Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mores op de mountainbike(?)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 okt 2015 08:44

Gisteren heb ik voor de verandering weer eens de MTB gepakt voor 2 rondjes Schoorl. Het was mooi weer, het was net wintertijd geworden en er was een toertocht uitgezet, kortom, het was een stuk drukker dan normaal als ik daar fiets. Ik merkte gaandeweg dat ik me best wel heb zitten ergeren aan mijn (langzamere) mede MTB'ers. Een aantal situaties:

1) In het eerste rondje hebben we er flink de sokken in. In het stuk open duin kom ik achter een langzamere fietser. Ik moet er een flinke tijd achter rijden, er is weinig tot geen gelegenheid om er langs te gaan, en de fietser is niet van plan om plaats te maken. Uiteindelijk denk ik een gaatje te zien. Misgegokt, voorwiel komt in het zand en ik sla hard over de kop.
Die valpartij was natuurlijk mijn eigen schuld, maar de fietser voor me had IMHO best wel even plaats mogen maken.

2) Op een breder stuk haalt mijn fietsmaatje iemand in. Ik zit in zijn wiel, en ga er ook voorbij. De "ingehaalde" wijkt op dat moment echter van zijn lijn en we raken elkaar kort. Kan gebeuren, m.i. is er niets aan de hand, maar de persoon in kwestie maakt een boel misbaar. Heb maar verontschuldigend mijn hand opgestoken, maar eigenlijk vond ik dat vooral hij een fout maakte

3) We sluiten achteraan een viertal van hetzelfde kluppie (allemaal identieke outfit), die enigzins weifelend aan het fietsen zijn. Bij het oversteken van een fietspad (= ruim gelegenheid om even te stoppen) fietsen ze al even weifelend door. Mijn fietsmaatje merkt op dat we er toch wel graag even langs zouden willen (zijn letterlijke tekst). Hier wordt geergerd op gereageerd, maar niet in daden. Dat ontlokt mij de uitspraak dat ze "OF door moeten fietsen, OF aan de kant moeten gaan". Nog meer ergernis, maar uiteindelijk wordt er plaats gemaakt.

4) Vlak daarna komt een grote groep (van een ander kluppie) het parkoers op. Ze nemen duidelijk voorrang, wij moeten in de remmen. Mijns inziens verleen je bij het betreden van het parkoers altijd voorrang aan hen die er al fietsen. Ook hier is men niet van plan om plaats te maken voor snellere fietsers. Als ik de laatste van de groep inhaal (op een plek waar dat goed kon, ik ben wat voorzichtiger sinds de val :-) ), wordt er door deze persoon niet gewaarschuwd naar zijn clubgenoten dat er iemand aan komt.

Begrijp me niet verkeerd, ik verwacht echt niet dat iedereen die langzamer is per direct de berm in duikt om plaats te maken. Ik vind het echter niet meer dan normaal dat je, zodra dat kan, even de benen stil houdt om snellere rijders op de single track er langs te laten. Of anders even vraagt aan de persoon achter je of deze er langs wil of niet. Zo doe ik dat tenminste als ik zelf de langzaamste ben. Of ben ik een zeikerd, moet ik mijn mond houden, en voor lief nemen dat ik de rondjes dan maar op lage intensiteit af ga werken?
De volgende keer staan wij iig weer gewoon om 8u 's ochtends op het parkoers :twisted:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Humpie
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 aug 2011 18:49

Humpie 26 okt 2015 09:00

De ergernis is begrijpelijk. Het is ook irritant. De meeste gevallen betreffen echter niet goed weten wat ze moeten doen en het willen volgen van hun voorganger. Groepsgedrag. Hoe drukker het is, hoe groter de kans op bovenstaande situaties.

Niets aan te doen. De manieren leren ze niet. Laat ze plezier hebben, erger je niet, geniet van het fietsen op lagere intensiteit, wees blij dat er zoveel mensen genieten van het fietsen en ga op een ander tijdstip vol gas.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 26 okt 2015 09:07

Zoals jij het hier beschrijft heb ik wel een dubbel gevoel. Aan de ene kant heb je wel gelijk, maar aan de andere kant, zoals jijzelf al aangeeft, is het idd een single track, en al die anderen willen misschien ook wel hun PR verbeteren. Heb daar zelf vroeger ook veel gereden in de wintermaanden, maar mijde altijd de toertochten puur vanwege de drukte.
Verder is het beschreven gedrag vandaag de dag helemaal niet zo uitzonderlijk. Zie op de openbare weg de hele dag niets anders dan egoïsme, dus zal dat ook op het parcours alleen maar erger worden, denk ik. Op de weg wordt je als wielrenner ook regelmatig als aso bestempeld door nog veel grotere aso's. ;-)

