Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Nieuwe mtb rockrider of...

chemist
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 09 sep 2006 00:02

chemist 08 mar 2019 12:50

Ik rijd nu op een giant nrs fully, ik schat zo'n 15 jaar uit. En deze heeft wel wat issues. Belangrijkste ; er zit speling op de bussen voor de achterdemper.
Een fully rijd ik i.v.m onderrug klachten . Bevalt uitstekend.Ik heb nu wat speelruimte voor een nieuwe fiets, alleen fully's met een behoorlijke groep vind ik behoorlijk duur(zeg vanaf 1700 euro).
Nu kwam ik onlangs bij decathlon en die hebben een 29 er fully met SRAM NX eagle voor 1300 euro, merk heet nu rockrider(i.p.v Btwin). Ik heb eigenlijk geen benul over de kwaliteit van het frame, daarnaast zit ik in de wintermaanden(lees november tot half april elke dag op de mtb. Ik weet dus niet of de kwaliteit van de NX groep voldoende is.

Aan de andere kant zou ik voor een meer gevestigde naam kunnen gaan, buj Mantel staat de Scott 980 met NX eagle voor 999/ Dat is een hardtail, maar ik dacht ik monteer hier da een verende zadelpen op van Canecreek. Dat heb ik op mijn koolstof Canyon racer ook en met de juiste elastomeren bevalt dat ook uitstekend.Die kost 150 euro en bij Mantel is wel uit onderhandelen dat ik voor een meerprijs van 100 euro de Eagle GX erop krijg, zit ik op 1250 euro. ik heb het idee dat ik dan kwalitatief beter zit, zowel kwa frame als afmontage. Alleen geen fully.

Beetje een dilemma, graag input van jullie kant:)
Niets is waar en zelfs dat niet

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 15 mar 2019 13:31

Op papier staan de mountainbikes van Rockrider ijzersterk qua prijs/kwaliteit, zelfs sterker dan Canyon. Persoonlijk vind ik ze ook goed ogen. Ik vind het zelfs jammer ergens dat ze zo'n goedkoop imago hebben, dit weerhoudt mij er van om er zelf met eentje te rijden, want puur rationeel zou het een slimme keuze zijn. Ze benoemen hun mtb gamma nu met Rockrider, en hun weggamma met Tribal en Van Rijsel. Een slimme keuze in mijn ogen.

Op Vojomag staan enkele stukjes over hun hardtail en fully, zeker eens lezen. Persoonlijk zou ik nooit een nieuwe fully kopen in de prijsklasse van 1000-1500€. Een fully is qua ontwikkeling van frame en extra demper gewoon veel duurder, ga je daarop sterk besparen dan zit je met zeer basic onderdelen die weinig meerwaarde gaan geven. Ook voor een nieuwe hardtail vind ik €1000 op de limiet maar je kan wel iets leuk vinden.

Ik zou dan veeleer voor een hardtail gaan van Rockrider, bv de XC 500. Voor 1300 heb je een mooi alu frame, een volledige Sram GX 1x12 groep, een deftige Reba RL voorvork, boost voor en achter. M.a.w. een mooie afmontage die je bij sommige A-merken voor het dubbele van de prijs vindt. Je gaat mij niet horen zeggen dat je met die rockrider fully een kat in een zak koopt, maar de gekozen onderdelen gaan veel goedkoper zijn en dus van een lager niveau.

Op die Scott Scale 980 staat zoals te verwachten met de Rockshox Silver een absolute budgetvork. Ik zou altijd de performantie van een fiets boven het imago ervan kiezen.

chemist
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 09 sep 2006 00:02

chemist 15 mar 2019 14:27

Genuanceerde reactie:) Ik ben er wel uit dat het zeker geen fully wordt. Kandidaten zijn nu: scott 980, cube acid en rockrider. ik neig naar een meerprijs en betere afmontage.
Niets is waar en zelfs dat niet

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 15 mar 2019 17:05

Dan zou ik de rockrider kiezen, met voorsprong de beste afmontage maar ook moderner qua geometrie (boost etc.)

chemist
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 09 sep 2006 00:02

chemist 06 apr 2019 18:59

Alhoewel zeker gecharmeerd van de rockrider en de eagle groep, toch voor een Grand canyon AL 5.0 gegaan. Deze is afgemonteerd met een mix van SLX en XT en heeft in mijn ogen een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Voor wel 2 bladen maar daar kan ik mee leven, Bijkomend voordeel de casette is veel goedkoper dan die van de Eagle groep.

Levering in mijn maat pas in mei, das jammer.
Niets is waar en zelfs dat niet

Plaats reactie