Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mores op de mountainbike(?)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 okt 2015 11:41

hendrikjan schreef:Ik herken wel het e.e.a. niet alleen dat het soms lastig is om in te halen, maar ook dat het lastig kan zijn om een goed plekje te vinden om stil te vallen zodat er iemand langs kan. Dit speelt helemaal op banen zoals Schoorl, daar is gewoon niet overal even veel ruimte, en er zijn veel fietsers die de baangoed kennen en vooral op snelheid koersen.. Aan de andere kan zijn er ook veel "onervaren" rijders. Clubjes die voor een dagje ene fiets huren en redelijk overrompeld zijn door de baan.. Ik denk zoals zo vaak - da het ene beetje in het midden zit, misschien had je zelf net wat meer geduld moeten hebben en zijnet wat meer begrip voor jullie. :)
Het was wachten op het eerste poldermodelletje natuurlijk (en waarschijnlijk heb je gelijk, in ieder geval wat betreft situatie 1, dat had mij iig vrij veel pijn gescheeld) :-P

Laat ik het omdraaien: Hoe reageren jullie zelf als je merkt dat er een duidelijk sneller persoon in je wiel zit?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
maikelvw
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 jul 2015 08:51

Gebruikersavatar maikelvw 26 okt 2015 12:21

ophetkantje schreef:
53x11 schreef:
ophetkantje schreef:(...)Wel een persoon zien passeren waar het niet kon en die dook in het losse zand voorover van zijn fiets.
Euh, dat was toch niet om een uurtje of 9:15 in de Schoorlse duinen hoop ik? :oops:
Leenderheide begin van de tocht vanuit 't Akkertje, dus toch iemand anders (en een uurtje later). ;)
Dat is toevallig, heb de tocht vanuit 't Akkertje ook gereden.

Maar merk dat onervaren rijders vaak geen ruimte willen maken terwijl dat vaak gewoon kan.
Ik geef van te voren aan dat ik links/rechts voorbij kom en hoeveel personen er voorbij komen.
Dat lost veel problemen ook, maar eer zijn altijd mensen die het niet kunnen velen dat ze worden ingehaald.

Als ik merk dat er iemand snellers achter me zit ga ik aan de kant om ze te laten passeren, lijkt me een kleine moeite.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 26 okt 2015 13:06

Als je zo snel bent als jij, 53x11, zou ik wedstrijden gaan rijden. Voorkom je een hoop ergernis. Als het kan, laat ik mensen voorbij, maar als het niet kan, niet. En dan dat geroep LINKS, LINKS!! Verschrikkelijk. Het is toch veel vriendelijker als iemand die achter je opkomt en sneller is, zegt (of vraagt) 'goedemorgen, ik kom er langs (of mag ik er langs?). Waarom zo onvriendelijk? Voor die paar seconden tijdwinst? Schei toch uit. Als het druk is, heb je pech en rij je maar langzamer.
Michiel

Gebruikersavatar
maikelvw
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 jul 2015 08:51

Gebruikersavatar maikelvw 26 okt 2015 13:21

Ik rij wedstrijden en rij toertochten, kan toch best allebei?
Het probleem zit hem vaak niet in de paar seconde maar in de aansluiting van het groepje.
Als je met 4 man een lekker tempo rijdt en 3 kunnen voorbij en de laatste moet 30 seconden of langer achter iemand zitten is er een dikke kans dat je groepje kwijt bent. Als het bekende zijn zullen ze waarschijnlijk stoppen zijn het vreemde rijden ze door en ben je lekkere tempo kwijt. een gat dicht rijden is niet altijd even makkelijk.

Daarnaast begrijp ik best wel dat het vervelend is als je op je gemak een tochtje gaat rijden en er komen om de 10 min. een groepje tempo rijders voorbij komen gereden.

Alles iedereen aan elkaar denkt en zich een beetje inleeft in de ander is het probleem een stuk kleiner :winkthumb:

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 26 okt 2015 13:24

Quote van maikelvw: Alles iedereen aan elkaar denkt en zich een beetje inleeft in de ander is het probleem een stuk kleiner.