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 26 okt 2015 09:39

Niet helemaal met je eens, ik vind dat een langzamer fietser nooit plaats hoeft te maken voor een snellere op de MTB, als je sneller bent rijd je maar door de blub of wacht je maar, tot er ruimte is. Als je iemand voorbij gaat roep je ook aan welke kant en met hoeveel, anders loop je zoals je zelf al schrijft het risico dat iemand tijdens het passeren van zijn lijn afwijkt. Gisteren een toertocht gereden met 500+ deelnemers laat gestart en zeker 70 anderen ingehaald, geen enkel onvertogen woord en alleen maar wat leuke reacties, maar ik houd me dan ook aan de regel dat de langzamer altijd gewoon hun dingen mogen doen en dat ik zelf als ik harder wil de ruimte moet zoeken en even laat weten waar ik die dan gevonden heb.
Ach, ik zeg ook maar wat

specializedmerida
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49

specializedmerida 26 okt 2015 10:21

Net wielrenners die MTBers :o
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 okt 2015 10:28

ophetkantje schreef: Als je iemand voorbij gaat roep je ook aan welke kant en met hoeveel, anders loop je zoals je zelf al schrijft het risico dat iemand tijdens het passeren van zijn lijn afwijkt.
Als ik roep "Links" Wil ik dan er links langs? Of wil ik ik er rechts langs een aanduiden dat degene voor me links koers moet houden? En belangrijker, hoe weet je of degene voor je dezelfde interpretatie heeft? ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 okt 2015 10:33

specializedmerida schreef:Net wielrenners die MTBers :o
Nou, daar moest ik wel aan denken inderdaad! :oops:

@ophetkantje: Eens met "alleen er langs als het kan" (voor je het weet val je je schouder uit de kom :oops: ), maar ben je het niet met me eens dat het wel zo hoffelijk is om, daar waar het kan, de snellere fietser voor te laten? Doe ik zelf wel tenminste, op deze manier heeft iedereen toch het minste last van elkaar/ cq kan zoveel mogelijk op zijn/haar eigen tempo fietsen? En bovendien, op deze manier is passeren een stuk veiliger!
Waarschuwen waar ik zit doe ik meestal wel: "ik zit links van je", @Mark: dan is er ook geen verwarring ;-)
@G B: de volgende keer zorg ik weer dat ik bij zonsopgang op het parkoers sta inderdaad. Ik was geen deelnemer aan de toertocht, maar kwam er bij toeval achter dat deels op het parkoers een tocht was uitgezet.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 26 okt 2015 10:39

Uit het verhaal maak ik vooral op de meeste voorkomende mores is "gij zult niet inhalen"...

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 26 okt 2015 10:48

@MarkVeenstra "Links voorbij", is tot nu toe in de afgelopen 35 jaar voor iedereen nog duidelijk gebleken! @ 53x11 juist dat stoppen van een langzamer levert voor mij juist vaak de meest hachelijke momenten op, omdat ze dat meestal zonder te waarschuwen ineens doen en dan liefst midden op het pad. Zoals ik al zei gisteren echt minimaal 70 personen ingehaald en geen enkele keer verwarring of een onvertogen woord. Wel een persoon zien passeren waar het niet kon en die dook in het losse zand voorover van zijn fiets.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 okt 2015 11:00

ophetkantje schreef:(...)Wel een persoon zien passeren waar het niet kon en die dook in het losse zand voorover van zijn fiets.
Euh, dat was toch niet om een uurtje of 9:15 in de Schoorlse duinen hoop ik? :oops:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 26 okt 2015 11:13

Ik herken wel het e.e.a. niet alleen dat het soms lastig is om in te halen, maar ook dat het lastig kan zijn om een goed plekje te vinden om stil te vallen zodat er iemand langs kan. Dit speelt helemaal op banen zoals Schoorl, daar is gewoon niet overal even veel ruimte, en er zijn veel fietsers die de baangoed kennen en vooral op snelheid koersen.. Aan de andere kan zijn er ook veel "onervaren" rijders. Clubjes die voor een dagje ene fiets huren en redelijk overrompeld zijn door de baan.. Ik denk zoals zo vaak - da het ene beetje in het midden zit, misschien had je zelf net wat meer geduld moeten hebben en zijnet wat meer begrip voor jullie. :)
:winkthumb:

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 26 okt 2015 11:32

53x11 schreef:
ophetkantje schreef:(...)Wel een persoon zien passeren waar het niet kon en die dook in het losse zand voorover van zijn fiets.
Euh, dat was toch niet om een uurtje of 9:15 in de Schoorlse duinen hoop ik? :oops:
Leenderheide begin van de tocht vanuit 't Akkertje, dus toch iemand anders (en een uurtje later). ;)
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie