Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Vragen mbt remmen: Avid Elixir 3

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 07 okt 2015 14:36

Mijn 29-er achterrem liep een kleine beetje aan, dus besloot ik gisterenavond om 22 uur in de huiskamer nog even te gaan sleutelen aan iets waar ik nog nooit eerder aan gesleuteld had. Het resultaat was dan ook niet denderend, mijn rem doet nu namelijk niks meer en sowieso waren mijn blokjes helemaal versleten. Dus vandaar dat ik nu met een aantal vragen zit:

- Welke remblokjes heb ik nodig, als ik bijvoorbeeld bij futurum kijk zie ik er een heel aantal waarvan het lijkt dat ze wel zouden passen
- Mijn fiets stond onderste boven (ja ik weet het, maar in de huiskamer heb ik geen andere mogelijkheid), ik neem aan dat het dan evengoed niet normaal is dat er bij de achterste pistons olie uitdruppelt? Ik neem aan dat dat dan ook de reden is waardoor mijn rem "lam" blijft? Ik heb hem proberen af te stellen volgens een videoinstructie waarbij ze zeiden dat je de pistons een stukje los moet draaien, de rem dicht moet knijpen en vervolgens de pistons weer vast moet draaien.

Gebruikersavatar
detest
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 08 mei 2009 17:07

Gebruikersavatar detest 07 okt 2015 15:24

Het lijkt erop dat je de verkeerde schroef hebt losgedraaid namelijk de bleeding schroef, en niet de (bovenste en ) onderste schroef waarmee je de pistons kunt centreren. Misschien heb je geluk en zit er nog genoeg olie in je leiding als je de pistons een beetje terug hebt gedrukt en nieuwe remblokjes hebt geplaatst.

Alle Elixer remblokjes passen.

Mocht er na het plaatsen van nieuwe blokjes te weinig olie in de leiding zitten dan zit er niets anders op om langs de fm te gaan (of een bleeding setje aan te schaffen (futurum:SRAM Pitstop Avid Professional Bleed Kit voor ontluchting)

Succes!

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 07 okt 2015 15:50

Ik kan het me haast niet voorstellen, het lijkt redelijk recht toe recht aan als je er naar kijkt.

Ik heb aan de rode gedraaid voor het afstellen en aan de blauwe voor de blokjes.
Afbeelding

Er zijn 3/4 dikke druppels uit gevallen, volgens mij is dat relatief aardig wat.

Heb even een video gecheckt van dat bleeden precies van de remmen die ik heb, lijkt me op zich ook een werkje wat te doen is als je eventjes de tijd neemt. Kopt dit, of is het een gevalletje van "ziet er makkelijker uit dan het is" :)

Gebruikersavatar
detest
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 08 mei 2009 17:07

Gebruikersavatar detest 07 okt 2015 16:08

ik kan je plaatje niet zien, maar het is idd recht toe recht aan. Volgens mij kan er niet zomaar olie lekken als je de verkeerde boutjes niet losdraait.

Ik heb het nooit gedaan, maar lijkt idd niet moeilijk, je hebt alleen het juiste materiaal nodig. En zoals ik al zei, misschien is het niet eens nodig als je er nieuwe blokjes inzet en er niet meer olie uit de leidingen is gelopen.

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 07 okt 2015 16:20

Centreren doe je toch door juist met die 2 schroeven die je niet omcirkeld hebt? (losdraaien zodat de hele remklauw vrij kan bewegen op de mount, de remhendel inknijpen zodattie weer netjes met de remschijf uitgelijnd staat en dan de 2 schroeven weer aan te draaien). Nu heb je het remklauwhuis opengedraaid, kan me voorstellen dat er dan olie gaat lekken.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 07 okt 2015 16:32

Ah klote, ik dacht links en rechts moeten een stukkie uit elkaar en dan leken die voor de hand te liggen. Haastige spoed....

Ik bestel wel remblokken en een bleedkit, misschien is die laatste niet nodig (ben bang van wel), maar uiteindelijk zal die nog wel eens van pas komen.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 10 okt 2015 12:53

Bleed proces voltooid, dikke anderhalf uur over gedaan met een video waarvan ik alle stappen een aantal keer heb bekeken voordat ik ze uitvoerde. Denk als ik er nu nog 1 zou moeten doen dat ik binnen een half uur klaar zou zijn.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 okt 2015 14:58

En de vraag is nu: is hij na 10x knijpen ook nog op druk? Alle begin is moeilijk, maar als je het bleeden onder de knie hebt is het wel een makkelijk klusje.

Centreertip: de juiste ;) schroeven losdraaien, rem hard inknijpen en dan schroeven weer aandraaien. Tijdens het aandraaien je rem ingeknepen blijven houden! En schroeven om en om vastzetten. Dan blijft de caliper tenminste netjes recht zitten.
Less is bore

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 10 okt 2015 15:49

Ik heb hem sindsdien al een keer of 100 ingeknepen en hij blijft consistent knijpen, dus het lijkt goed :D Op zich een goed klusje om zelf te kunnen, dat setje van 45 euro heb ik er denk ik na 2 keer wel uit (omdat hij dus niet langs de FM hoeft). Kun je die olie lang bewaren nadat het potje is geopend?

Centreren is nog niet helemaal goed gegaan zie ik, iets te laf de (goede) schroeven losgedraaid denk ik, dat moet nog even opnieuw.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 okt 2015 21:09

De goede schroeven goed losdraaien, dan kan de caliper makkelijk naar de juiste positie schuiven.
Less is bore

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 12 okt 2015 10:45

Gisteren ~75km gereden met een tourtocht op Texel en mijn achterrem hield het beter dan mijn rechterbeen :D

Plaats reactie