Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mores op de mountainbike(?)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 nov 2015 15:28

Het probleem van veel van de genoemde gevallen is gewoon het volgende. De meeste mensen kunnen met een hartslag van boven de 150 niet meer volledig blijven nadenken en normaal reageren.

Houd daar gewoon rekening mee. Ik kom echt veel te vaak (in mijn ogen) asociale wielrenners tegen, maar ik denk als je ze in in het gewone leven treft dat het hele aardige mensen zijn. Velen hebben echt niet door wat ze doen, in het verkeer exact hetzelfde.

Ik rijd vaak LDD en daar kom ik de problemen soms tegen. Ik geef altijd aan "ik wil er zo bij ruimte even links langs" bij 95% gaat dat prima, maar er zit er altijd wel weer een bij die er weer een opmerking over moet maken. en als ik een keer iemand achter me heb vraag ik altijd of hij er langs wil.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 14 nov 2015 17:57

TumTumTum schreef:Mocht ik ooit een MTB hebben en aan zo'n toertocht mee willen doen dan lijkt het me bijzonder moeilijk om van tevoren een juiste inschatting te maken of ik het parcours aan kan. Wat sommigen van jullie ook al zeggen; de informatie is meestal erg summier, en mijn ervaring is dat er weinig rekening met beginners (in welke sport dan ook) wordt gehouden.
Je bent natuurlijk nooit een hinderpaal, maar da's een ander verhaal. Als je op je gemak wilt uitproberen of een veldtoertocht leuk is, dan kun je het beste als laatste starten. Meestal kun je tussen 9 en 10 vertrekken. Hardrijders zal vaak al voor 9 uur weg. Als jij als laatste om 5 voor 10 gaat rijden, heb je nergens last van. Gegarandeerd.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 24 nov 2015 19:06

Ja maar je gaat natuurlijk niet je starttijd aanpassen omdat er hardrijders zijn. De starttijd is van XXX tot XXXX en daardoor kan je lekker de hele ochtend starten.
Hardrijders weten bij een toertocht dat er ook langzaamrijders zijn en andersom ook, hoort er een beetje bij. Als ik om negen uur kan ga ik om negen uur, heeft een harderrijder last van mijn tempo, houdt ie maar even in tot ie er langs kan.
Toen ik ging downhillen in Livigno viel me de ontspannen houding op. Het maakte geen bal uit dat je even stopte om te kijken hoe de lijn liep. Dat is voor mij de mores op de mountainbike. Dat gezever over snelheden is meer iets voor wegtoeristen die in het weekend even los mogen van moeder de vrouw.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Daniël de Jong
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 nov 2015 14:23

Daniël de Jong 29 nov 2015 16:03

Ik huur af en toe een mountainbike bij de Loonse en drunese duinen en zit qua skills ergens in de middenmoot dus ik hou gewoon rekening met de de anderen en behandel een ieder zoals ik zelf ook behandelt wil worden maar helaas kom je weleens een arrogante zak tegen die denkt dat het zijn baantje is.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 feb 2017 10:12

Inmiddels is het een jaar en een paar maanden later en heb ik zin dit door mij ooit gestarte topic op te rakelen.:twisted: Enkele observaties:
- Mountainbikers groeten veel vaker dan mensen op een racefiets; het genoemde relaxte sfeertje herken ik wel enigszins
- Zondagmorgen is echt een no-go op de populaire parkoertjes in Nederland. Als je tenminste nog een beetje ruimte om te fietsen wilt hebben. Of je moet er met zonsopgang zijn (wat ik dus regelmatig doe). Zaterdagmiddag is er meestal bijna niemand :-?
- In de winter is het heel veel drukker dan in de zomer. Juist in de winter spelen de "inhaalproblemen". En dan vooral met MTB'ende wielrenners (de zgn "boswielrenners") die in de zomer weer op de racer klimmen (tenminste, dat is mijn niet onderbouwde aanname). Op de technische stukken, waar passeren lastig is, traag; op de makkelijkere stukken (waar je er voorbij zou kunnen) hard aanzetten.
- Er zijn ook mensen die van schrik de berm induiken als ze merken dat er iemand achter ze zit. Niet doen!
- Wachten totdat er plek is en dan zeggen "ik kom er links/rechts" langs is de strategie die het beste lijkt te werken voor beide partijen (slechts 1x meegemaakt dat iemand "wachten" riep, ging aanzetten, om vervolgens als een krant de afdaling in te gaan.). Uiteraard ff een "dank je!" als je er langs bent
- In Nederland zijn MTB'ers en wandelaars helaas vaak water en vuur. Ik groet als blije eikel op de fiets zo ongeveer iedereen die ik in het bos tegenkom. Het is opvallend hoe vaak er nors terug gekeken wordt. In het buitenland is het vreemd genoeg (en gelukkig!) geen probleem om de paden te delen.
-"trailrespect" is nogal een dingetje onder MTB'ers :-P
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 feb 2017 10:44

