Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mores op de mountainbike(?)

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 09 feb 2017 16:33

Ik heb geen MTB maar bij het schaatsen is het zo dat de achteropkomende rijder verantwoordelijk is voor het passeren. Het enige wat een langzamere rijder hoeft te doen is iets aan de kant te gaan bij de kreet "hoog" als dat mogelijk is. Dit omdat de achterste rijder meer overzicht heeft. Het lijkt mij dat dat ook geldt bij fietsen in terrein. En een single track lijkt me al helemaal geen plek om er als achterop komende rijder toch langs te willen.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 09 feb 2017 17:27

Op de mtb moet het een beetje van beiden komen anders kom je er nooit langs. Maar dat gaat eigenlijk altijd hartstikke goed en anders wacht de achterste even!
Maak joe woar

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 09 feb 2017 17:43

Anders dan mijn startpost van anderhalf jaar terug wellicht suggereert is dat ook mijn ervaring hoor. Behalve dus op bepaalde tijdstippen (zondagmorgen!) in bepaalde jaargetijden (winter!) op bepaalde plekken (randstad!)

:mrgreen:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Jpy
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2017 16:25

Jpy 09 feb 2017 19:14

Tja. S morgens, winterkou en randstadters. Een dat is ook geen combi voor succes :lol:

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 09 feb 2017 19:51

53x11 schreef:Anders dan mijn startpost van anderhalf jaar terug wellicht suggereert is dat ook mijn ervaring hoor. Behalve dus op bepaalde tijdstippen (zondagmorgen!) in bepaalde jaargetijden (winter!) op bepaalde plekken (randstad!)

:mrgreen:
Tip van flip is Vechtdal! Top routes met onder andere Hellendoorn en Rijssen.
Maak joe woar

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 10 feb 2017 17:53

De bezigheid fietsen vergelijk ik wel eens met het lopen. Het lopen kan je grofweg onderscheid maken in westrijden , trim/prestatielopen en wandeltochten. Bij het fietsen is het eigenlijk eender : wedstrijden , cyclo's/marathons en toertochten. Ik beschouw de toertochten zowel verhard als onverhard als de "wandeltochten" op de fiets.
Daarbij doen prestaties , uitdagingen, snelheid etc. er absoluut niet toe en dienen totaal ondergeschikt te zijn aan het toeristisch aspect van het evenement. Een snellere deelnemer dient zich altijd aan te passen aan de langzamere en nooit andersom.
Ik vind van de zotte dat iemand zich blijkbaar moet afvragen of ie geen hinderpaal is voor anderen bij deelname.
Deze hele discussie speelt vooral bij de onverharde toertochten wat een verklaring vindt in het feit dat er veel te veel eensporige (te) smalle paden in tochten worden opgenomen.
Ik heb al meer dan 3 deccenia ervaring met de veldtoertochten en maak(te) nooit plaats voor snellere deelnemers als ik inschat dat het niet breed genoeg is. Zeker niet als ze al geen belletje op de fiets hebben en gebruiken. Rechts inhalen laat ik nooit toe want ook op een onverharde weg/pad gelden de verkeersregels. Heb genoeg meegemaakt dat ik na te zijn voorbij gereden werd afgesneden doordat de inhaler te snel weer op het smalle beter lopende strookje terug wil. Dus zodra ik op een in mijn ogen ongeschikte plek om in te halen merk dat iemand me voor bij wil dan maak ik wat breder met de ellebogen en stuur ik mijn fiets een beetje de kant op waar ie voor bij wil. Dat iemand sneller wil rijden is geen probleem maar ze wachten maar tot er ruim voldoende plek is. Anders gaan ze maar maratons of wedstrijden rijden.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37654
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 feb 2017 18:07

Verbaast mij dan weer niets dat jij zo'n "ik pas mij ook zeker niet aan"-reactie plaatst :lol:
Less is bore

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 10 feb 2017 20:31

Als je hard wil fietsen moet je niet aan een toertocht meedoen dat is algemeen bekend.

Maar rechts of links inhalen wat boeit het als je even zegt waar je langs gaat. Als er rechts genoeg ruimte is kan dat best toch?

En dat allerlaatste is toch van zelf sprekend?

Eikels houd je toch want meestal fiets je in het bos ;)
Maak joe woar

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 feb 2017 21:31

Bij een toertocht hoort toeren (en niet racen), of het nu op de racer of MTB is. "Probleempje" op de MTB is wel dat toertochten meestal over bestaande parkoers gaan, en dat de hoeveelheid MTB parkoers beperkt is natuurlijk.

Dat je als je hard(er) wil maar wedstrijden moet gaan rijden vind ik dikke onzin. Het is net zo legitiem om rustig rond te tuffen als om je eigen grenzen te verleggen. Zolang jouw fietsen maar niet ten koste gaat van dat van een ander.

En ik haal links of rechts in (of laat me inhalen), net wat de veiligste optie is, en waar het kan. Mensen die stug weigeren opzij te gaan wil ik nog wel eens inhalen waar het wat minder kan :evil:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 10 feb 2017 21:54

Niet iedereen is perfect

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 10 feb 2017 23:28

Ik ben het eens met 53x11 dat, dat je maar wedstrijden moet gaan rijden als je hard wil, dikke onzin is. Juist voor veel wedstrijd renners is die toertocht een, mooie duur- of techniektraining. Uiteraard moet je je dan níet gedragen als in een wedstrijd. Toch mag je van de overige gebruikers hetzelfde sociale gedrag verwachten. Het verschil tussen iemand die nog niet zo handig met de fiets is en daarom niet aan de kant gaat met iemand die zich bewust breed maakt uit hufterigheid is duidelijk te zien. De eerste laat ik met rust en blijf ik rustig achter. De tweede passeer ik alsnog.
Los van hard wíllen rijden en rustig willen toeren, is er natuurlijk heel veel verschil in intrinsieke basissnelheid. Wat voor de één rustig rijden hartslagje 130 is, kan voor een ander jagen en jakkeren zijn. Leven en laten leven. Persoonlijk trek ik de grens bij schelden, duwen, blokkeren en afsnijden. Dat is ècht wedstrijdgedrag. Uitremmen, passeren op een singletrack en je beperken tot wat binnen je kunnen ligt vind ik geen probleem en zelfs normaal.

Verstuurd vanaf mijn SGP621 met Tapatalk

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37654
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 feb 2017 07:26

+1

Onbekwaam zijn of niet opzij willen: dat verschil is zo duidelijk zichtbaar! Mijn reactie op die twee types gedrag ook ;-)
Less is bore

Plaats reactie