Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mores op de mountainbike(?)

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 01 nov 2015 22:34

Mores is volgens mij als volgt: langzame rijders gaan even opzij om ruimte geven, rij je op een single track dan wacht de snelle rijder totdat hij/zij er langs kan.
Maar ik heb eigenlijk nooit last mensen die geen ruimte geven, het gaat over het algemeen heel netjes op veel parcours en tochten vind ik. Daarnaast is er ook gewoon vaak genoeg ruimte om erlangs te gaan langs 't kantje.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 02 nov 2015 09:54

53x11 schreef:Je eigen limieten kennen (en je routes daar op uitzoeken) zijn voor jezelf en je omgeving het verstandigste. Toch zijn de echte beginners eigenlijk nooit het probleem*. Het probleem is juist de groep wiens ego te groot is om een ander even wat ruimte te geven. De groep waar ik me aan erger dus.
Dan is het ook duidelijk waarom ik weinig ergernissen ontmoet tijdens het fietsen/knoeien op terrein; er straalt mijlenver vanaf dat ik er geen hout van kan en vind het derhalve ook helemaal niet erg om even plaats te maken voor iemand die er langs wil. Wel waar dat kan uiteraard.
Met die vossen jachten waar ik aan mee doe wordt iedereen eigenlijk in het diepe gegooit. Het ligt er maar helemaal aan wie het parcours heeft uitgezet; was het een "wielrenner" dan zit er af en toe een stukje gras in, was het een hardcore mountainbiker neem dan je snorkel maar mee.:) Maar daar is het dan ook een puzzeltocht voor.

Mocht ik ooit een MTB hebben en aan zo'n toertocht mee willen doen dan lijkt het me bijzonder moeilijk om van tevoren een juiste inschatting te maken of ik het parcours aan kan. Wat sommigen van jullie ook al zeggen; de informatie is meestal erg summier, en mijn ervaring is dat er weinig rekening met beginners (in welke sport dan ook) wordt gehouden.
Als je dan contact opneemt met de organisatie om een redelijke inschatting te kunnen maken of je het aan kunt dan krijg je dit soort antwoorden: "als je een beetje kan fietsen dan is het goed te doen". "het parcours is geschikt voor iedereen" "we hebben wel vaker oudere mensen hier rondrijden" of "mijn vader is 70 en die kan het ook".
Kortom; antwoorden waar je helemaal niks aan hebt.
Dan ga je op goed geluk maar en dan blijkt het veel te moeilijk en ben je een irritante hinderpaal voor anderen.
Veni. Vidi. Fietsie.

mrcl
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 21 mar 2010 19:51

mrcl 02 nov 2015 09:57

Beetje off-topic, maar gevalletje mores op de racefiets: eerst even achterom kijken voor je de inhoud van je neus aan de linkerzijde leegsnuit!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 nov 2015 11:44

53x11 schreef:discussiëren over de triviale zaken des levens.
Lukt best goed! :winkthumb:

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 02 nov 2015 14:53

Toertochten en mtb parcours zijn er voor iedereen.
Ook al rijdt je hopeloos in de weg.
Sterker nog, ik vindt dat de toertochten juist ook voor de mindere goden zijn.
Als ik gang wil maken start ik wel vroeg.

Vindt zelf de wedstrijden trouwens een stuk relaxter en gemoedelijker.

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 02 nov 2015 17:16

mrcl schreef:Beetje off-topic, maar gevalletje mores op de racefiets: eerst even achterom kijken voor je de inhoud van je neus aan de linkerzijde leegsnuit!
:P Daar rij ik regelmatig achter, zowel op de race als op de mtb. Meestal bedank ik de snuiter. Wat kan je anders?
Wat de rest betreft, als je op een track sneller bent, neem ik aan dat je voldoende techniek hebt om er veilig langs te gaan. Zo niet, blijf je er achter en ga je aan je techniek werken ;)

Humpie
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 aug 2011 18:49

Humpie 08 nov 2015 21:07

In het kader van ergeren aan anderen: als iemand een oortjes in heeft en lekker geniet van muziek, dan erger ik me mateloos. Zeker op een mountainbike parkoers. Ze horen anderen niet en er valt niet mee te communiceren. Vinden we dat asociaal of hoort dat bij fijn een rondje over het parkoers?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 nov 2015 22:29