Dat is precies wat ik bedoel. Dus niet LINKS, LINKS roepen en er vanuit gaan dat iedereen dat begrijpt en meteen handelt, maar rustig erop af en er voorzichtig langs gaan. Dan houden die langzamere rijders echt wel rekening met je.
Michiel

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 okt 2015 13:39

fietsvriend schreef:Als je zo snel bent als jij, 53x11, zou ik wedstrijden gaan rijden. Voorkom je een hoop ergernis. Als het kan, laat ik mensen voorbij, maar als het niet kan, niet. En dan dat geroep LINKS, LINKS!! Verschrikkelijk. Het is toch veel vriendelijker als iemand die achter je opkomt en sneller is, zegt (of vraagt) 'goedemorgen, ik kom er langs (of mag ik er langs?). Waarom zo onvriendelijk? Voor die paar seconden tijdwinst? Schei toch uit. Als het druk is, heb je pech en rij je maar langzamer.
Beetje vreemde reactie. Maar mss begrijp ik jou verkeerd of jij mij verkeerd.
Zoooo snel ben ik helemaal niet, en wedstrijdambities heb ik op de MTB al helemaal niet. Roepen doe ik echt helemaal nooit, onvriendelijk word ik pas als anderen zich onvriendelijk gaan gedragen. Ik wil gewoon lekker fietsen, voor mij betekent dat dat ik in drie kwartiertjes een rondje doe, een wedstrijdrijder doet dat lachend 10 minuten sneller. Daar ga ik met alle plezier voor aan de kant. "Dus" vind ik het niet meer dan logisch dat een ander op zijn beurt ff plaats maakt voor mij, wanneer dat kan. Er m.a.w. eenzelfde MTB mores als ik op na houdt.

Maar misschien moet ik vaker expliciet vragen of ik er langs mag (ik vind dat al best een drempeltje, bovendien wordt ook dat niet altijd geapprecieerd, zie situatie 2), in plaats van er vanuit gaan dat mensen zo sociaal zijn om even plaats te maken als ze merken dat je er al een tijdje achter hangt.
Ik krijg alleen helaas bij veel fietsers de indruk dat het toch meer een ego-kwestie is dan iets anders.

DISCLAIMER: je ergeren tijdens het beoefenen van je hobby is niet slim. Ik ga, zoals ik al eerder aangaf, voortaan dus gewoon weer vroeger op pad. Dat is een stuk effectiever dan proberen het gedrag van anderen te veranderen. Ik ben gewoon benieuwd hoe anderen hierover denken. M.a.w., wat hun "MTB-mores" is
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 26 okt 2015 16:16

http://www.wintersporters.nl/wiki/piste-regels

Pisteregels zijn 'ceterus paribus' van toepassing.
Mensen die minder snel zijn, minder ervaring hebben, minder durven hebben altijd voorrang. Vaak weten ze niet eens hoe ze een beetje plaats moeten maken. Ze hebben ook geen achteruitkijkspiegels op, dus ze zien je niet.

Bij mountainbiken mag je van je lijn afwijken en je mag links en rechts passeren waar het kan. Wel effe iets zeggen als 'kom links/rechts voorbij'. De biker die voorop rijdt, bepaalt de lijn. En dat is maar goed ook, want hij moet altijd een obstakel kunnen ontwijken ook als jij denkt dat je er voorbij kunt.
Als je haast hebt en hard wilt rijden, kun je beter het strand op gaan dan de MTB Route Schoorl gaan rijden met mooi weer. Zo'n dag als gisteren is het daar gewoon (te) druk.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 okt 2015 16:50

