Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Fully of Hardtail

molenwiek
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:23

molenwiek 21 jun 2010 23:23

Wanneer koop je een fully en wanneer een hardtail? Is het gewicht en comfort van een fully de investering waard?

fructus
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 27 dec 2009 14:18

fructus 22 jun 2010 00:08

Mijn mening:

In Nederland heb je geen fully nodig en heb je zelfs niets aan een fully tenzij je er een dure Fox-demper (of gelijkwaardig) op hebt zitten.

Als je in het buitenland gaat rijden en flinke afdalingen gaat maken, heb je wellicht wat aan een fully.

Maar: de zoekfunctie zal je veel meer inzicht kunnen geven in de voor- nadelen van je keuze.
The truth is rarely pure and never simple � Oscar Wilde

Wilier La Triestina � Ultegra SL

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 22 jun 2010 14:16

Ach, niet nodig is wel erg kort door de bocht. Op de diverse Nederlandse hobbeldebobbel routes kan een fully uitstekend tot zijn recht komen.

Er is geen eenduidig antwoord op de vraag. Rijstijl, inzetbereik, aanschaf- en onderhoudskosten zijn zaken die in de keus mee kunnen spelen. Als beginner(?) zou ik kiezen voor een hardtail, om te kijken of het off-road rijden bevalt. Met brede banden, een goede voorvork en eventueel een verende zadelpen kun je het comfort op een hardtail wel wat verhogen.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 22 jun 2010 19:42

mocht het parcours echt te hobbelig en te zwaar worden en de vermoeidheid slaat toe, dan ben je met een fully beter uit. maar ik ben het met kaj eens: brede banden op lage spanning kunnen al veel voor je doen. en fully's zijn net even duurder. eigenlijk moet je kijken of je op de route die je vaak gaat rijden met allebei kunt testen, dan weet je het snel genoeg.
succes met kiezen
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
nicom
Forum-lid
Berichten: 421
Lid geworden op: 21 mei 2007 00:26
Locatie: West-Brabant

Gebruikersavatar nicom 22 jun 2010 22:21

Na jaren lang op een hardtail gereden te hebben nu sinds enkele maanden op een fully en ben blij dat ik die overstap gemaakt heb. Comfort is echt stukken hoger, maar ook is de fully sneller. Op het rondje wat ik vaak rij is de gemiddelde snelheid met een fully bijna 2 km/h hoger. En dat lag niet aan de omstandigheden. En was ook niet eenmalig.
Denk wel wat hier al eerder vermeld is dat je al snel in het segment van de duurdere dempers zit.
Het hogere comfort zorgt er voor dat je het ook wat langer kan volhouden.
Als je kan testen dan zou ik het zeker doen, pas dan ga je het verschil echt voelen

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 jun 2010 14:44

Ik vind het ook te kort door de bocht in NL geen fully, waar is dat op bebaseerd. Op een aantal routes liggen lange wortelpaden, dat is veel irritanter op een hardtail.

Voor een goede Fully ben je wel minimaal 1700 a 1800 euro kwijt sommige zullen zelfs zeggen iest meer. Een hardtail is gauw 400 a 500 goedkoper met dezelfde kwaliteit onderdelen.

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 23 jun 2010 15:42

Overigens is de fully van NicoM er niet zomaar eentje.
Een Scott Spark LTD meen ik, dat is een volbloed XC racer. Qua gewicht een stuk lichter dan menig Hardtail.
;)
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 jun 2010 17:56

kaj1500 schreef:Overigens is de fully van NicoM er niet zomaar eentje.
Een Scott Spark LTD meen ik, dat is een volbloed XC racer. Qua gewicht een stuk lichter dan menig Hardtail.
;)


En een heeeeeeeeeerlijke fiets ;)

Voor mij nooit geen hardtail meer.
Less is bore

klaas-kippegaas
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36

klaas-kippegaas 23 jun 2010 19:09

Alle Nederlandse en Ardennen routes zijn prima te doen op een hardtail, maar ja, met de juiste fully misschien nog wel sneller. Is dat ook beter?..... nogal persoonlijk en subjectief, maar meer comfort met achtervering, dat absoluut!

De 1e logische (tegen)vraag in dit geval eigenlijk "wat voor een fully?"

Crosscountry, All Mountain, Enduro, Downhill, type fiets is geheel afhankelijk van eigen rijstijl en wat/waar/hoe je er mee wil fietsen.....
mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 23 jun 2010 19:35

Daniel1975 schreef:Voor mij nooit geen hardtail meer.

Wat zou je kopen voor Utrechts Heuvelrug en Posbank?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 jun 2010 19:50

Een racefully a la Spark, Epic, Scalpel, etc.
Het comfort van zo'n fully voel je op elke singletrack.
Je bent sneller als je dat wilt (kunt langer blijven zitten op stuiterpaden, meer controle, minder vermoeiend op lange termijn, etc) en comfortabeler als je wilt toeren.

Ga je slechts een uurtje knallen op je favo route gewoon een lekkere hardtail kopen.

Ik zou wel wegblijven van de meer all mountain georienteerde bikes zoals een Trek Fuel EX oid; perfect voor de Ardennen en Alpen, maar kost echt snelheid etc op het vlakke.
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 jun 2010 20:44

litespeed schreef:
Daniel1975 schreef:Voor mij nooit geen hardtail meer.

Wat zou je kopen voor Utrechts Heuvelrug en Posbank?


Een crossfiets, zeker op de Heuvelrug veel sneller dan een mtb ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie