Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

MTB-routes Brabant ook op cyclocross?

mdm95
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mei 2018 20:02

mdm95 07 sep 2018 00:11

Hey,

Nu de winter er weer aankomt, ben ik me aan het oriënteren op een nieuwe fiets. Dit wordt een hardtail mtb of een cyclocrosser. De vraag is nu of de mtb-routes in mijn omgeving, dus Gemert, Overloon, Deurne, Sint-Oedenrode, ook te doen zijn op een cyclocrosser. Is er iemand die deze routes toevallig goed kent en me wat meer kan vertellen over de ondergrond en de aanwezigheid van uitstekende wortels ivm lek rijden? Alvast bedankt!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 sep 2018 11:18

Het antwoord is 'ja, het kan' de routes zijn zo plat als een dubbeltje en gaan vooral rechtuit. Jij bent de bepalende factor, m.a.w. het komt op jouw vaardigheden aan.

Op een crosser komt het veel meer dan op het MTB op jou zelf als rijder aan. Je moet met veel meer aandacht rijden, de juiste lijnen kiezen en je zult vaker actief het zadel uit moeten. Een MTB met 'dikke' banden absorbeert veel meer 'lomp' rijgedrag van de rijder dan een crosser met 'dunne' banden.
Het komt voor de crossrijder dus veel meer aan op concentratie en stuurvaardigheid dan op een MTB.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 07 sep 2018 20:22

Ik ken de routes niet maar ik vind de reactie van Nee_Nee wel wat tegenstrijdig. Als het vlak is en vooral rechtuit, over wat voor stuurkunsten hebben we het dan? Een groot deel van de lokale route hier voldoet ook aan die omschrijving en daarvoor heb je echt geen bijzondere stuurvaardigheden nodig. Gewoon zorgen dat je vooral de wortels ontwijkt en dan is het verder niet ingewikkeld.

Het belangrijkste verschil is denk ik comfort. Door de dunne banden van een crosser en het ontbreken van vering stuiter je meer alle kanten op. Het voelt echt behoorlijk anders, dus als je in de gelegenheid bent om beide te testen zou ik dat zeker doen. Maar concentratie en stuurvaardigheid vind ik wel wat overdreven.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 sep 2018 21:13

klaastuin schreef: 07 sep 2018 20:22 Ik ken de routes niet maar ik vind de reactie van Nee_Nee wel wat tegenstrijdig. Als het vlak is en vooral rechtuit, over wat voor stuurkunsten hebben we het dan? Een groot deel van de lokale route hier voldoet ook aan die omschrijving en daarvoor heb je echt geen bijzondere stuurvaardigheden nodig. Gewoon zorgen dat je vooral de wortels ontwijkt en dan is het verder niet ingewikkeld.

Het belangrijkste verschil is denk ik comfort.
Ook in een route 'zonder' bochten moet je sturen. En wortels ontwijken is ook een vorm van sturen ;)
En van een gebrek aan comfort word je sneller moe en als je moe bent ga je slechter sturen.

Een gewone 29'er mountainbike met 2.2 of 2.4 bandjes is niet alleen qua comfort maar ook qua sturen veel vergevingsgezinder dan een crosser. Je kunt veel makkelijker een foutje corrigeren, als je gaat schuiven kun je dat makkelijker opvangen voor je valt. Ook bergaf is een mountainbike veel stabieler omdat je op een crosser (kortere wielbasis, steilere balhoofdhoek, langere stuurpen, racestuur met een paar cm 'reach') veel meer bovenop je voorwiel zit, en op een mountainbike meer erachter. Op een crosser is het gewoon veel sneller 'boem,' het lijntje waarop je balanceert is veel smaller.

Een mountainbike kan alles wat een crosser kan, en beter en makkelijker. Het enige voordeel van een crosser is dat 'ie sommige dingen sneller kan (in handen van een vaardige piloot)

Veel mensen die ik op een crosser zie rijden zouden op een gewone mountainbike zo veel meer plezier hebben gehad. Zeker als het je enige offroadfiets wordt, zou ik gewoon voor een mountainbike gaan. Een crosser zou ik hooguit voor erbij nemen, en zelfs dan nog alleen als je héél goed weet waarom je er een wilt en waarvoor je 'm precies gaat gebruiken.
Laatst gewijzigd door scepticus op 07 sep 2018 21:40, 2 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 07 sep 2018 21:27

Anders even op mtbroutes.nl kijken waar de beschrijvingen en beoordelingen staan.

