Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Aanschaf nieuwe fiets

peterjannn
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2018 15:33

peterjannn 17 mar 2018 15:43

Beste forumleden,

Na een tijd met veel plezier gefietst te hebben op mijn Cube ltd pro 29, ben ik op zoek naar een nieuwe mtb met iets meer upgrade dan mijn huidige fiets.
Waar ik in ieder geval naar op zoek ben is: 1) carbon frame 2) minimaal XT afmontage 3)dubbel.
Mijn huidige Cube fiets beviel prima, en zou vanwege prijs/kwal. en looks wederom een nieuwe cube willen aanschaffen.

Bij mijn LBS staan 2 modellen die mij interesseerden vanwege de korting op beide fietsen (20%), dit waren de Cube Reaction GTC ONE 29 (di2) en Cube Reaction GTC SLT 29.

Mijn vraag aan jullie is, wat raden jullie mij aan? Ik lees verschillende verhalen over de RS-1 voorvork en ook positieve verhalen over het Di-2 system. Ik ben een sportieve recreatieve fietser die zo nu en dan ook een MTB/toertocht rijdt.

Alvast dank voor jullie reacties,
Gr PJ

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 mar 2018 17:02

Beide goede fietsen de one 2018 zou ik voor gaan.

De RS1 wordt niet meer gemaakt, nadeel is vooral dat je de predictive steer naven nodig hebt. Verder een goede vork, er wordt vaak gezegd slap, maar degene die dat roepen hebben alleen de test gelezen, de vork is echt superstijf, als je ermee gaat rijden, al zou het mijn keuze niet zijn vanwege de beperkte wielkeuze (zegt iemand met een lefty :-))

Di2 heeft op de MTB nog meer toegevoegde waarde dan op de racer. Kan ik je echt aanraden.
Zeker als je het leuk vind met de software aan de gang te gaan en je eigen ideale afstelling te bepalen. Maar dat moet je ding zijn,

peterjannn
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2018 15:33

peterjannn 18 mar 2018 10:01

Dank voor je antwoord wasbeer! Ik lees overigens dat je het hebt over 2018, ik heb het echter over een overjarig 2017 model :P

Ik heb idd veel gelezen over de RS-1 voorvork en de nadelen over de naaf (en het wiel wisselen) ook gelezen. Het nadeel van wiel wisselen speelt bij mij geen rol, aangezien ik geen wedstrijden fiets..

Dat de RS-1 niet meer gemaakt wordt, zal dat toch te maken hebben met de kritiek w.b. prestatie/prijs verhouding?

Het prijsverschil tussen beide fietsen is nu ong. 300€. Het wielsetje op de ONE Di2 is een Fullcrum set welke niet de aller lichtste is (4.03 kg per set). Zou ik er dan verstdandig aan doen de ONE aan te schaffen en op ten duur te kiezen voor een andere wielset en 'genoegen' nemen met de Reba RL voorvork (tov de RS1)?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 mar 2018 13:58

Ik dacht even dat de fiets met rs-1 2017 was en de one van 2018. Maar dat maakt niet uit.

Ja dat laatste zou ik persoonlijk doen een reba rl is een bewezen vork en niet al te duur in onderhoud. Als je tegen de poten van de rs-1 een steen krijgt en je afdichtingen gaan lekken is dat een dure reparatie en dat is wel eens gebeurt als je de buitenlandse fora leest.

Ik neem aan dat je met 4kg de complete wielset bedoeld. Daar kan dan max een kilo vanaf afhankelijk van je setup.

Met een reaction one koop je een fantastische fiets die als je met de tijd een mooi wielsetje aanschaft ineens 0,5 tot 1 kg lichter word.

Op het wielsetje zitten nu waarschijnlijk banden en binnebanden als je tubeless gaat rijden raak je al weer makkelijk 100 a 150 gram kwijt. Even zoeken waar het gewicht zit.

Overigens ben ik zelf overgestapt op andere banden die meer Michelin ipv schwalbe, de Michelins zijn 100 gram per stuk zwaarder, maar rijden fijner. maw staar je niet blind op het gewicht!

Als je in de toekomst wil tunen zijn er twee zaken, die logisch zijn om aan te pakken. De wielen en de afmontage, stuur, stuurpen en zadelpen. Maar nodig is het niet.

En op een MTB zijn bijna altijd quick wins te geven waardoor je fiets met een investering van de eerste 100 euro 200 gram lichter word.

peterjannn
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2018 15:33

peterjannn 18 mar 2018 14:49

Hartelijk dank voor je advies ! Ik ga het zeker meenemen. Volgend weekend maar weer terug naar de winkel, als die er dan nog staat is ie hoogstwaarschijnlijk van mij :)

Plaats reactie