Heeeeeel herkenbaar!!
Die laatste 2 punten zijn mij een doorn in het oog. Je ziet op te veel plaatsen noppensporen waar het gewoon niet slim is om te biken en wat dus onnodig irritatie oplevert.
Verder is het respect voor de verschillende gebruikersgroepen onderling van de NL natuur belachelijk laag. Als je over een GR in Frankrijk fietst wensen de franse wandelaars je veel plezier en succes. Mits je natuurlijk zelf ff in de rem knijpt, wacht tot je een langs kunt, etc. Wederzijds respect.
IN NL krijg je een snauw dat je op 'hun' pad fietst, terwijl je keurig op een route zit.
Less is bore

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4358
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 08 feb 2017 11:31

Inderdaad herkenbaar. Nederland is nu eenmaal een druk landje met zeker in de Randstad weinig natuur en vele verschillende disciplines die daar gebruik van willen maken. Tel daar bij op dat wij Nederlanders ook nog relatief egoïstisch zijn, en dan weet je dat er wrijving ontstaat.
Ik noem expres de randstad, aangezien ik meer problemen ondervind op de route van Schoorl dan op een route op de veluwe of salland.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 feb 2017 11:45

Ik fiets vaak en graag op Schoorl (en woon mijn hele leven in de randstad), maar ben het wel met je eens. Ook in vergelijking met de Utrechtse Heuvelrug.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

specializedmerida
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49

specializedmerida 08 feb 2017 14:22

Als de Boswielrenners weer het asfalt op gaan is het weer echt gezellig in het bos :D
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 08 feb 2017 22:04

Ik rijdt ook regelmatig op Schoorl en heb eigenlijk nooit last.
Enige puntje, is dat als je achter mensen rijdt, wachtend op een plek om in te halen, sommige van paniek direct de bosjes in sturen.
Het pwn kom ik bijna niet meer, dat is echt verziekt.
De Veluwe is dan een verademing, en inderdaad meteen vriendelijkere reacties van wandelaars.

Ik zeg het trouwens wel vaker, maar ik denk dat de meeste klachten van wandelaars die op het MTB parcours wandelen komen.
Dan kloppen de klachten ook vaak wat beter.

Jpy
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2017 16:25

Jpy 09 feb 2017 00:52

Mijn duit in t zakje.

Ik ben traag en zag er tegenop om toertochten te rijden omdat ik bang was op een hoop commentaar van mensen achter me. Maar tot nog toe valt t allemaal reuze mee. Er wordt eigenlijk altiijd netjes gewacht als er geen ruimte is. Altijd wel gewaarschuwd aan welke kant ze voorbij willen en als ik aan de kant ga op een single track, waar ik eigenlijk niet aan de kant kan wordt me vaak gezegd dat ik gewoon door kan fietsen .

Met het feit dat anderen mij in de weg rijden heb ik helaas nog geen enkele ervaring hahaha

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 09 feb 2017 07:43

Ach je hebt er altijd een paar tussen die denken dat een toertocht een wedstrijd is. Mountainbikers zijn een heel sociaal volkje over het algemeen!
Maak joe woar

Plaats reactie