Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mountainbikers Heuvelrug hebben vergunning nodig

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 19 nov 2019 19:01

Toch maar een keer de mtb in de auto gooien.
Ik fiets héél af en toe (met vignet) in de Loonse en Drunense duinen. Is ook erg mooi maar de Heuvelrug staat nog op mijn to-do lijstje.
De prijs van een vignet is lager dan de kop erwtensoep achteraf en de koffie met gebak onderweg. 😉

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 02 jan 2020 19:48

Toch ook hier nog maar eens noemen: zag dat er vandaag weer fanatastisch werk geleverd is aan t Zeist/Austerlitz parcours. Hele stukken vers zand, kuilen gedicht, etc

Degenen die dit weer verzorgd hebben,verdienen een dikke pluim!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 apr 2020 14:11

https://nos.nl/artikel/2331177-natuurmo ... Jpi3bijlaA

Mijn parate kennis van welke bossen/natuurgebieden door natuurmonumenten onderhouden worden is vrij matig.,. Net zo goed als dat ik niet weet wat er onder staatsbosbeheer zit. We hebben veel kleine stukjes "natuur" die in mijn ogen door veel verschillende instanties onderhouden worden. Waarvan staatsbosbeheer en natuurmonumenten wel de belangrijksten zijn.

Maar in de toekomst dus goed uitzoeken van wie het gebied is, waar je wilt gaan mountainbiken, en waar je dan eventueel je auto neer kan zetten (als je bijv uit regio den haag/rotterdam komt, fiets je niet zo even naar de heuvelrug).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 21 apr 2020 20:46

Zat er wel een keertje in, betalen voor parkeren. In hoeverre dat voor de UHR uit maakt, die kennis niet paraat. Scheelt dat ik alles op de UHR fietsend kan doen. Kost wat een stulpje in Soest, maar dan heb je ook wat...........
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 21 apr 2020 21:45

Dan parkeer je je auto toch 1km verderop. Met de fiets is dat geen probleem.
En hoevaak parkeer je je auto niet bij een bosrestaurant. Die gaan heus geen geld vragen zolang hun terrassen vol zitten. (Nu even niet natuurlijk)

MTB Heuvelrug
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 jan 2015 12:03
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contact

MTB Heuvelrug 24 apr 2020 13:50

BLIJF WEG. Helaas kunnen we het niet mooier maken dan het is. Blijf weg van de routes op de Utrechtse Heuvelrug. Parkeerplaatsen rond de routes zijn op veel plaatsen dicht op last van de gemeente. Amerongen, Rhenen, Veenendaal, Lage Vuursche, Zeist. Foutparkeerders gaan met een prent naar huis. Helaas zien we nogal wat auto’s met een fietsendrager op de trekhaak op vreemde plekken staan. In de berm, of voor een bosingang waar de brandweer bij nood in wil. Doe het niet.

Vanwege de extreme droogte hollen onze routes hard achteruit. Er zijn al routes dicht op last van de terreineigenaren, zoals Zeist en Leersum. Andere routes zullen volgen. Respecteer de afzettingen. Doe thuis even een regendans en ga dan de met fiets de weg op, of kies een route over verharde fietspaden.
Fiets thuis een rondje en haal daar een frisse neus. Blijf weg

Afbeelding
link: Website

MTB Heuvelrug
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 jan 2015 12:03
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contact

MTB Heuvelrug 05 jul 2020 20:02

Vignetcontrole
De BOA's (buitengewoon opsporingsambtenaren) van de terreineigenaren houden toezicht op naleving van de regels in de natuurgebieden. Vandaag werd er bij Lage Vuursche onder andere gecontroleerd op het bezit van het verplichte mountainbikevignet. Van de 255 gecontroleerde bikers bleken 35 geen vignet te bezitten.

Meer achtergrond info over het verplichte mountainbikevignet kan je hier vinden: https://mtb-utrechtseheuvelrug.nl/vignet-2/

Afbeelding

Bron: https://www.facebook.com/22384852780628 ... 829020779/
link: Website

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 05 jul 2020 23:41

Tja. Ruilverkaveling ten voeten uit!!
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 06 jul 2020 07:39

Prima actie, het checken van een vignet. Wel grappig/triest om te lezen dat er nog steeds rijders zijn die van niets weten..........
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 jul 2020 09:45

Onder hondenbezitters is er ook een ver boven gemiddeld aantal analfabeten.....
Less is bore

Flepper
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 jan 2019 13:18

Flepper 14 jul 2020 12:27

fredmtb-sport schreef: 06 jul 2020 07:39 Prima actie, het checken van een vignet. Wel grappig/triest om te lezen dat er nog steeds rijders zijn die van niets weten..........
Het is dat ik wat aan het zoeken was op internet naar trails en daar zag staan dat je een vignet nodig hebt (ik MTB met m'n zoontje).

Ik woon in Soest en wandel iedere dag door de bossen van de Lage / Hoge Vuursche en je kan op tal van plekken het MTB pad op. Nou zal ik vast niet goed opgelet hebben, maar ik zie nergens duidelijk staan dat een vignet verplicht is. Meerdere plekken waar je de trail op kan waar werkelijk niets staat.

Zo gek vind ik het dus niet dat sommigen het echt niet weten.
De wandel- en fietspaden worden toch ook onderhouden? Daar hoef je ook geen vignet voor te hebben.

MTB Heuvelrug
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 jan 2015 12:03
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contact

MTB Heuvelrug 14 jul 2020 13:23

Afbeelding

Deze borden staan op elke route. Afhankelijk van de lengte drie of vier. Dus als je de routes Lage Vuursche, Hoge Vuursche, Austerlitz, Zeist, Leersum, Hoge Ginkel, Amerongen, Kwintelooijen of Rhenen hebt gereden, dan ben je er minstens enkele keren langs gereden.

Wat betreft subsidies en het dragen van kosten voor recreatieve voorzieningen: die zijn er alleen voor wandelen en fietspadfietsen (basisvoorzieningen). Al het andere wordt niet bekostigd en daar heeft Staatssecretaris Bleeker in 2012 nog eens de helft lachend afgehaald.
Wij hebben de handschoen opgepakt. De ruiters en koetsiers merken als dat ze drie keuzes hebben: niets doen, zelf doen, tegen vergoeding laten doen.
link: Website

Plaats reactie