Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Schijfremmen en spaken

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 04 jan 2018 00:41

Beste

Ik kocht onlangs een nieuwe mtb en die schijven schuren wanneer ik mijn stuur naar links en rechts beweeg tijdens het oprijden van een helling, iemand die weet of dit normaal is? Ook kwamen mijn spaken in het begin steeds losser te zitten...
Ikzelf heb hydraulische schijfremmen. De kabels zitten los in de kader dus wanneer ik draai of aan de kabel trek hoor ook een irritant geluid in de kader, is dit ok normaal?
Bedankt Alvast

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 04 jan 2018 00:48

Hydraulische schijfremmen hebben leidingen, geen kabels. Losse leidingen kunnen rammelen.

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 04 jan 2018 11:56

Zitten je wielen wel goed vast ?
Hebben ze speling ?

Bij de goedkopere mtb's kunnen wielen nogal snel een probleem worden.....

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 04 jan 2018 12:35

Ja, wielen zitten goed vast en er zit geen speling op.

DaveR
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jan 2018 20:34

DaveR 11 jan 2018 20:54

wat je zou kunnen doen bij rammelende leidingen is de remhendel of klauw loshalen van het stuur/frame, zo ver mogelijk door het frame heenduwen/trekken tot de hendel/klauw bij de opening zit. Dan aan de andere kant (waar nu veel leiding uit het frame steekt) tie rips om de leiding doen, en deze niet compleet af knippen. Daarna de kabel weer terug in het frame trekken zodat de tierips hierin verdwijnen. De niet afgeknipte eindes van de tierips houden de leiding dan wat 'vast' in het frame zodat deze minder rammeld. Let op dat er wel een degelijke grote opening in het frame moet zitten waar de tie rips het frame weer in gaan.

Plaats reactie