Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

ATB vork/balhoofd probleem, hulp gezocht

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 01 dec 2017 08:51

Nadat ik een aantal racefietsen heb geknutseld, mij ook maar een aan een ATB gewaagd. Ik wilde toch al over naar een 29-er dus spullen op mp verzameld en een leuk karretje in elkaar gezet. Al zeg ik het zelf :-). Maar ik blijf met 1 probleem zitten: de vork/balhoofd:

Ik heb een vork gekocht, geveerd en die gemonteerd. Onderste lager bij de vorksprong sluit goed aan. Bovenste lager zie ik bij de lager speling. Nou dacht ik dat als ik het kapje van het balhoofd erover doe en aanduw en dan stuurpen vastdraai dat het opgelost moest zijn. Maar ik dat het kapje (ondanks dat er ''profiel onderop zit die in het balhoofd lijkt te passen) over het balhoofd heen kan bewegen. Het echt om millimeters maar zorgt er wel voor de dat vork niet lekker vastzit.

Ook de vork die ik voor strandritten heb gekocht, heeft dat probleem. Vraag is nu waar dat aan ligt. Verkeerde kapje voor balhoofd? (2e hands frame met balhoofd). Tapered vs non tapered (maar dan is de vorkbuis volgens mij onder dikker dan boven). Of gewoon een versleten balhoofdkapje (heb niet die indruk). Wie heeft er ideeen?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 dec 2017 09:40

Je moet natuurlijk zeker zijn dat de lagers ook de juiste hoeken hebben voor het balhoofd.
Maar ervan uitgaand dat je de juiste lager hebt...
Het is met niet 100% duidelijk wat het probleem juist is.:
"Nou dacht ik dat als ik het kapje van het balhoofd erover doe en aanduw en dan stuurpen vastdraai dat het opgelost moest zijn":
=> mis je niet een aantal onderdelen?
Er moet zeker een conische spacer op de lager en eventueel nog een tussenring tussen lager en kapje. Die zitten er ook?
De conische lager zal als je het kapje aandraait zorgen dat het kapje vast zit op de lager en ermee meedraait.
Soms moeten er extra spacers tussen omdat anders de opbouw tegen het frame aanschuurt en je niet correct kan aandraaien en er speling blíjft.

Welk balhoofd gebruik je?
Fotootje?

Walter

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 01 dec 2017 10:52

Dank je voor het medenken.

Die conische spacer (met wat randjes onderop die in de lager in het frame lijken te passen die is er. Maar ik vraag me inderdaad af of er niet tussenring bij hoort. Het balhoofd (iig het kapje) is van Supra. Een extra space om stuurpen vrij van de rest te laten heb ik er ook al tussen gezet. Heeft geen effect.

Wat bedoel je met de hoeken van de lagers. Datgeen wat er in mijn frame zit lijkt me prima te passen. Even lomp gezegd lijkt mijn stuurbuis te dun aan de bovenkant, of valt dat kapje niet netjes of te ruim in de lager in het frame.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 dec 2017 11:26

Stuurbuis te dun? De lager moet net over de stuurbuis passen: daar mag geen speling tussen zitten.

Hoek lagers: op je lager staan een hoop maten; een is de hoek aan de schuine kant van je lager: die moet overeen komen met de hoek in de lagerpassing van je frame. De frame fabrikant moet zeggen wel type lager je nodig hebt. Je kan dus niet zomaar ieder supra lager in je frame stoppen. Het moet de 'juiste' zijn.
Je vorkbuis heeft idd in de framevorkbuis best veel speling: maar als je het lager aanbrengt moet je merken dat die net de vorkbuis omsluit en dat lager, frame en vorkbuis op elkaar mooi aansluiten (zoals je onderaan merkt).

De conische spacers hoort boven op het lager (niet zeker of je het zo bedoelt in je uitleg).

Walter

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 01 dec 2017 11:50

Stuurbuis lijkt te dun maar dat is ie natuurlijk. Ik bedoel ermee aan te geven dat er ruimte is.

hmm, ik denk idd dat ik een onderdeeltje mis. Vanmiddag maar eens naar de FM wandelen om te kijken wat ik dan mis. Ik zal mijn vorderingen hier wel even delen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 dec 2017 20:53

En was er een resultaat?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 01 dec 2017 23:26

Inderdaad, het was een ringetje dat om de stuurbuis moest. En nu past het allemaal. Betekent dat ook mijn probleem met mijn verende vork klaar is. Ook voorrem netjes bevestigd en nu is ie helemaal rijklaar. Morgen of overmorgen maar eens een rondje doen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 dec 2017 11:04

Afbeelding

Je bedoelt de tussenring nr 2 in bovenstaande tekening? Volledige info op http://www.m-gineering.nl/balhoofd.htm

Ontbrak de tussenring in je balhoofdset of had je hem niet/fout gemonteerd?

Walter

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 02 dec 2017 11:24

Ik mis op het plaatje de conische spacer maar ik denk dat het missende onderdeel dan de wig (nummer 3) geweest moet zijn. I Nummer twee is alleen een tussenring dus die vult de ruimtie die er was niet op. En nr 3 doet dat wel (en de naam wig doet dat ook vermoeden). Ik had een tweedehands frame gekocht en daar zat het balhoofd in en bij. Maar dit onderdeeltje zat er gewoon niet bij. Blij dat het is opgelost.

Dank voor je hulp, Walter!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie