Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Trek Powerfly LT 9 plus vs 9.7 plus

Studio100
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 jun 2015 09:42

Studio100 17 okt 2018 00:49

Mijn zoektocht naar een geschikte e-mountainbike blijft voortduren. En hoe langer ik erover nadenk, hoe groter mijn budget wordt. Maar dat vind ik nog zo geen grote ramp :-)

Ik ben gekomen tot volgende twee modellen, die ik beide bloedmooi vind:
(Enkel de verschillen tussen de twee modellen heb ik hier opgelijst. De prijs is idem.)

Trek Powerfly LT 9 plus
Afbeelding
  • Aluminium fully
    Voorvering: Fox Performance 36 Float 160 mm
    Achtervering: RockShox Deluxe RT3, RE:aktiv 150 mm
    Schakelaars, achterderailleur: SRAM GX Eagle
    Remmen: Shimano Deore XT M8020 hydraulische schijfremmen met vier remzuigers
    Gewicht: 23.5 kg
Trek Powerfly LT 9.7 plus
Afbeelding
  • Carbon fully
    Voorvering: RockShox Yari RL 160 mm
    Achtervering: RockShox Deluxe RL 150 mm
    Schakelaars, achterderailleur: SRAM NX Eagle
    Remmen: Shimano MT520 hydraulische schijfremmen met vier remzuigers
    Gewicht: 23.18 kg
De kwestie waarmee ik zit: moet ik kiezen voor een carbon frame met een wat mindere afmontering, of een alu frame met een wat betere afmontering?
Is de afmontering van de carbon 9.7 te min voor een goede mtb?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 17 okt 2018 00:57

Oei, ik denk dat je met deze vraag een can of worms hebt opengetrokken waar de honden geen brood (maar de vissen wel pap) van lusten.....
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 okt 2018 01:43

Studio100 schreef: 17 okt 2018 00:49.........

Ik ben gekomen tot volgende twee modellen, die ik beide bloedmooi vind:
(Enkel de verschillen tussen de twee modellen heb ik hier opgelijst. De prijs is idem.)

Trek Powerfly LT 9 plus
..............

Trek Powerfly LT 9.7 plus
.....................
Ik dacht dat je voor een 20" Cube ging.

I know myself like no one else
Nothing to defend

Studio100
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 jun 2015 09:42

Studio100 17 okt 2018 08:22

Dat dacht ik ook. Maar dan komen deze Treks voorbij, en denk ik, mwah, voor een beetje meer geld, zijn dit bloedmooie fietsen. De Cube die ik tevens overweeg vind ik mooi en prijs/afmontering onklopbaar. Maar de Treks zijn een serieuze tweede keuze. Dus nog niet definitief beslist nee, ik wil de Treks even onderzoeken.

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 17 okt 2018 08:30

Als je tussen deze 2 moet kiezen een no-brainer. Altijd de alu-versie. Nauwelijks zwaarder, re-aktiv achterdemper en liever een deukje in het alu dan een breukje in het carbon. Want als je deze fiets gaat gebruiken waar ie voor bedoelt is ga je ongetwijfeld een paar keer met het rubber aan de verkeerde kant eindigen.
Afbeelding | Afbeelding

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 17 okt 2018 08:32

Waar wil je deze fietsen voor gaan gebruiken?

En mag ik je ook vragen waarom je voor een Ebike gaat kiezen?

Studio100
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 jun 2015 09:42

Studio100 17 okt 2018 08:46

We hebben al een aantal keren eentje (emtb) gehuurd om te trailen in de bossen, en ik vond het in elk geval fun. Concreet, ik kan verder geraken, op plaatsen waar ik anders maar met grote moeite of zelfs niet kan geraken.
Plus, af en toe een duwtje in de rug is echt wel plezant soms :-)

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 17 okt 2018 09:00

Studio100 schreef: 17 okt 2018 08:46 Concreet, ik kan verder geraken, op plaatsen waar ik anders maar met grote moeite of zelfs niet kan geraken.
Hiermee raak je trouwens wel een groot probleem van de e-mtb. Mensen komen nu op plekken waar ze (met alle respect) niet thuishoren. Boven op een steile track waarna blijkt dat ze eigenlijk de skills niet hebben om ook weer veilig beneden te komen. Als je er zelf fietsend omhoog komt, heb je waarschijnlijk genoeg ervaring en conditie om ook veilig af te dalen. Als je er bovenkomt dankzij een dikke motor, is dat kennelijk maar de vraag. Ergens halverwege met een lege accu komen te staan is ook geen uitzondering bij dit soort fietsers, pure onervarenheid.

