Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Advies voor nieuwe Canyon MTB voor incidenteel gebruik

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 06 mei 2018 17:32

Ik ben 47 jaar, ex wegrener, geen auto, fietste aan kilometers meermaals de wereld rond, maar Mountainbiken doe ik eigenlijk zelden... maar ik vind het wel hardstikke leuk om te doen.

- Gebruik: 10-20 keer per jaar op een parkoers (vnl Hoge/Lage Vuursche, 1-2x per jaar Schoorl). Meer zit er gewoon niet in (ik doe actief andere sporten).
- Huidige fiets: Santos TM 2.6 met Deore, vaste vork. Het gaat best aardig, maar ik mis de finesse van een echte MTB, vooral omdat ik technisch geen hoogvlieger ben (ben ook geen durfal die overal doorheen durft te denderen).

In Zwitserland heb ik op een Merida rondgereden en daar merkte ik dat (voor)vering me direct hielp met hobbels (stenen, boomwortels, gaten).

- Doel: leuk sportief over het parkoers komen zonder teveel van de fiets te moeten of Gorilla armen te krijgen van de klappen. Ik ga (helaas) geen sub-30ers neer zetten op LV :oops: :cry: :D

Kortom, ik wil een fiets die me helpt. Eentje die rustig daalt, niet direct wegspringt bij een boomwortel, een fiets die een beetje vertrouwen geeft

- Mijn vrouw (even groot en een betere MTBer dan ik!) zal hem ook gebruiken om mee te MTB-en (om de beurt oppassen op de kids), soms zal ik met haar mee rijden op de Santos (ik ben een Gentleman),
- Budget. Het is onzin om een top model te scoren, maar armlastig ben ik niet.
- Tweedehands, ik hou van een nieuwe fiets (waar ik dan jaren mee doe^^)

Shortlist:

Waarom Canyon? De specs en ervaringen die ik lees geven me het vertrouwen dat dit prima fietsen zijn waar ik echt wel wat kan vinden.

Ik neig zeer sterk naar de Canyon Grand Canyon AL (maat S 27..5), maar welk model tussen 4.0 en 8.0 is vreselijk lastig.

- Is een M315 schijferem duidelijk minder dan een M500 en ga ik dat merken?
- Welke voorvork is voor een renner van 68 kg (schoon aan de haak) geschikt? Of is dit voor mijn wensen en niveau een onzin vraag?
- Is een vrouwen model met een Reba in Light een slim idee?

Ik wil geen kapitalen uitgeven aan een fiets die ik zelden gebruik (zoiets geeft me geen goed gevoel), maar het is ook om lol te hebben. De 8.0 lijkt me zwaar overkill, maar als er redenen zijn om die te kiezen zal ik dat gerust overwegen.

Wat is dus een goede keuze waar ik merkbaar plezieriger op rij?

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 06 mei 2018 20:59

De meeste voorvorken kan je aanpassen aan je rijstijl en gewicht, de varianten op lucht iig.
Het verschil tussen 'mannen-' en 'vrouwenmodel' is vaak erg klein, ander stuur/andere handvaten/ander zadel is de meest geziene aanpassing. Slechts erg weinig merken maken ook echt een andere geometrie, en ook dan kan je je afvragen of dat het waard is (gezien lichamen in vele vormen en maten bestaan) (Canyon maakt ook geen aparte geometrie)

Wat kleine zaken die me opvielen:
De 6.o en lager hebben een BSA trapas, de 7.0 en hoger een pressfit bottombracket.
De 8.0 heeft een boost voorvork en steekas achter, de 7.0 heeft een steekas voor en de rest heeft een QR.
de BR-M315 zijn niveau Shimano Altus, de BR-M396 zijn niveau Acera, de m500? Bijna al deze zijn inmiddels vervangen door een nieuwere variant, maar ze lijken redelijk te zijn.

De Santos TM is eigenlijk geen mountainbike, dus het zou goed kunnen dat je zelfs met de meest goedkope optie ineens een stuk anders rijdt.

Polly1950
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 okt 2014 13:52

Polly1950 13 mei 2018 10:48

M.i.is de 7.0 beste prijs kwaliteit. Vork is voor lichte personen wel fijn als die makkelijk veert en af te stellen is. De 6.0 is net wat minder, maar niet slecht. Wel een kilo zwaarder door vork, wielen en goedkopere type banden. De 8.0 is niet veel beter dan de 7.0. voor jullie doel.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 13 mei 2018 11:08

Altijd lastig te beoordelen voor een ander. Maar ik ben ook van mening dat voor een beetje serieuze fietser de 7.0 de beste optie is. Goede voorvork en goede afmontage.

En een 2.3 voorband is ook el lekker, geeft je net wat meer grip )al is dat natuurlijk op iedere andere fiets ook zo gedaan'

Plaats reactie