Het "probleem" zijn eigenlijk nooit de absolute beginners/echte langzamen. Daar is het snelheidsverschil zo groot dat er altijd wel een gelegenheid is om er langs te kunnen, uiteraard onder het vermelden van "ik zit links/rechts van je" + vriendelijk bedankje. Gisteren ook vaak genoeg meegemaakt. Het gaat me juist om fietsers die duidelijk langzamer zijn, maar waarbij het snelheidsverschil niet groot genoeg is om er overal (veilig) langs te kunnen. Dit zijn ook de mensen die op de stukken waar het makkelijker gaat ineens wel gas kunnen geven, zodat ook daar passeren ineens niet meer vanzelfsprekend is. Vergelijk een beetje met die tergend trage automobilist in de bergen die op het rechte stuk, waar je er normaal gezien op je racefietsje veilig langs zou kunnen, ineens wel het gaspedaal weet te vinden.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Marlie
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 okt 2015 17:28

Marlie 26 okt 2015 16:52

Ik behoor op de meeste mountainbike-parcours / -toertochten meestal tot de langzamere op de baan, dus wordt met enige regelmaat ingehaald. Meestal gaat dat gewoon netjes en als ik hoor dat er iemand achter me zit, dan probeer ik ergens ruimte te maken of in ieder geval mijn lijn te houden, zodat de snellere er langs kan. Op een singletrack kan dat lastig zijn, maar meestal komt er al snel een stukje waar het wel kan. Het feit dat ik niet zo heel veel ambitie (of techniek/conditie) heb om zo snel mogelijk rond te komen, betekent niet dat iemand anders er last van hoeft te hebben. En eerlijk gezegd leidt dit ook nauwelijks tot problemen of vervelende situaties. Links of rechts aangeven is soms wel zo handig en een beetje vriendelijkheid wordt wel gewaardeerd.

Wat soms wel tot vervelende situaties leidt, zijn groepjes. De eerste haalt netjes in, de tweede haalt netjes in, bij de derde wordt het al wat krapjes en de vierde rijdt me ongeveer de struiken in... En natuurlijk snap ik dat het lastig is als je de aansluiting met een groepje mist, maar tenzij je op dat moment bezig bent met een wedstrijd o.i.d. (en dan zit ik gegarandeerd op het verkeerde parcours) lijkt me dat geen reden om dat soort risico's te nemen...

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 26 okt 2015 17:02

Ik beschouw mezelf als lid van de groep die je aanhaalt.. Een redelijke fiets conditie, maar mij ontbeert het aan skills om echt vlot over zo een baan heen te rammen. Maar om terug te komen op je vraag hierboven, ik probeer daar waar het kan een achterop komende fietser te laten passeren, ik doe daar ook best moeite voor. Dat komt omdat ik het ook stront irritant vind als iemand de hele tijd in mijn nek zit te hijgen. Andersom, ben ik redelijk voorzichtig met inhalen. Ik ben dan nogal eens geneigd om zelf even in de rem te knijpen en wat afstand te bewaren en het wat rustiger aan te doen. Kan ik ook weer op adem komen ;) Als het echt te traag gaat, dan wacht ik totdat ik er makkelijk langs kan en de persoon in kwestie zich ook geen zorgen hoeft te maken :)
:winkthumb:

Gebruikersavatar
ProTon
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:02
Locatie: Hillegom

Gebruikersavatar ProTon 26 okt 2015 17:11

Een eindeloze discussie, met veel mensen op een parcour en geen regels is het gewoon oppassen geblazen, achter/tegen/paaltje en dat soort woorden snappen een hoop mensen niet, laat staan links of rechts ;-)
Snap dat als je sneller bent je erlangs wil maar niet iedereen begrijpt dat je daar dan voor opzij "moet" gaan.
Of vroeger je bed uit of lekker doordeweeks rijden zou ik zeggen.
Ik rij hier regelmatig langs de kust/duinen en met mooi weer zal ik me moeten aanpassen aan de langzamere "deelnemers", ondanks dat ik voorrang heb, mijn bel gebruik en op een fietspad rij, vind ik niet leuk, maar ik heb me erbij neergelegd.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 okt 2015 17:21

De grap is dat ik normaal gesproken altijd als één van de eersten op het parkoers ben. Nu dus een keer niet, en het (toch wel) asociale gedrag van mijn medefietsers viel me nu dus op. Ik vroeg me af hoe anderen hierover denken. Zoals altijd zijn de meningen verdeeld ;)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie