Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

[Slot] MTB <€500

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 15 jul 2018 22:28

Ik fiets al een aantal jaren op de racefiets (zo'n 2000km per jaar). Op de zaterdagen met een toergroep. Nu lijkt het me leuk om komende herfst/winter ook wat aan mijn conditie te gaan doen en eens met de groep (en alleen) mee te gaan als ze de MTB bestijgen.

Mijn budget om dit te gaan proberen is echter niet zo hoog. Voor de fiets zelf wil ik eigenlijk nog geen 500 euro kwijt zijn. Het is immers eerst vooral proberen of het wat voor me is.

Nu heb ik vandaag al zelf wat uitgezocht qua groepen en merken. En nu ben ik op het punt dat ik wat advies nodig heb.

Voor tussen de 400/500 heb je nieuwe MTB's zoals de Cube Aim Pro en Trek Marlin 5.
Ik heb ook de volgende modellen op Marktplaats gezien;
- Trek 3900https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
- Sensa Collina SFB (nieuw) https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Ik wens graag 27,5" of 29" wielen en schijfremmen. Liefst afmontage Deore of SRAM tegenhanger, maar dat zal er wel niet inzitten.
Mijn lengte is 175cm ik denk dus dat ik een frame van 18,5 inch nodig heb (maattabel Trek).

Helaas is de informatie op Marktplaats vaak zeer summier maar wat is wijsheid. Gaan voor een nieuwe (met garantie) met mindere onderdelen (en die onderdelen vervangen voor betere indien ze versleten zijn) of een tweedehands zonder garantie maar met betere afmontage? Het valt me eigenlijk wel tegen wat mensen nog durven te vragen voor hun oude MTB, Schijnbaar waardevast bezit. ;)
Laatst gewijzigd door jer81 op 20 jul 2018 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 16 jul 2018 16:09

De Trek 3900 was destijds, minstens 10 jaar geleden, al het goedkoopste dat Trek aanbood. Is nu hooguit €100 waard. En uiteraard de uitstervende maat 559mm. Mensen mogen vragen wat ze willen: dat is de essentie van een vraagprijs. De Sensa zal waarschijnlijk te groot zijn voor je. Is te proberen. Het wollige taalgebruik -"compact rijgedrag"....- moet je zelf beoordelen.
Overigens: de Cube Aim Pro is wel heel goedkoop, maar is dan ook met de allergoedkoopste Shimano groep Tourney afgemonteerd. Daar zou ik vanaf blijven.
Mechanische schijfremmen is ook zo'n afrader.

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 16 jul 2018 16:48

Dank je wel voor je reactie en adviezen. Dan ga ik nog even verder zoeken op Marktplaats. Ik moet zeggen dat het lastig zoeken is met zo weinig filter mogelijkheden.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 16 jul 2018 17:00

Een tweedehands MTB kopen is tricky, omdat de boel vrij hard slijt. Als je pech hebt ben je honderden euro's aan onderhoud kwijt aan je nieuwe aankoop.
Ik heb voor mijn vriendin twee jaar terug een nieuwe fiets gekocht voor 600 euro die voldeed aan je specificaties bij Vos fietsen. Zij hebben een tweede winkel in Zwanenburg waar ze veel MTB's verkopen. Met wat geluk vind je daar een fiets die binnen je budget past. Op internet vind je voor 700 euro een Canyon (Grand Canyon) die voldoet aan je specs. Dan koop je wel iets waar je jaren mee vooruit kunt en kunt upgraden met bijvoorbeeld een betere wielset als je smaak te pakken krijgt.
Verder ben ik het eens met klimmer. Ga voor een goede groep (minimaal Deore SLX) en hydraulische schijfremmen. Anders krijg je spijt.

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 16 jul 2018 17:11

HarryuitHilversum schreef: 16 jul 2018 17:00 Een tweedehands MTB kopen is tricky, omdat de boel vrij hard slijt. Als je pech hebt ben je honderden euro's aan onderhoud kwijt aan je nieuwe aankoop.
Ik heb voor mijn vriendin twee jaar terug een nieuwe fiets gekocht voor 600 euro die voldeed aan je specificaties bij Vos fietsen. Zij hebben een tweede winkel in Zwanenburg waar ze veel MTB's verkopen. Met wat geluk vind je daar een fiets die binnen je budget past. Op internet vind je voor 700 euro een Canyon (Grand Canyon) die voldoet aan je specs. Dan koop je wel iets waar je jaren mee vooruit kunt en kunt upgraden met bijvoorbeeld een betere wielset als je smaak te pakken krijgt.
Verder ben ik het eens met klimmer. Ga voor een goede groep (minimaal Deore SLX) en hydraulische schijfremmen. Anders krijg je spijt.
Kan je bij Vos ook een fiets inruilen? Heb nog een beginners racefiets staan in zeer goede conditie die wellicht nog wat geld oplevert. Ik ga denk ik vrijdag even naar een lokale fietsenmaker die oa Trek en Cube in het assortiment heeft. Kan ik gelijk vragen wat ze voor mijn reserve racefiets geven.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 17 jul 2018 09:30

Als je je budget iets kan oprekken tot €700,- heb ik een mooie carbon 29er staan, afgemonteerd met een vaste carbon vork en een Shimano XT 2x10 groep (kan ook 1x10).

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 17 jul 2018 13:23

Ik heb een Bianchi staan, het is een Hardtail Aluminium frame Mutt 7000 Sl, maat M. Met geheel Shimano Deore XT en Mavic Cross Ride wielen met V-brakes marzocchi MXcomp voorvork. Ik heb er nog geen 500km op gereden en de laatste 3 jaar helemaal niet. Mag voor 275 Euro weg, maar ja: geen 27,5, 29" wielen en ook geen schijfremmen.

PB me maar mocht je het toch nog wat goedkoper willen proberen kan ik wat foto;s sturen. De fiets is behoudens de stof die erop zit nog bijna nieuw.
Afbeelding

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 17 jul 2018 20:39

Dank voor het aanbod.
Vandaag even bij de Fietsendealer geweest. Ik heb nog een oude racefiets om in te ruilen en was op zich wel gecharmeerd van de Cube Analog. Eens kijken wat ik voor mijn oude racefiets krijg.

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 19 jul 2018 09:20

Iemand nog een nieuw alternatief voor een Cube Analog die 700 kost? Zijn er betere nieuwe MTB's verkrijgbaar voor dit geld? De Canyon is gelijkwaardig.

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 20 jul 2018 15:51

Kan op slot. Fiets aangeschaft. Iedereen bedankt voor het meedenken.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 jul 2018 17:57

jer81 schreef: 20 jul 2018 15:51 Kan op slot. Fiets aangeschaft. Iedereen bedankt voor het meedenken.
Dat de topic op slot kan, vermeld je in de titel!

Plaats reactie