12 speed cassette 10-36 voor SRAM Eagle
Op mijn nieuwe Spark zal ik die 1x12 (en de 50) inderdaad nodig hebben op meerdaagses in het buitenland en voor de laatste zware klimmetjes in een paar Ardennen-marathons. Daarom heb ik dus de Eagle (12 speed shifter). Ik wil die echt niet ombouwen naar een 1x11 om hier beter te kunnen trainen, maar een 12 speed 10-36 (of 42) cassette opzetten is nu niet zo'n opdracht, dus die zou ik onmiddellijk kopen - als ze zou bestaan.
Ik denk dat dat toch tegen gaat vallen.
Heb geen idee van hoe het bij de eagle cassettes werkt maar bij de Shimano 11-speed mtb cassettes zit erg geen verschil in de eerste 8 stappen tussen de 11-40/11-42/11-46.
Bij de 11-42 /11-46 zijn zelfs de eerste 9 stappen gelijk.
(slx/m7000 cassettes)
Heb geen idee van hoe het bij de eagle cassettes werkt maar bij de Shimano 11-speed mtb cassettes zit erg geen verschil in de eerste 8 stappen tussen de 11-40/11-42/11-46.
Bij de 11-42 /11-46 zijn zelfs de eerste 9 stappen gelijk.
(slx/m7000 cassettes)
What do you mean i ain't kind, just not your kind.
Liever te dik in de kist als een feesie gemist
Liever te dik in de kist als een feesie gemist
Ik zag pas een paar jongens die een 11 speed XT cassette zo hadden aangepast dat ze nu een 12 speed XT cassette hebben die past op een SRAM eagle.
Hoe?
* Door alereerst een shimano hub te gebruiken op hun DT Swiss naaf
* Door een cassette te pakken met een bereik 11-36 en daar een los kransje 16 tussen te leggen.
Dus het kan wel. Heeft iemand hier ervaring mee ondertussen? Hoe zit het met slijtage, aangezien je dus wel een 12 speed ketting gebruikt op 11 speed kransjes?
En daarnaast ga je ook een heel sterke 12 speed SRAM ketting en voorblad, gebruiken in combinatie met meer standaard XT cassette bladen.
Ik vraag me af of het met name ook scheelt in kosten. Want al met al rijden we in NL natuurlijk bij de Eagle maar op enkele bladen en een cassette kost voor een XX1 zo'n 300 Euro.
gr
Rob
Hoe?
* Door alereerst een shimano hub te gebruiken op hun DT Swiss naaf
* Door een cassette te pakken met een bereik 11-36 en daar een los kransje 16 tussen te leggen.
Dus het kan wel. Heeft iemand hier ervaring mee ondertussen? Hoe zit het met slijtage, aangezien je dus wel een 12 speed ketting gebruikt op 11 speed kransjes?
En daarnaast ga je ook een heel sterke 12 speed SRAM ketting en voorblad, gebruiken in combinatie met meer standaard XT cassette bladen.
Ik vraag me af of het met name ook scheelt in kosten. Want al met al rijden we in NL natuurlijk bij de Eagle maar op enkele bladen en een cassette kost voor een XX1 zo'n 300 Euro.
gr
Rob
Interessant. Zeker met een DT-swiss body. dan wissel je gewoon cassette en body in 1 keer als je de bergen in trekt. Heb je een internetlinkje?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
11spd MTB SRAM is ook XD.53x11 schreef: ↑05 nov 2017 21:57 @Japie: voor een 11 sp moet je dan wel weer de XD driver verwijderen en een gewone body terugplaatsen. De afstand tussen de kransjes is dan wel gelijk blijkbaar? En je derailleur stel je dan zo af dat deze het allerlichtste verzet (dat er nu dus niet is) niet kan schakelen?
Grof gemeten:
Ik meet 43mm totaalmaat bij een Eagle cassette, dus een steek van 3.9
Ik meet 41mm totaalmaat bij een 11spd cassette, dus een steek van 4.1.
Ik denk dat het verschil een goede schakelactie wel in de weg staat.
Er is geen 12v cassette voor Sram derailleur/shifter, kleiner dan 50t. De sram 12v ketting is 5,24mm dik.
Advies: koop de Sunrace 11-50t cassette, die is ruim €40,- goedkoper dan die van SRAM NX. Voorblad 38t. Het 50t blad loopt heel krap langs de spaken op een 8, 9, 10v body. Schakelt geruisloos met X01 ketting.
Link: https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... -50-673901
Advies: koop de Sunrace 11-50t cassette, die is ruim €40,- goedkoper dan die van SRAM NX. Voorblad 38t. Het 50t blad loopt heel krap langs de spaken op een 8, 9, 10v body. Schakelt geruisloos met X01 ketting.
Link: https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... -50-673901
Nee, ik heb geen internet link, maar het is inderdaad wat je zegt. Je koop een Shimano body voor DT-Swiss. Daar doe je de cassette op. Vervolgens wissel je het geheel in een keer uit. Dus je kunt binnen een minuutje je kleine cassette verruilen voor de 50 tands cassette als je die nodig hebt. Hun grootste blad wat zij gebruikten was 36 of 38. Dus het hoeft niet zo te zijn dat je minimaal 50 tanden nodig hebt om de cassette te kunnen plaatsen.
gr
Rob
Waar heb je dit gezien dan? Om een extra kransje te kunnen passen zul je toch op zijn minst en de body (het achterste kransje moet over de body heen vallen) en de spacers (bij 12 spd zitten de kransjes dichter op elkaar dan bij 10 spd) moeten aanpassen. Het enige dat ik op het net kan vinden is een e13 conversiekit met een 9(!)-46 cassette. Maar daar heb je ook een XD-driver voor nodig en de range is groter ipv kleiner
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Je moet ook uitgaan van een 11 speed ivm de spacers idd. Het vergt een kleine aanpassing. Je moet aan de binnenkant van het grootste tandwiel de dikte van een tandwiel afhalen. Dan krijg je die extra ruimte erbij om vervolgens het extra tandwiel weer te plaatsen.53x11 schreef: ↑19 sep 2018 12:45 Waar heb je dit gezien dan? Om een extra kransje te kunnen passen zul je toch op zijn minst en de body (het achterste kransje moet over de body heen vallen) en de spacers (bij 12 spd zitten de kransjes dichter op elkaar dan bij 10 spd) moeten aanpassen. Het enige dat ik op het net kan vinden is een e13 conversiekit met een 9(!)-46 cassette. Maar daar heb je ook een XD-driver voor nodig en de range is groter ipv kleiner
Ja ik heb jongens zien rijden in Nijnsel afgelopen zonddag. Dat is in de buurt van Eindhoven. Die hadden dat.
gr
Rob