Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mooi en goed alu frame voor niet al te veel

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 10 apr 2018 20:08

Ik ben opzoek naar alu frame aangezien mijn carbon canyon frame kapot is en waarschijnlijk niet gemaakt kan worden. Had fiets 2de hands gekocht dus ook geen garantie... ik ben niet zo thuis is de mtb wereld aangezien ik vooral op de weg fiets en pas vorig jaar met mtb begonnen ben. Het bevalt me echter, dus ik zou dit graag verderzetten zonder er weer een hoop geld tegenaan te moeten gooien. Ik wil dus alle onderdelen van mijn grand canyon cf slx hergebruiken, behalve het frame. Iemand tips voor een alu frame (29 inch) rond de 300-400 max. Of heb je daar niks kwalitatiefs voor? Ik zag bijvoorbeeld de cube attention staan. Vind dat ze hele mooie frames maken. Ik hoor het graag...

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 10 apr 2018 20:36

Misschien beter eens rondvragen op het forum van www.mountainbike.nl?

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 10 apr 2018 20:54

Planet X heeft bijvoorbeeld kale frames, maar hoeveel ervaring heb je met het opbouwen van fietsen? Het leggen van hydraulische remleidingen, kabels knippen, lagers persen?
En kan je de juiste maat kiezen met behulp van een geometrietabel?

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 10 apr 2018 22:03

Planet x frame ziet er wel erg basic uit. Toch bedankt voor de tip.

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 10 apr 2018 22:05

Mij FM heeft fiets al uit elkaar gedraaid en gaat hem ook weer opbouwen.

JDW
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 11 apr 2018 10:44

Een los overjarig cube frame is een optie. Voor 350 is zelfs carbon mogelijk.
https://www.bike-discount.de/en/shop/frames-276/l-24

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 11 apr 2018 21:55

Precies wat ik zocht. Bedankt!!

HarrieD
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 feb 2018 18:56

HarrieD 24 mei 2018 22:41

Ik was naar hetzelfde op zoek. In 2013 een mooie Wilier 503XN met volledig XT en Reba vork gekocht. Vorige maand ontdekte ik bij het poetsen een scheurtje in het frame. Precies op het kruispunt van staande buis, horizontale buis en zitbuis. En dat is niet de eerste keer dat mij dat gebeurd is. In het verleden twee keer bij een B1 en een keer bij een Merida. En altijd een scheur op dezelfde plaats.
Helaas bleek de garantie van Wilier minder uitgebreid dan die andere merken. 2 jaar op een aluminum frame en 5 jaar op een carbon frame. Leverancier Wiggle had er nog eens 2 extra jaren bijgedaan, maar dat was dus niet voldoende. Aangezien ik dit voorjaar net een nieuwe racefiets had gekocht zat een nieuwe MTB er niet meer in. De hobby moet wel een beetje betaalbaar blijven.
Bij Bike-discount in Duitsland een Radon 29er aluminium frame besteld. Veel keus had ik niet, want ik wilde de Reba vork van de Wilier gebruiken. En die had nog een non tapered buis. Frame was net in de uitverkoop. Met diverse verstevigingen, onder andere op de hoek van de horiontale buis en zitbuis. Mooi (zijdeglans)zwart gespoten en strakke witte letters. En dat voor de prijs van Euro 90. Nieuwe zadelpen, balhoofdlagers en voorderailleur meebesteld.. De rest kan overgezet worden. Maak ik er maar een eigen creatie van.

HarrieD
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 feb 2018 18:56

HarrieD 14 jun 2018 22:09

De eerste ritten gemaakt met mijn "zelfbouw" Radon. Het opbouwen van de fiets was al machtig mooi werk en zeer leerzaam. Nu alles ook nog eens uit de kunst functioneert ben ik dubbel blij.
Hij stuurt, schakelt en remt uitstekend. En de geometrie past mij ook goed. Iets minder diep dan bij de Wilier en dat is wel zo comfortabel. Ben de 6 kruisjes inmiddels al ruimschoots gepasseerd, dus het lange lichaam is al wat minder soepel.
Eerst mijn vaste routes in Appelscha gereden en deze week vanaf het vakantieadres de route van Apeldoorn.
De Veluwezoom route staat ook nog op de planning
Afbeelding

HarrieD
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 feb 2018 18:56

HarrieD 14 jun 2018 22:10

En mocht iemand opmerken dat het zadel iets teveel met de punt naar boven staat, dan klopt dat. Het zadel had zich tijdens de rit wat versteld en na het maken van de foto heb ik het zadel weer horizontaal geplaatst.

Plaats reactie