Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Focus Whistler SL vs. Bianchi Grizzly 9.3

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 07 aug 2018 22:16

kogafan schreef: 07 aug 2018 22:14 De tukker koop ergens de laatste uitgave van Fiets daar staat een test in van een groot aantal van deze dingen .
Oh ... wist ik niet. Ga ik doen. Bedankt voor de tip :winkthumb:
Had net twee maand geleden mijn abonnement opgezegd :-)


Trouwens … bij https://www.bike-discount.de/ hebben ze heeeeeel veel dropper posts, ook 27,2 mm.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 08 aug 2018 07:22

De Tukker schreef: 07 aug 2018 22:16
kogafan schreef: 07 aug 2018 22:14 De tukker koop ergens de laatste uitgave van Fiets daar staat een test in van een groot aantal van deze dingen .
Oh ... wist ik niet. Ga ik doen. Bedankt voor de tip :winkthumb:
Had net twee maand geleden mijn abonnement opgezegd :-)


Trouwens … bij https://www.bike-discount.de/ hebben ze heeeeeel veel dropper posts, ook 27,2 mm.
Het mooie aan jou Cube is, is dat je een interne dropper kunt steken.
Er is al voorbereiding voor de dropper, zodat de kabel mooi door het frame kan.
Kijk maar eens aan de achterkant van het bottombracket, tussen de liggende achtervorken, daar zit nog een plastic kapje waar de kabel de zitbuis uitkomt en dan even onder de bottombracket naar de schuine buis moet lopen alwaar de kabel weer naar binnen kan en dan aan de rechterkant bij de balhoofbuis weer eruit, naast de kabel van de voor deri.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 08 aug 2018 08:54

t2300 schreef: 08 aug 2018 07:22


Het mooie aan jou Cube is, is dat je een interne dropper kunt steken.
Er is al voorbereiding voor de dropper, zodat de kabel mooi door het frame kan.
Kijk maar eens aan de achterkant van het bottombracket, tussen de liggende achtervorken, daar zit nog een plastic kapje waar de kabel de zitbuis uitkomt en dan even onder de bottombracket naar de schuine buis moet lopen alwaar de kabel weer naar binnen kan en dan aan de rechterkant bij de balhoofbuis weer eruit, naast de kabel van de voor deri.
Ja, dat had ik al ontdekt tijdens de aankoopinspectie van mijn fiets. Toen vroeg ik me nog af waar dat voor was :-).

Op de website van Cube (maar ook elders) staan eigen dropper posts. Het gekke is dat Cube die echter niet levert voor een 27,2mm zitbuis. Misschien is dat omdat Cube deze fiets indeelt in categorie 3 (Cube classificatie) en dat betekent dat de fiets geschikt is voor:

- Verharde en onverharde paden waar vaak wortels, drempels en stenen liggen waarbij de wielen in voortdurend contact met de grond zijn, of door kleine oneffenheden, zoals wortels, korte tijd het contact met de grond verliezen (-> geen sprongen, niet rijden op een wiel, niet remmen waarbij het achterwiel het contact met de grond verliest).
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

DaveR
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jan 2018 20:34

DaveR 04 sep 2018 20:16

De Tukker schreef: 07 aug 2018 13:37 Nu zit ik te denken aan een 'dropper post'. Is dat handig? Of kan ik beter het zadel hoog zetten als ik naar het bos rijd, hem daar lager zetten om hem opnieuw hoger te zetten als ik weer naar huis rijd?
Droppers zijn op de wat duurdere mountainbikes eigenlijk een standaard geworden, dus dat het 'handig' is, is ondertussen wel bewezen ;)
Maar het is niet bedoeld om de complete rit in het bos met de dropper naar beneden te fietsen zoals jij beschrijft. Wanneer je klimt of rechtuit fietst moet de dropper gewoon op de hoogste stand staan (waarmee je dan ook weer naar huis zal rijden vanaf het bos). Ga je bergaf, over sprongetjes, root- of rocksections, of gewoon technische stukjes, dan moet je dropper (gedeeltelijk) naar beneden.
De Tukker schreef: 07 aug 2018 13:37 Ik heb overigens al wel uitgevist dat een dropper post voor een 27,2mm zadelbuis aanzienlijk lastiger te vinden is dan de grotere maten (30,9 of 31,6mm) :-(
Klopt, maar er zijn zat merken die ze toch maken, deze bijvoorbeeld: http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... prod159175
Staat wel beschreven als een CX dropper, maar de 105mm versie is ook prima voor mountainbikes.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 05 sep 2018 13:00

Inmiddels heb ik gezien dat op de site van Cube ook dropper postst voor 27,2mm buizen worden aangeboden.

DaveR schreef: 04 sep 2018 20:16 ...
Droppers zijn op de wat duurdere mountainbikes eigenlijk een standaard geworden, dus dat het 'handig' is, is ondertussen wel bewezen ;)
Wel komisch om te zien dat er wederom twee kampen zijn die precies het tegenovergestelde beweren, getuige deze post: viewtopic.php?f=27&t=87825&p=1294271&hi ... r#p1294271
… dat het 'handig' is, is ondertussen wel bewezen. versus … in Nederland volstrekt overbodig. :lol:

Ik wil er in ieder geval wel een hebben want voel me een stuk prettiger/comfortabeler als ik wel snel 'naar achter' kan.

DaveR schreef: 04 sep 2018 20:16 Maar het is niet bedoeld om de complete rit in het bos met de dropper naar beneden te fietsen zoals jij beschrijft. Wanneer je klimt of rechtuit fietst moet de dropper gewoon op de hoogste stand staan (waarmee je dan ook weer naar huis zal rijden vanaf het bos). Ga je bergaf, over sprongetjes, root- of rocksections, of gewoon technische stukjes, dan moet je dropper (gedeeltelijk) naar beneden.

.
Zonder dropperpost is het wat lastig om steeds af te stappen om het zadel hoger en lager te zetten. Daarom zou ik in het bos rijden met de lage zadelstand. Met dropperpost uiteraard niet :-)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 05 sep 2018 14:37

Op basis van jouw startpost, waarbij je aangeeft niet van plan te zijn om flinke afdalingen te doen, zou ik zeggen dat een dropper post overkill is. Ik ben in Nederland in elk geval nog geen plek tegengekomen waar een dropper post onmisbaar was. Ik zou dat geld dan liever uitgeven aan een fietsclinic. Fietsen in het bos is echt anders dan fietsen op de weg.
Mijn Strava

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 05 sep 2018 14:44

Zadelstand moet je niet veranderen. Of je nu in het bos fietst, of op de weg, je zadelhoogte moet gelijk zijn, om efficient te kunnen trappen.

Zoals eerder gezegd is bij jouw gebruik een dropper totaal overbodig.
Mocht je zover komen dat je worldcup waardige parcousen gaat rijden, dan kan het wel wat toevoegen, maar ook daarbij is het aantal rijders dat een dropper gebruikt, nog beperkt.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 06 sep 2018 22:40

herrick schreef: 05 sep 2018 14:37 ...
Ik zou dat geld dan liever uitgeven aan een fietsclinic.
...
+1
Het een sluit het ander niet uit :like:
(maar dan wel in de volgorde fietsclinic-dropperpost) ☺
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Plaats reactie