Ik heb dit jaar verschillende bikeguides in de Alpen en Highlands gesproken die mensen (al dan niet gewond) uit de bergen hebben moeten halen die tot voor kort nooit op dit soort plekken kwamen. Wel iets om bij stil te staan....bij voorkeur voordat je op zo'n plek geraakt ;)
Ik doel overigens niet op jou persoonlijk hè, geen idee van jouw skills :winkthumb:
Afbeelding | Afbeelding

Studio100
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 jun 2015 09:42

Studio100 17 okt 2018 09:15

None taken. De 'natuurlijke' selectie valt door het motortje inderdaad wat weg. Gezond verstand voor alles!
Hoe dan ook, zelfs op niet-extreme, doodgewone mtb parcours kan je behoorlijk wat fun hebben aan zo een beestje, heb ik gemerkt. En ondertussen zit je toch nog altijd buiten op de fiets eh ;)

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 17 okt 2018 09:56

Edwin schreef: 17 okt 2018 09:00
Studio100 schreef: 17 okt 2018 08:46 Concreet, ik kan verder geraken, op plaatsen waar ik anders maar met grote moeite of zelfs niet kan geraken.
Hiermee raak je trouwens wel een groot probleem van de e-mtb. Mensen komen nu op plekken waar ze (met alle respect) niet thuishoren. Boven op een steile track waarna blijkt dat ze eigenlijk de skills niet hebben om ook weer veilig beneden te komen. Als je er zelf fietsend omhoog komt, heb je waarschijnlijk genoeg ervaring en conditie om ook veilig af te dalen. Als je er bovenkomt dankzij een dikke motor, is dat kennelijk maar de vraag. Ergens halverwege met een lege accu komen te staan is ook geen uitzondering bij dit soort fietsers, pure onervarenheid.

Ik heb dit jaar verschillende bikeguides in de Alpen en Highlands gesproken die mensen (al dan niet gewond) uit de bergen hebben moeten halen die tot voor kort nooit op dit soort plekken kwamen. Wel iets om bij stil te staan....bij voorkeur voordat je op zo'n plek geraakt ;)
Ik doel overigens niet op jou persoonlijk hè, geen idee van jouw skills :winkthumb:
Ik ben het helemaal eens met de gemaakte statement. Echter is dit met alles in het leven zo. Risicobeoordelen en dan weloverwogen besluit maken.
Op andere gebieden word je misschien iets meer getriggerd dat het fout kan gaan. Bijvoorbeeld zwarte pistes bij het skien, zijn natuurlijk een indicatie dat het lastig en gevaarlijk kan worden. Bovenop de berg brengt de lift je toch wel...

Waar ik me wel al vaker aan gestoord heb op dit forum is het betweterige/corrigerende gedrag (wat jij hierboven absoluut NIET doet, maar wil het graag eens van me af schrijven :-)) wat betreft motor ondersteunde fietsen.
Zonder enig research wordt er maar vanuit gegaan dat mensen lui zijn. En zelfs als dit waar zou zijn, zie ik liever een luie e(race/mtb)fietser, dan een autorijder ;-)

Sorry voor het gedeeltelijke offtopic gebrabbel.

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 17 okt 2018 10:03

@Bospaadje: Je hebt gelijk. Kennelijk haalt een groot deel van de fietsers voornamelijk hun voldoening uit het moe worden en dringen ze die drijfveer ook graag op aan anderen.
Terwijl je op een e-fiets net zo moe kunt worden. En als je dat niet wilt is het nog steeds je goed recht voor zo'n fiets te kiezen. Fietsen is meer dan afzien. Buiten zijn, genieten van de snelheid, de techniek, samenzijn met vrienden, de lijst is lang.

On-topic: Net gepresenteerd: https://www.bmc-switzerland.com/int-en/trailfox-amp-sx/ Nog 1 voor op de lijst van de TS? ;)
Afbeelding | Afbeelding

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 17 okt 2018 10:34

Dat is btw een serieus mooie fiets. Wat ik me eigenlijk afvraag, als je een dergelijke fiets zoekt voor hier wat grotere afstanden te kunnen overbruggen op MTB routes, dan heb je waarschijnlijk geen high-tech fully nodig, zijn er ook emtb's hardtails etc?

Plaats reactie