Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

banden om in Zwitserland te mtb"en

e1colnago
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 apr 2009 23:13

e1colnago 18 mar 2018 12:45

Deze zomer ga ik mountainbiken in Zwitserland. Welke banden kan ik best leggen op mijn mtb. Verschillende mensen gaven advies om banden te nemen die aan de zijkant zeker sterk zijn om tegen stenen te kunnen schuren...

Komen rocket ron en racing ralph dan goed uit? Ik zou graag tubeless rijden....

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 mar 2018 12:54

Je mag op zoek naar een band met stevige noppen. Ron is prima, Ralph heeft kleine noppen. Die gaan het op zware ondergrond met stenen en gravel en mogelijk ook modder niet redden. Je rijdt daar niet dagelijks en bent dus niet ervaren in de Alpen. Dat betekent dat je materiaal wilt afstemmen op het hebben en houden van controle. Daar zijn dikke noppen voor bedoeld.

Elke band is tegenwoordig beschikbaar met een slappen en een stevige zijwand. Kies de juiste uitvoering (huiswerk)
De Rocket Ron zou ik op het voorwiel doen en dan achter iets als de Fat Albert.

Er zijn overigens ook andere merken dan Schwalbe. Kijk ook eens naar Continental.

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 18 mar 2018 20:45

Ik zou zoiezo de band met de meeste noppen voorop leggen, dan kun je knap remmen.

En wat nee nee zegt, minimaal extra protectie.
Zelf vindt ik een snakeskin schwalbe bv te zwak.
Extra protectie dus.

En indien je met gewone velgen en redelijk gewone banden op pad gaat, doe er maar rustig 2,5 bar of meer in.

Aan de andere kant, ook in de Alpen heb je makkelijke routes, daar kun je eigenlijk al met het gewone spul uit de voeten.
Het hangt dus ook nogal van route en rijstijl af.

flins
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 12 apr 2013 01:02

flins 19 mar 2018 10:40

Een Rocket Ron vind ik wat aan de zwakke kant als ik de plannen van TS zo lees. Is echt een lichte raceband met wat meer nop, Lekbescherming dus navenant.

Ik zou daarom ook eerder kiezen voor Conti en dan de Protection serie: Mountainking of Trailking. Combi van deze 2 bijv.) Of X-King icm MK als het terrein wat gematigder is.
Voordeel van de Conti Protection is dat deze rondom (incl. loopvlak) extra bescherming heeft, en niet alleen de zijwangen zoals Schwalbe met de Snakeskin serie.

Sowieso zou ik de band met het meeste profiel op het voorwiel leggen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 mar 2018 12:00

Geen RR voor; te licht, te kwetsbaar, te weinig noppen.
Mountainking, Fat Albert; dat soort werk pakken.
Ik rij in de bergen (laatste keer rond Embrun) met Mountainkings incl latex.
Liever safe en wat zwaarder dan minder grip en lekgevoeliger als je voor de lol de bergen in gaat.

Edit: en zo breed pakken als dat in je frame/vork past. 2.4 gaat vaak nog prima.
Less is bore

e1colnago
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 apr 2009 23:13

e1colnago 22 mar 2018 18:58

Ik heb banden gevonden van Schwalbe met Addix Performance. Zijn deze sterk genoeg voor biken in Zwitserland, vooral aan de zijkant als je tegen een rots schuurt?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 22 mar 2018 20:04

Weet ik niet. Maar als je tegen de rotsen gaat schuren, dan heb je andere problemen. Je belangrijkste risico zijn puntige stenen of keien die opspringen en door de dunne zijwand van je band heen gaan. Been there.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 22 mar 2018 22:38

Het hangt er een beetje vanaf hoe ruig je het gaat maken, maar een setje tubeless gemonteerde nobby nics (om bij schwalbe te blijven) gaan het denk ik prima uithouden. Ook bij <2 bar. RaRa zou ik niet doen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
triumph_st
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2017 12:30
Locatie: Meensel-Kiezegem

Gebruikersavatar triumph_st 10 apr 2018 15:52

Toblerones

Plaats reactie