Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

MTB Schoonmaken / poetsen (mat)

Alro1985
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 dec 2015 19:31

Alro1985 24 jan 2016 22:09

Beste forumleden,

Ik heb afgelopen week mijn nieuwe MTB opgehaald. Cube LTD Pro 2016 blackline (mat).
Hoe houd ik deze schoon? Ik lees/hoor enkele verschillende verhalen, graag jullie tips.

Daarnaast heb ik wat accessoires van mijn oude MTB overgezet naar mijn nieuwe (pedalen en zadeltasje) nu merkte ik een klein krasje op van zo'n 2/3 cm bij de bidonhouder. Ik heb de fiets nog helemaal niet gebruikt, moet ik hier aanspraak op maken bij de dealer of kan dit gebeuren?

En is dit weg te poetsen? Zo ja waarmee? Ik merkte op dat je met Scratch X(voor de auto) de matte look wegpoetst, dit moet niet.. Hierdoor ontstaat er glans

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 25 jan 2016 11:45

nee joh, niet claimen na 1 ritje zitten er meer krasjes op hoor.
ik gebruik de hoge drukreiniger, nu al 12 jaar. gaat prima en dan wordt ie tenminste echt schoon.
droogblazen met de compressor. halfdagje drogen insprayen en de buizen doe ik me silconenspray.
even uitwrijven en klaar is ie wee. maar goed ik mtb ook minstens 5 dagen per week.....
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
rnijenhu
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 feb 2014 10:04

Gebruikersavatar rnijenhu 25 jan 2016 21:08

Heb zelf ook een ltd pro zwart mat en gebruik een spuitbus zwart mat van de action voor herstel werkzaamheden. goed nevelen van afstand en stickers met vinger afstrijken. beetje zuinig met verf, en als nieuw

modder laat ik opdrogen en borstel dan fiets schoon. dan met tuinslang afspoelen. anders spuit je zand in de lagers

Alro1985
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 dec 2015 19:31

Alro1985 25 jan 2016 22:13

Dus dat kleine krasje maar niet doorgeven aan de dealer?
Sta wel wat in dubio, echter naar een aantal bosritjes zitten er vast meer krasjes op..

En sprayen met verf vind ik ook geen optie, vooral niet bij een nieuwe fiets..

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 28 jan 2016 10:58

rnijenhu schreef:
modder laat ik opdrogen en borstel dan fiets schoon. dan met tuinslang afspoelen. anders spuit je zand in de lagers
Inderdaad, en nog beter is als het maar even kan helemaal met water van de fiets afblijven.

i-mac

i-mac 28 jan 2016 11:23

Ik heb een Canyon die eveneens mat gelakt is. Toen ik mijn fiets kocht, heb ik mezelf een Bike7 pakket aangekocht (ik was nieuwsgierig vanwege vele goede reacties her en der).

Na het biken gebruik ik de tuinslang om de fiets nat te maken. Dan neem ik een microfiber handschoen (uit de Action) en wrijf er dan voorzichtig het vuil mee weg. Dan even spolen om vervolgens de Bike7 "Clean er overheen te spuiten. Dat laat je een paar minuutjes inwerken. Dan alles met de tuinslang weer afspoelen en met een microfiber doek afdrogen (eveneens te vinden in de Action).

Dan neem ik de Bike7 "Protect & Shine". Dat spuit je over je fiets.

http://www.bike7.be/nl/clean
http://www.bike7.be/nl/protect-and-shine

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 28 jan 2016 18:47

dat nat maken en daarna met een handschoenen schoonwrijven lijkt mij risicovol. het zand moet er echt vanaf voordat je wat anders doet lijkt me.
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
racedoc
Forum-lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 nov 2008 18:04

Gebruikersavatar racedoc 28 jan 2016 19:21

Ik gebruik Cyclon Instant Polish Wax.

Deze wax is speciaal geschikt voor matte lakken. Ik heb het voor mijn S-Works gebruikt en het werkt erg goed. Als je het aanbrengt en goed uitpoetst wordt het oppervlak zeer glad en glimmend voor de glanzende lak, mat wordt ook zeer glad maar blijft wel mat.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 28 jan 2016 21:05

Moet een MTB glimmend schoon en krasvrij zijn dan?

Ik koop modder in een spuitbus op PU-basis: blijft ook in de regen mooi zitten! ;-)

Houdt vooral de ketting en tandwielen schoon evenals de veerzuigers - de rest is toch nutteloos. Als de modder meer dan een kilo weegt dan met de schep eraf halen.

Gebruikersavatar
Bike2Sport
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 okt 2015 15:50
Locatie: Brummen
Contact

Gebruikersavatar Bike2Sport 01 feb 2016 10:14

racedoc schreef:Ik gebruik Cyclon Instant Polish Wax.

Deze wax is speciaal geschikt voor matte lakken. Ik heb het voor mijn S-Works gebruikt en het werkt erg goed. Als je het aanbrengt en goed uitpoetst wordt het oppervlak zeer glad en glimmend voor de glanzende lak, mat wordt ook zeer glad maar blijft wel mat.
Is idd goed spul voor matte lak :winkthumb: Sowieso goede ervaringen met cyclon artikelen.

@ Alro1985; vergeet niet voor het kabelschuren wat framebeschermers te plakken anders krijg je nog meer krassen..

Betreft het wassen, ik doe het gewoon met tuinslang en een sopje. Daarna droogmaken en smeren etc

Veel fietsplezier met je nieuwe bike!
http://www.Bike2Sport.nl
Online mtb shop voor Kleding,Accessoires,Onderdelen,Onderhoud,Gereedschap

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1989
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 01 feb 2016 10:43

Ik gebruik die Cyclon spray ook voor m'n matzwarte racefiets. Daar wordt ie weer zo mooi van!

piwi2002
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 mei 2008 11:24

piwi2002 14 feb 2016 12:16

Ik gebruik als de fiets schoon is (matte canyon) wax voor de auto. glimt super en kleine krasjes poets je zo weg.

Plaats reactie