Anders het mountainbike forum even doorzoeken.
Daar zitten nogal wat MTBers uit het Zuiden.

Dat alles daar recht en vlak is is BS al zitten er natuurlijk geen heuvels in.
Zelf behoorlijk goed bekend met de Mierlo route aangezien mijn moeder zo ongeveer aan de route in Geldrop woont.
De bossen ken ik daar zeer goed aangezien ik daar vroeger altijd rond zwierf.
Laatst gewijzigd door Zorro op 07 sep 2018 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 sep 2018 21:30

Ennu.... https://www.youtube.com/watch?v=KYaDmqwtA8E op dit filmpje van de route van Overloon zie ik vooral lekkere twisty singletrack, niet alleen vlak rechtdoor.

Uit de summiere info die mdm95 in zijn openingspost geeft maak ik op dat hij nauwelijks tot geen offroadervaring heeft. In dat geval ga je het op de route van het filmpje echt NIET tof hebben op een crosser.

Ik zeg: 29'er hardtail mtb. Het heeft goede een reden dat je die zoveel ziet op Nederlandse parcoursen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 07 sep 2018 22:32

De genoemde paden ken ik niet. Maar ik vind de mtb's, en zeker 29'ers juist zo overdreven op de Nederlandse parcoursen (ervaring in NH, Utrecht, Drenthe (200), Friesland en de Loonse en Drunense duinen). Ik ben nog geen stuk tegen gekomen waar ik met de cyclocrosser op onoverkomelijke problemen stuitte. Mijns inziens leer je met een cyclocrosser gewoon heel goed sturen, waar een mtb veel vergevingsgezinder is. Wil je raggen, dan is een mtb waarschijnlijk leuker, wil je je algemene fietsvaardigheid verbeteren neig ik naar een cyclocrosser.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 sep 2018 22:55

Vicenza schreef: 07 sep 2018 22:32 Maar ik vind de mtb's, en zeker 29'ers juist zo overdreven op de Nederlandse parcoursen (ervaring in NH, Utrecht, Drenthe (200), Friesland en de Loonse en Drunense duinen). Ik ben nog geen stuk tegen gekomen waar ik met de cyclocrosser op onoverkomelijke problemen stuitte.
Kwintelooijen ook op de crosser gedaan? ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

guzzi
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 feb 2018 21:22

guzzi 07 sep 2018 23:03

Kwam laatst op Leersum op het 1e stuk achter een crosser maar ik had niet graag met hem willen ruilen. Even later zag ik hem weer op een fietspad dus hij was er zelf ook klaar mee.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 sep 2018 23:09

Ik vind vooral dat je op een mountainbike veel makkelijker kunt 'spelen op de grens'
Beetje schuiven, controle weer terugpakken, kan allemaal zonder dat er meteen wat ergs gebeurt.

Ga je op een crosser net iets te ver, dan lig je bijna direct op je neus voor je er iets tegen hebt kunnen doen. Natuurlijk kun je op een crosser ook wel spelen, maar als je geen MvdP heet is dat wel een heel stuk moeilijker.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 sep 2018 23:21

NB ik ben een groot van van starre singlespeeds en een dikke fully met 13cm veerweg, dropper en 1x12 vind ik voor veruit de meeste NL parcoursen zwaar overkill ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 08 sep 2018 09:00

Het spijt me, maar stuurkunsten heb je pas op de nieuwere MTB routes nodig. Daar maakt het met al het draaien en keren behoorlijk uit of je een potje kunt sturen. Op de MTB routes 1.0 is dat niet aan de orde. Een paar honderd meter rechtuit, een hoek van 90 graden en dan weer een paar honderd meter rechtuit, daar heb je echt geen stuurkunsten voor nodig. Ook niet als je af en toe een wortel moet ontwijken.

Natuurlijk is een MTB vergevingsgezinde r en zonder ervaring direct op de limiet gaan rijden lijkt me ook niet aan te raden. Maar het idee dat je specifieke skills moet hebben om met een crosser ovrr rechttoe rechtaan bospaden te rijden vind ik overdreven.

Plaats reactie