Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Schijfrem maakt krijsend geluid

gt10
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2004 12:30

gt10 08 dec 2013 16:35

Hallo,
Vandaag rit 2, ik dacht met goede remmen, zonder lawaai...
Het tegendeel is echter waar.
Ik had op de achterste remmen nul komma nul remkracht. Dit lijkt me zeer duidelijk alsof er olie/smeermiddel op de blikjes is gekomen. Sinds vorige week is er echter niets aan geweest. Toch niet door mij.
Voor vorig WE was alles deftig gereinigd, ontlucht, geregeld, en geïnstalleerd. De eerste rit werkte dat meer dan prima.
Nu vandaag was 1 en al ellende. Haast niets remkracht en bij meer dichtknijpen van de hendel was er een ellendig geluid, deze keer zonder die voorgaande trillingen.

Nu heb ik een vraag: ik merkte dat ik de hendel iets verder kon induwen dan vorig weekend. Zou het kunnen dat er een lekkage is in het remhuis, vb. langs de zuigers en dat dan de minerale olie op de blokjes komt?

Ik denk dat ik me een gans nieuwe set ga bestellen. Of heeft er nog iemand een tip?

jdl
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 sep 2012 12:58

jdl 10 mar 2017 08:22

hallo,
wat hierboven wordt beschreven heb ik dus ook.
weinig remkracht, als je de hendel diepen inknijpt een ellendig geluid, en als ik de remblokjes eruit haal zien die zwart van kleur en als je erover wrijft is dit zeer glad. ik kan me voorstellen dat dit zo weinig remkracht heeft , maar ik weet niet hoe dat komt. ik heb al een paar keer met schuurpapier de bovenste zwarte laag weggeschuurd, maar na een ritje komt die altijd terug.

kan iemand zeggen wat hier het probleem is en wat ik hier tegen kan doen?

grtn

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 10 mar 2017 08:33

Verglaasde blokken? Doe je vaak slepend remmen?

ik denk dat het schuurpapiertje niet echt helpt, je poetst de blokjes er alleen maar een beetje mee op.

Is het al langer? Of heb je de fiets nog maar net? Is diep inknijpen helemaal zowat tegen het handvat? Heb je de schijf al eens gereinigd? Heb je de blokken zelf ingeremd? Onlangs de schijven vervangen?
Graag iets meer info.


in eerste instantie zou ik zeggen blokken vervangen en even fatsoenlijk in remmen.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

jdl
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 sep 2012 12:58

jdl 10 mar 2017 09:12

ik dacht ook aan verglaasde blokken , maar ik het ze nog niet zo lang geleden al vervangen om juist dezelfde reden.
antwoord op uw vragen :
ja het was al met de vorige remblokken
nee geen nieuwe fiets
diep inknijpen is zo hard ik kan (normaal moet je met schijfremmen dan overkop vliegen en achteraan volledig blokkeren , maar mijn achterwiel kan ik zelfs niet even aan het slippen brengen)
schijf is gereinigd met brake cleaner
ik heb zelf blokken ingeremd
er zitten inderdaad andere schijven op (geen nieuwe), die ik van een andere fiets heb overgezet. het zijn schimano xtr schijven , dus goedkope brol is het ook niet.
de remmen zelf zijn xt 8000. de remblokken zijn shimano GS01 resin

alvast bedankt

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 10 mar 2017 09:31

heb hetzelfde met de voorrem met Deore Schijven. Alles al geprobeerd, maar na een paar keer remmen is alles weer hetzelfde. De achterrem heeft dit niet.
Het is bij mij alleen tijdens de laatste meters wanneer je bijna stil staat.
Dus iedere goede oplossing is ook voor mij welkom.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 10 mar 2017 09:55

De remmen bleeden?
Maak joe woar

jdl
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 sep 2012 12:58

jdl 10 mar 2017 10:09

heeft er niks mee te maken.
heb ze al 2 keer ontlucht, dus daar ligt het niet aan.
pistons zitten ook niet vast

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 11 mar 2017 18:50

Nieuwe schijf en nieuwe blokken plaatsen. Dat is waarschijnlijk het enige dat het oplost

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37641
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 mar 2017 18:56

Blokken even loeiheet fikken boven gasfornuis. Dan brand je alle vettigheid eruit. Dan weet je direct of het daar aan ligt of niet.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 mar 2017 12:53

En de schijf mogelijk ook of met remmenreiniger goed afspuiten.

Thefullmooner
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2018 07:54

Thefullmooner 04 dec 2018 07:59

Hey,
Ik heb hetzelfde probleem. Is het bij jullie gelukt om de echte oorzaak te vinden?
Ik heb zelfs uit wanhoop mijn remschijf en blokjes (resin) vervangen dit heeft een 100km geholpen maar nu terug zelfde probleem als hierboven beschreven.

Forever63
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 dec 2018 17:37

Forever63 28 dec 2018 17:49

Het probleem en al de oplossingen hier beschreven zijn me gekend, alles geprobeerd maar niets die hielp...tot die ene tip.
De oorzaak van het krijsen zou de vibratie zijn van de remmen op het omhulsel waar de remmen in zitten gemonteerd ,die dan de vibratie doorgeeft naar het kader, althans dat is wat mij werd verteld
De oplossing waar ik mee werd geholpen is schijfrem vet (Morgan Bleu), of koper vet is ook goed.
Haal de remblokken uit, neem wat vet met een stokje van een ijsje, smeer dat langs de binnenkant van de behuizing waar je remblokken zitten en monteer dan opnieuw je remmen.
Niet overdrijven met vet en voorzichtig zijn dat er geen vet op de remmen komen.
Als je dit goed hebt gedaan dan zou het probleem kunnen van de baan zijn, dat is wat mij weer geruisloze ritten heeft bezorgd.
Succes

Plaats reactie