Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Vaste voorvork?

raleighrick
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 dec 2009 20:15

raleighrick 15 okt 2012 23:22

Ik ben aan het denken om een vaste voorvork in mijn MTB te monteren. Ik rijd eigenlijk nooit met de vering aan heb de pop loc altijd dicht. Ik heb best al wat gelezen over de vorken en erg veel verschillende merken bijv. pro, dt swiss, axima enz. Hoef op het gewichtslimiet niet echt te letten ben niet zo zwaar.
Kan iemand mij helpen een goede keus te maken. En zijn er mensen met ervaring met bepaalde vorken?

M.vr.gr
Rick

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 16 okt 2012 07:05

Wat is de inbouwhoogte van je huidige vork?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 okt 2012 07:22

Waarom rij je altijd met de poplock dicht?
Less is bore

raleighrick
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 dec 2009 20:15

raleighrick 16 okt 2012 10:20

@klimmer dit zou ik even moeten meten.

@daniel1975 omdat ik de vering niet nodig heb, en omdat ik de vering irritant vind. Ik denk sowieso dat je hier in Nederland best zonder voorvorkvering kunt rijden.

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 16 okt 2012 15:34

Nou Raleighrick; ik weet niet waar jij woont maar in het Zuid-Limburgse land en omstreken is het wel verdomd handig. Op de veluwe in de buurt van Rheden is het op de leuke wortelafdalingen van de gelijknamige MTB-route wel erg fijn. Noodzakelijk is het natuurlijk niet.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

raleighrick
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 dec 2009 20:15

raleighrick 16 okt 2012 17:57

Ik woon in Limburg. Rijd regelmatig in het zuiden van Limburg en ook daar staat mijn vork gewoon vast. Brunsummerheij helemaal geen enkel probleem.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 okt 2012 19:13

Jij hebt zeker ook geen enkel idee waarom de profs zo ongeveer altijd voor een geveerde vork kiezen ;)
Less is bore

raleighrick
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 dec 2009 20:15

raleighrick 16 okt 2012 21:29

Nou ik ben en zal ook nooit een prof worden.

Gebruikersavatar
Sebo
Forum-lid
Berichten: 634
Lid geworden op: 14 jun 2012 01:49

Gebruikersavatar Sebo 17 okt 2012 17:14

raleighrick schreef:Nou ik ben en zal ook nooit een prof worden.
:lol: :lol: :lol:

Zoist.......

ieder zijn eigen keuze......

Sebo
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 18 okt 2012 16:14

Ik heb nog zo'n Supreme vork in mijn oude 26" fiets zitten... Da's precies zo'n een die uit dezelfde fabriek komt als die van Axium (en nog wat merken)... Niet zwaar maar ook niet zo superlicht als een DT Swiss of Ritchey vork... Echter zijn de vorken vab DT Swiss, Ritchey, Ragley of Syncros behoorlijk aan de prijs.

Ik gebruik die fiets voor op het strand of voor in Bergschenhoek... Op technische korte parcoursjes ben ik het juist erg leuk gaan vinden om met een starre vork te rijden.... Je fiets voelt net als een BMX fietsje, al zal dat bij een 29er wat minder zijn. Voor het comfort moet je geen starre vork nemen, als is een carbon voorvork misschien wel iets comfortabeler dan een aluminium vork. Qua stalen voorvork is een Salsa voorvork best comfortabel.

Als je toch alleen maar wilt knallen, helpt een lichtere fiets natuurlijk wel mee. Als ik ooit nog een starre 29er of 650B ga kopen, wil ik die ook star gaan rijden... Met een verende voorvork beleef je minder lol in Nederland... Op de plekken waar ik het meest fiets, Bergschenhoek, Schoorl, Drunense Duinen of de Hermannsweg zou ik best met een starre vork kunnen fietsen... En als ik dan weer naar de Alpen ga mijn verende voorvork monteren... Zelf vind ik dit wel een mooie. Omdat hij een steekas heeft, maar het is jammer van de kleur...

Overigens het locken van een verende voorvork vinden niet alle vorken fijn bij grote klappen op de vork... ;)

raleighrick
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 dec 2009 20:15

raleighrick 18 okt 2012 17:12

De markt is er zelfs een beetje op in aan het spelen. Ik heb begrepen dat Koga het komend jaar alleen maar 29'ers in het segment heeft met een MTB 29'er met standaard een vaste voorvork. Gaat ongeveer 9,9 kilo wegen

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 18 okt 2012 17:39

Ja, blijkbaar wel... Stevens doet het ook al. Een vriend van me gaat deze fiets kopen. