Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mountainbike na lang stilstaan rolt niet soepel

spaakiespaak
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 mar 2014 18:58

spaakiespaak 25 jan 2019 21:42

Enige tijd een mountainbike met mavic wielen gebruikt en velgremmen welke heerlijk rolde (Scott expert racing). Nu deze versleten is heb ik een mountainbike met deore naven en schijfremmen overgenomen, deze fiets heeft ~5 jaar stil gestaan en is amper gebruikt. Toch rolt deze fiets totaal niet soepel, heb de volgende dingen al gedaan:
- Schijfremmen los gedraaid, rem in, weer aangedraaid
- Bandenspanning opgehoogd

Remmen blijven wat piepen, hoewel het iets lijkt te helpen. Ik weet dat dit probleem aan veel zaken kan liggen (remmen, body te strak, banden rolweerstand etc.). Weet iemand nog andere tips? Of zal het wennen zijn aan de geometrie (hoge buis ipv race buis)

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 25 jan 2019 22:59

Misschien moet je wat preciezer zijn wat er niet goed bolt. Draaien de wielen soepel? Sleept de rem?

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 25 jan 2019 23:02

Ps; een mtb verslijt niet. Je doet onderhoudt, vervangt wat stuk is... Maar die gaan normaal eeuwig mee (los van de filosofische vraag dat als je alle onderdelen vervangen hebt het nog dezelfde fiets is...).

spaakiespaak
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 mar 2014 18:58

spaakiespaak 25 jan 2019 23:14

Hoi Walter, dank je voor je antwoord. Het voorwiel is vrij, het achterwiel lijkt als deze net rond is, laatste moment soms wel/soms niet een heel licht sleepgeluid tegen de schijfrem sluiters te maken. Ik zal morgen ff kijken om deze wat hoger/lager te zetten (remklauw).

Maken de banden veel uit in rolweerstand? Ik heb bij m'n vorige mountainbike zeer goede lichte banden gehad (Racing ralph), vervolgens een super goedkope, stugge slick geplaatste en deze voelde ook slechter te rollen..

Op deze fiets zitten goedkope continental banden met schrader ventiel.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 26 jan 2019 11:23

Dat wordt uitdokteren wát er specifiek niet rolt. Voorwiel, achterwiel, drive-train, bracketlagers, banden. Probleem afpellen tot onderdelen en die testen, uitproberen, etc en dan vaststellen wat het probleem is.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 jan 2019 19:26

Je buitenbanden hebben geen ventiel; dat is de binnen (die relatief weinig bijdraagt aan je fietservaring*).

Slechte/verkeerd terein banden kunnen op mtb wel een serieus verschil maken. Over Hollandse wegen en bossen lijken me een set raming Ralph zeker wel goed banden.

Neem de wielen een in de hand en draai ze; je voelt gewoon of de lagers vlot draaien.

Plaats reactie