Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mores op de mountainbike(?)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 okt 2015 12:28

53x11 schreef:Wat mij in de gedachte sterkt dat de gemiddelde zondagochtendfietser, waar het vorige week van wemelde, een asociale egotripper is.
:twisted:

(Tikje gechargeerd wellicht...)
Ondanks dat je het in je laatste zin afzwakt, vind ik dit wel heel erg ver gaan. Zo zijn er ook gewoon mensen die op zaterdag moeten werken en op zondag gaan mtb'en. (Bijna?) allemaal egotrippers?
Of ben je zelf ook niet helemaal vrij van egotripperij? En of jij dan ook nog asociaal bent, dat gaat mij dan weer te ver.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 31 okt 2015 13:46

Wat heeft het feit of je op zaterdag wel of niet moet werken er nou mee te maken? Ik vind het gewoon opvallen dat als ik echt vroeg ben (zaterdag of zondag), de "mores" van de fietser gelijk lijkt aan de mijne, en dat als ik dat een keertje niet ben, en vooral fietser type "zondagochtend" (je weet wel, die groep waar de publieke opinie de buik van vol heeft) tegen kom, het asociale egotripper gehalte bijzonder hoog lijkt.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 okt 2015 13:51

Nog een keer. Als je op zaterdag werk, ga je op zondag mtb'en en hoor je volgens jou zeer waarschijnlijk tot die egotrippers. Ik kan het niet anders lezen.
Alsof op zaterdagochtend, tijdens een toertocht, je geen grote groepen, volgens onderzoek een groot percentrage hoogopgeleide Nederlanders, niet voor een flink gedeelte zorgen voor het zeer negatieve beeld dat "wielrenners" inmiddels hebben.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 31 okt 2015 14:20

En nu moet ik me als hoogopgeleide fietser die soms op zaterdag en soms op zondagochtend fietst (en soms ook werkt, maar eigenlijk nooit toertochten doet) me aangesproken voelen ofzo?

Sorry, maar jouw hersenkronkels zijn niet te volgen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 okt 2015 19:56

Een zondagsrijder zoals bedoelt door 53x11 is niet letterlijk bedoelt als een mountainbiker op zondag... het lijkt alsof jans dat wel zo interpreteert.

Een zondagsrijder is figuurlijk bedoelt in deze. Net als de zondagsrijder op de weg. Iemand die niet (of minder) gewoon is op de weg (of atb route) en zich daarom voorzichtig en vask twijfelend gedraagt. Wat tot ergernissen bij ervaren medeweggebruikers kan leiden.
Laatst gewijzigd door MarkVeenstra op 31 okt 2015 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 okt 2015 20:09

MarkVeenstra schreef:Een zondagsrijder zoals bedloet door 53x11 is niet letterlijk bedoelt als een mountainbiker op zondag... het lijkt alsof jans dat wel zo interpreteert.

Een zondagsrijder is figuurlijk bedoelt in deze. Net als de zondagsrijder op de weg. Iemand die niet (of minder) gewoon is op de weg (of atb route) en zich daarom voorzichtig en vask twijfelend gedraagt. Wat tot ergernissen bij ervaren medeweggebruikers kan leiden.
Mark, dus 53x11 schreef vorige week dat hij op zondag zoveel last had van die verschrikkelijk langzame MTB'ers, die ook nog niet eens aan de kant wilden. Het was zelfs zo ernstig dat daar een topic voor geopend werd. Vandaag schrijft dat hij op zaterdag daar geen last van heeft. En hij zet er dan ook nog bij dat het de zondagsfietsers zijn, waar hij zoveel last van heeft. Dan moet ik het maar interpreteren dat de zondagsfietser niet de zondagsfietser is van vorige week? En dan mij een hersenkronkel toedichten?
Ik was van plan in dit topic niet meer te reageren op 53x11, maar op jouw reactie moest ik toch even reageren.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 31 okt 2015 20:19

Lijkt me heeeeel verstandig. Dat niet meer reageren...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 31 okt 2015 20:22

Een zondagsrijder is van oorsprong iemand die vroeger alleen op zondag als het rustig was een stukje in de auto rondtufte en daarom meestal niet zo goed kon rijden. Dat is een uitdrukking uit de tijd dat nog lang niet iedereen een auto had en het...op zondag dus nog heel rustig was en gezinnen gezellig in de berm op een kleedje gingen recreëren.
Tijden zijn veranderd maar de uitdrukking bestaat nog steeds...kan je ook gebruiken voor ander verkeer op wielen. Niet letterlijk nemen. Doe ik nu de nuance?
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 31 okt 2015 20:27

Ja! Saai hoor...
;)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 nov 2015 11:05

Sterker nog; de zondagsrijder bestaat gewoon nog hoor. De onzekerheid en onhandigheid straalt er soms vanaf op zondag. Waarom denk je dat er soms op kerstdag files staan terwijl het niet superdruk is (vergeleken met spits).
Less is bore

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 01 nov 2015 13:57

Klinkt als een mooie titel voor De Speld.

Zondagsrijder niet meer exclusief gebonden aan de zondag. :lol:

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 01 nov 2015 14:52

Jans schreef:Nog een keer. Als je op zaterdag werk, ga je op zondag mtb'en en hoor je volgens jou zeer waarschijnlijk tot die egotrippers. Ik kan het niet anders lezen.
Alsof op zaterdagochtend, tijdens een toertocht, je geen grote groepen, volgens onderzoek een groot percentrage hoogopgeleide Nederlanders, niet voor een flink gedeelte zorgen voor het zeer negatieve beeld dat "wielrenners" inmiddels hebben.
Volgens mij zoek je spijkers op laag water, we weten hier volgens mij allemaal wel waar de term 'zondagochtendrenner' voor staat..

Plaats reactie