik ken er niet veel van). Die X reeksen worden blijkbaar veel gebruikt bij instapfietsen.
Dan heeft Epicon een streepje voor maar is ook niets zaligmakend. Maar zijn er al updates uit zuid-Amerika?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

Plaats reactie