Humpie schreef:In het kader van ergeren aan anderen: als iemand een oortjes in heeft en lekker geniet van muziek, dan erger ik me mateloos. Zeker op een mountainbike parkoers. Ze horen anderen niet en er valt niet mee te communiceren. Vinden we dat asociaal of hoort dat bij fijn een rondje over het parkoers?
Een oortje in hebben betekent helemaal niet dat je de ander niet hoort/verstaat. Ik rijd niet in het bos, maar op de weg kan ik prima met iemand praten als ik (één) oortje in heb.
Met een beetje wind en een afdaling hoor ik mijn eigen muziek niet meer.
Maar goed, er zijn ook mensen die de muziek knoerdhard aan hebben. Niet alleen op de mtb of racefiets. Ook op de gewone fiets of zelfs wandelaars hebben daar nog wel eens een handje van.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 09 nov 2015 12:24

feit blijft dat als je skills hebt je er gewoon langs kan zonder gedoe, heb je de skills niet? Wees dan je zondagbiker, beginner of trage slingerende dodo dankbaar. Is een moie kans om je skills te verbeteren zodat je in de toekomst wel zo er langs kan :)
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8940
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 09 nov 2015 12:40

superrose schreef:feit blijft dat als je skills hebt je er gewoon langs kan zonder gedoe, heb je de skills niet? Wees dan je zondagbiker, beginner of trage slingerende dodo dankbaar. Is een moie kans om je skills te verbeteren zodat je in de toekomst wel zo er langs kan :)
Wat een onzin! Natuurlijk zijn er punten dat je er met wat skills best wel langs kan. Vaak schrikt de langzamere fietser daarvan, en als "inhaler" neem je toch een extra risico (voor jezelf en voor de "ingehaalde"). Ik val in herhaling: hoeveel moeite is het om 2 secondes (want daar hebben we het over) even je benen stil te houden?

*nogmaals herhaling van wat ik eerder schreef: het gaat me niet zozeer om de echte beginner, die al zijn aandacht nodig heeft om op het parkoers te blijven. Daar kom je vrijwel altijd probleemloos langs. Het gaat me vooral om de fietser die dondersgoed door heeft dat je erachter zit, maar die het verdomd om ff ruimte te maken daar waar het kan
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 09 nov 2015 12:54

53x11 schreef:
superrose schreef:feit blijft dat als je skills hebt je er gewoon langs kan zonder gedoe, heb je de skills niet? Wees dan je zondagbiker, beginner of trage slingerende dodo dankbaar. Is een moie kans om je skills te verbeteren zodat je in de toekomst wel zo er langs kan :)
Wat een onzin! Natuurlijk zijn er punten dat je er met wat skills best wel langs kan. Vaak schrikt de langzamere fietser daarvan, en als "inhaler" neem je toch een extra risico (voor jezelf en voor de "ingehaalde"). Ik val in herhaling: hoeveel moeite is het om 2 secondes (want daar hebben we het over) even je benen stil te houden?

*nogmaals herhaling van wat ik eerder schreef: het gaat me niet zozeer om de echte beginner, die al zijn aandacht nodig heeft om op het parkoers te blijven. Daar kom je vrijwel altijd probleemloos langs. Het gaat me vooral om de fietser die dondersgoed door heeft dat je erachter zit, maar die het verdomd om ff ruimte te maken daar waar het kan

Punt is dat je achter iemand niet kan inschatten hoe goed ie is of hoe makkelijk hij even uitwijkt of de benen stilhoudt. Gisteren reed ik met twee beginners die er uit zien alsof ze al langer fietsen. Nul skills, toch ziet het er goed uit. Je ziet niet altijd hoe goed iemand reageren kan, hoe moe hij al is etc. Eerste brede strook er langs en klaar. Of even inhouden en dan aanzetten. Klaar.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Marlie
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 okt 2015 17:28

Marlie 12 nov 2015 11:26

TumTumTum schreef:Mocht ik ooit een MTB hebben en aan zo'n toertocht mee willen doen dan lijkt het me bijzonder moeilijk om van tevoren een juiste inschatting te maken of ik het parcours aan kan. Wat sommigen van jullie ook al zeggen; de informatie is meestal erg summier, en mijn ervaring is dat er weinig rekening met beginners (in welke sport dan ook) wordt gehouden.
Als je dan contact opneemt met de organisatie om een redelijke inschatting te kunnen maken of je het aan kunt dan krijg je dit soort antwoorden: "als je een beetje kan fietsen dan is het goed te doen". "het parcours is geschikt voor iedereen" "we hebben wel vaker oudere mensen hier rondrijden" of "mijn vader is 70 en die kan het ook".
Kortom; antwoorden waar je helemaal niks aan hebt.
Dan ga je op goed geluk maar en dan blijkt het veel te moeilijk en ben je een irritante hinderpaal voor anderen.
Ik schat het meestal in aan de hand van het gebied waar we rijden, dat is al best een redelijke indicatie. Mountainbike.nl helpt ook mee met reviews van eerdere edities en we starten meestal niet al te vroeg. De 'snelle' rijders starten meestal vrij vroeg en als je een half uurtje later start is die groep al weg en rijd je dus ook wat minder 'in de weg'.
Toertochtjes zijn hartstikke leuk om te doen en met het gedrag van de meesten valt het zat mee... uitzonderingen heb je overal en vaak laten die de meeste 'indruk' achter, waardoor het achteraf vaak over deze uitzonderingen gaat.

Plaats reactie