Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Kraak bij headset

Joskra
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2018 14:10

Joskra 10 jul 2018 14:20

Hallo Allemaal,

Ik ben al even op zoek naar een kraak in mijn headset. Heb hem een keer helemaal uit elkaar gehaald en lekker schoongemaakt en opnieuw gesmeerd.

Dit is even goed gegaan, maar inmiddels is de kraak weer terug. Het is met name tijdens en na ruigere stukken.

Ook merk ik het op het moment dat ik de fiets tussen de benen heb en stil sta, en ik de fiets naar links en rechts kantel en dan tegendruk geef met mijn benen.

Nu heb ik het idee dat sinds de vorige keer dat ik de headset heb losgemaakt deze niet meer helemaal goed aansluit.
De bijgevoegde foto is de ruimte die er nu zit bij de onderste bearingcup. Het is een CUBE No.10 Semi-Integrated headset.

Hoort dit zo, of zit hier teveel ruimte tussen?

Alvast bedankt voor jullie hulp en moeite.

Groet,

Jos Kramer
Bijlagen
DSC_1042.JPG
DSC_1044.JPG

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 12 jul 2018 08:56

De kraak kan net zo goed uit de klemmingen van de stuurpen komen.
De ruimte onder de onderste cup is niet echt groot, maar je kunt het lager onderste boven er in hebben gelegd. Ik zie overigens ook wat zand e.d. liggen.

Joskra
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2018 14:10

Joskra 14 jul 2018 21:44

Hallo Klimmer,

Bedankt voor je reactie. Deze foto's zijn gemaakt voor het schoonmaken. Heb nogmaals de stuurpen er helemaal uitgehaald en alles schoongemaakt. Echter blijft de kraak aanwezig.
Inmiddels ook het stuur uit de stuurklemmen gehaald en schoongemaakt.
Alles gecontroleerd, maar geen scheurtjes of andere oneffenheden te zien oid.

Kraken is echter alleen bij ruig terrein. Wanneer ik een stukje op de weg rij is het niet meer te horen. Tot het volgende stuk waarbij het weer wat ruiger word.

Word toch een ritje naar de lokale fietsmaker ben ik bang.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 jul 2018 22:21

heb je de klemmen voorzien van een likje vaseline of montagepasta? Het is irritant, maar eigenlijk kan het allemaal geen kwaad.

Joskra
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2018 14:10

Joskra 20 jul 2018 11:08

Alles rondom het stuur heb ik uit elkaar gehaald en voorzien van montagepasta. Hierna was het even minder, maar 10 bochten Amerongen en het was weer terug.

Irritant is het zeker :shock: , dus ik ga hem toch maar even wegbrengen.

Op deze manier is het fietsen geen ontspanning meer.

Bedankt voor de reacties.

Plaats reactie