Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Vaste voorvork?

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 18 okt 2012 23:49

De Brunssumerhei zal idd geen probleem zijn. Maar dat is natuurlijk wel een heel klein en apart stukje Limburg (wel erg mooi en leuk om te biken trouwens). Mijn reactie was meer op mijn gevoel gericht dan dat ik er daadwerkelijk verstand van heb. Ik neem aan dat er (als het inderdaad een trend gaat worden) ook wel testfietsen beschikbaar komen. Dat zal ik dan zeker eens gaan proberen dan kan ik natuurlijk een uitspraak doen die iets meer fundament heeft dan alleen mijn gevoel ;)
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 19 okt 2012 09:00

Ook ik heb mijn geveerde vork vervangen door een vaste. Ben erg tevreden over mijn Pro XCR. Heerlijk stijf en ik vind het een genot ten opzichte van een verende voorvork.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
janus
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 04 aug 2005 13:29

Gebruikersavatar janus 29 okt 2012 12:14

Hoi,

Ik rijd sinds enkele weken op een scott 29er met vaste Ritchey Pro voorvork. Op mijn vaste rondje LDD voldoet deze meer dan perfect. Inmiddels heb ik ook de routes in Nijmegen, Brunsummerheide, Gulpen en alle routes in La Roche gereden. Met de starre voorvork heb ik meer plezier, controle en de 29er gedraagt zich als een BMX. Ik heb er nog een verende voorvork bij gekocht, maar vrees dat ik deze niet ga gebruiken. Het vergt ietwat meer inspanning, en je zult wellicht meer moeten anticiperen in afdalingen (je lijn kiezen), maar je krijgt er meer voldoening voor terug.

btw op mijn eerste mountainbikes zat ook geen verende voorvork...bestonden nog niet hahahaha
ik fiets ook

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 okt 2012 13:41

janus schreef: controle
Sorry voor mijn woordkeus, maar dit is gewoon absoluut onzin.
Controle krijg je juist door een goede verende voorvork. Fijn dat je er meer voldoening uit haalt en het voor je gevoel (!!!) sneller is, maar roep aub niet dat je meer controle hebt want dat is pertinent niet zo. Als dat wel het geval was zouden de pro's al lang de verende vorken weg hebben gedaan.
Less is bore

Gebruikersavatar
janus
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 04 aug 2005 13:29

Gebruikersavatar janus 29 okt 2012 14:40

Volgens mij is controle ook redelijk subjectief. Persoonlijk vind ik dat een vergelijking met de profs een beetje mank gaan. enkel om het feit dat profs rijden met een bepaalde voorvork wil m.i nog niet zeggen dat dit per definitie ook de beste oplossing is. Andere (lees commerciele) overwegingen kunnen! hierbij ook een rol spelen.
Mss was ik iets te stellig met mijn opmerking omtrent controle, maar voor mijn gevoel kan ik met mijn starre voorvork exacter sturen, dit vertaal ik ook in controle. Ik zal echter binnenkort de verende er onder monteren en kijken hoe dit zich gedraagt.

overigens no hard feelings...ik kan het ook mis hebben en ik houd van discussie, maar kan wel zeggen dat ik enthousiast ben over gebruik van de vaste voorvork
jan
ik fiets ook

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 29 okt 2012 14:46

janus schreef:Volgens mij is controle ook redelijk subjectief. Persoonlijk vind ik dat een vergelijking met de profs een beetje mank gaan. enkel om het feit dat profs rijden met een bepaalde voorvork wil m.i nog niet zeggen dat dit per definitie ook de beste oplossing is. Andere (lees commerciele) overwegingen kunnen! hierbij ook een rol spelen.
Mss was ik iets te stellig met mijn opmerking omtrent controle, maar voor mijn gevoel kan ik met mijn starre voorvork exacter sturen, dit vertaal ik ook in controle. Ik zal echter binnenkort de verende er onder monteren en kijken hoe dit zich gedraagt.

overigens no hard feelings...ik kan het ook mis hebben en ik houd van discussie, maar kan wel zeggen dat ik enthousiast ben over gebruik van de vaste voorvork
jan
Juist controle onderschrijf ik. De feedback vanuit je voorwiel naar je stuur is directer zonder dan met vering ertussen.
Dat hoeft echter zeker niet te betekenen dat je daarmee sneleer bent.
Ook ik denk dat bij profs andere zaken zoals sponsoring spelen.
Verder is een wedstrijd pakoers voor profs niet te vergelijken met de rondjes die ik op een MTB doe.
Denk dat ik op die rondjes ook niet zonder verende vork zou willen rijden.
Hier rijd ik namelijk altijd met een vaste vork, in bijv Zwitserland altijd met een verende, beide tot volle tevredenheid.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 okt 2012 16:10

ophetkantje schreef: Ook ik denk dat bij profs andere zaken zoals sponsoring spelen..
Maar de uitslag is nog steeds het belangrijkste. Dus beste materiaal wat beschikbaar is bij de sponsoren en dat is vrijwel altijd verende voorvork ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
janus
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 04 aug 2005 13:29

Gebruikersavatar janus 29 okt 2012 18:57

daniel1975 schreef:
ophetkantje schreef: Ook ik denk dat bij profs andere zaken zoals sponsoring spelen..
Maar de uitslag is nog steeds het belangrijkste. Dus beste materiaal wat beschikbaar is bij de sponsoren en dat is vrijwel altijd verende voorvork ;-)

En als je sponsor Fox of Rockshox heet? :? :? :?
ik fiets ook

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 okt 2012 21:10

Een paar jaar geleden was het EK marathon in Litouwen (of ergens in die richting), dat parcours was een racebaan en toen reden de meeste wel met een vaste voorvork. Als het niet nodig is gaan ze die 800 gram extra niet meenemen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 okt 2012 21:25

Oftewel: zodra het extra controle en snelheid oplevert pakken ze direct een geveerde (dat bedoel je toch?). En dat is al heel snel!
Less is bore

craftec
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 25 jan 2011 23:49

craftec 31 okt 2012 09:50

Mooie starre vorken worden ook gemaakt door White Brothers in de US. Weer eens iets anders.
CT

huibm
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 02 jan 2011 18:30

huibm 01 nov 2012 11:09

Er rijden toch ook echt genoeg crossers rond zonder verende vorken en die hoor ik ook niet klagen
Be Blessed with my bik

Plaats reactie