Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

cranktrekker voor X9

giantpeloton
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 12 aug 2010 15:47

giantpeloton 10 sep 2013 11:04

Na een ongelukje is mijn nieuwe 29-er total loss en heb ik alles weer uit elkaar moeten halen. Ik heb nu alleen nog het crankstel in het frame zitten.

Een shimano cranktrekker lijk niet te werken om de X9 set te verwijderen. Doe ik iets fout of heb ik gewoon het verkeerde gereedschap?

BVD,
RF

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 sep 2013 13:39

Ik begrijp cranktrekker niet. Je hebt toch een tweevoudig crankstel met buitenboordlagers (of BB30). Een cranktrekker gebruik je om cranks van een losse trapas te trekken. Voor BB30 heb je specifiek gereedschap nodig. Shimano heeft geen BB30 en dus ook geen tools hiervoor.

giantpeloton
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 12 aug 2010 15:47

giantpeloton 10 sep 2013 14:56

Ja Het zijn inderdaad externe lagercups vergelijkbaar met die van Shimano. Maar mijn Dura Ace en Ultegra crankarmen klemmen zich om de as vast. Dus zodra ik de bouten op de crank arm heb losgedraaid krijg ik alles gewoon eraf.
Bij de X9 heb ik de crankarm op de as geschoven en vervolgens met een losse " moer" alles aangetrokken zodat het goed op elkaar zat. Als ik nu met een hamer;) op de crankarm ga staan beuken komt alles scheef te staan en daarmee nog vaster.

meon
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 12 okt 2010 11:57

meon 10 sep 2013 15:10

Is dit niet gewoon de oplossing?
http://youtu.be/zku_zqTCdPQ

giantpeloton
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 12 aug 2010 15:47

giantpeloton 10 sep 2013 17:28

Nee, ik had ook gedacht dat alles los zou komen. Maar het zit muurvast!

meon
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 12 okt 2010 11:57

meon 11 sep 2013 10:31

Hmm, je hebt dus de "bout in bout" losgedraaid? Want als je de binnenste bout losdraait zou de crank er afgedrukt moeten worden. Weet je zeker dat je de juiste bout hebt losgedraaid?
Ik neem aan van wel aangezien je de crank ook zelf gemonteerd hebt maar voor de zekerheid. Want uit je verhaal wordt me niet helemaal duidelijk wat er precies aan de hand is. Op de crank arm moet je in ieder geval niet beuken. Ik denk dat je wel op de goede weg bent met een soort van crank trekker.

giantpeloton
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 12 aug 2010 15:47

giantpeloton 15 sep 2013 12:12

Ja ik heb alles correct uit elkaar gehaald. Ik kan met mijn vinger ook de draad aan de binnenkant van de as voelen.
De crank zit gewoon muurvast op de splines van de as.

Maar goed, wordt denk ik mailtje naar Rose of ze zo'n type cranktrekker voor een X9 groep hebben.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 15 sep 2013 12:22

Er bestaat geen cranktrekker voor een X9 crank. Want die zit in de crank zelf, als het goed is zit er ook een soort ringetje in de crank waardoor de bout er niet uit kan. Als je dan de bout los draait dan komt die tegen die ring, en daardoor trekt hij de crank van de as.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 15 sep 2013 12:34

Maak eens foto's TS en plaats ze hier want wat jij zegt strookt niet met hoe het zou moeten werken en ik heb het gevoel dat menigeen niet begrijpt hoe de zaak er nu bij jou uitziet.
Zit de crank er nu nog in of niet. Enerzijds zeg je: 'Ik kan met mijn vinger ook de draad aan de binnenkant van de as voelen.' waaruit ik concludeer dat de crank er idd uit is maar anderzijds zegt je dat: 'De crank zit gewoon muurvast op de splines van de as' welk zou betekenen dat de crank er nog wel in zit.
Ik ken de X9 perssonlijk niet maar het systeem lijkt hetzelfde te werken als het gaat om de linker crank arm af te halen als mijn FSA K-Force Light met 8200 lagers. De schroef (8mm inbus) had ik enige weken geleden ook wat moeite mee met een korte inbus. Ding zat idd behoorlijk vast. Langere inbus van zo'n 20cm gepakt en toen kwam de zaak langzaam los en werd de linker arm langzaam van de spindles getrokken.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 15 sep 2013 20:18

Ik vermoed dat hij de ring en de bout er uit heeft gedraaid, dan voel je idd het schroefdraad maar zit de crank muurvast. Dus de bout erin en de ring weer erin en dan alleen de bout eruit. Dan komt de crank mee.

giantpeloton
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 12 aug 2010 15:47

giantpeloton 14 okt 2013 21:48

Het heeft even geduurd voordat ik de tijd had om even een uurtje te rommelen met mijn fietsen en de crank los kon halen, maar het is gelukt.
Het is inderdaad dat je de bout tegen de afdekring aan moet draaien om de crank van de as af te kunnen trekken.
Als je ziet hoe het moet, dan is het te simpel voor woorden:)

Techniek is leuk! denk ik steeds.

Bedankt voor het meedenken.

Plaats reactie