Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

MTB van dubbel naar single

Najieto
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 06 mei 2016 11:05

Najieto 27 dec 2018 20:44

Even een kick van dit topic. Misschien kan hier mijn vraag wel beantwoord worden en hoeft er geen nieuw topic gemaakt te worden. Ik heb een cube reaction pro 2018 met slx/xt afmontage. Ik wil misschien single speed willen gaan rijden. Ik heb een XT M8000 (boost) crankstel. ik lees hier en daar dat je van een dubbel een single kunt maken maar nergens hoe of wat en door de verschillende hoeveelheid kettingbladen zie ik door de bomen het bos niet meer. Kan iemand mij daar meer informatie over verschaffen? Zoals in dit topic al gepost was is https://www.blackspire.com/product/snag ... 0xt-m8000/ ook een optie. Maar ik blijf liever bij shimano onderdelen.
BMC Roadmachine 02 2019
BMC Teamelite 02 2020

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 27 dec 2018 20:51

Dat je dat nergens kunt lezen, neem ik met een flinke korrel zout.
Het is nogal simpel overigens: gebruik een passend narrow-wide kettingblad op de buitenste positie, afhankelijk van de gekozen grootte. Er zijn heel veel merken, die passende bladen leveren. En uitstekende kwaliteit. Ik heb geen ervaring met het Shimano alternatief dat op NW lijkt. De gelijkenis is nodig omdat Shimano weigert een licentie op NW te nemen van SRAM, als die dat al zou willen verlenen. Correcte naam van patent luidt X-SYNC. De prijs voor het Blackspire kettingblad in je link is absurd hoog!
Standaard bladen verwijderen, incl shifter, derailleur en kabel.
Zoals: https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... 0%5D=17188

Single speed is de benaming voor een fiets met 1 versnelling. Dat is dus iets heel anders. Je wilt dus one by ten of one by eleven gaan rijden...

Najieto
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 06 mei 2016 11:05

Najieto 27 dec 2018 21:43

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat het wel duidelijk is geworden. Ik ga de chainring van je link bestellen!
BMC Roadmachine 02 2019
BMC Teamelite 02 2020

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 27 dec 2018 21:47

Je hebt origineel ook een single ring van Shimano.
De FC-M8000-1
Die toevoeging 1 doet het hem
Hier een 32
https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... 0-1-530755

Najieto
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 06 mei 2016 11:05

Najieto 28 dec 2018 22:52

Het is de absoluteBLACK Narrow-Wide geworden. ik zag dat ze die ook bij mantel hadden voor vrijwel dezelfde prijs. Moest toch nog wat andere dingetjes hebben dus heb die gelijk maar meegenomen. Vanmiddag moest ik mijn mtb toch een grote schoonmaakbeurt geven dus gelijk de overbodige shifter en derailleur verwijderd. Ziet er gelijk een stuk netter uit ook. Bijkomend voordeel, ik kan nu ook een oval testen voordat ik die evt ook voor de racer aanschaf. Is toch een stuk prijziger :D
BMC Roadmachine 02 2019
BMC Teamelite 02 2020

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 dec 2018 23:57

Goede keuze. We zijn benieuwd! .... Je moet wel wat laten weten!

Najieto
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 06 mei 2016 11:05

Najieto 29 dec 2018 16:44

Bij deze al een update. Gister al een klein rondje gefietst maar daar merkte ik alleen in het begin dat het iets anders trapte met een oval. Vandaag een polder enduro gefietst georganiseerd door de lokale fietsclub met een aantal wedstrijd elementen op de kades in de polder. Merkte daar wel degelijk verschil. Veel minder verzuring voor mijn gevoel dan bij een vergelijkbare inspanning met mijn oude setup. Voor mijn gevoel was nu de limiet mijn hartslag ipv de verzuring in de benen. Daar kunnen we mooi aan werken. Het gevoel in de ruststand is wel wat zware benen maar niet meer in de knieën en nu meer in de kuiten.
Ook nu de linker shifter weg is heb ik meer ruimte om mijn duim kwijt te kunnen. Waar die voorheen altijd onhandig op de shifterhendel ruste heb ik meer controle over mijn stuur met links.
Schakelen ging prima, weinig geklapper ondanks hele slechte kades en voor ook geen afgevallen ketting. Maar dat had ik ook niet verwacht.

Al met al dik tevreden! En er blijken echt heel veel mensen met een 1x10(11) te rijden :lol:
BMC Roadmachine 02 2019
BMC Teamelite 02 2020

Plaats reactie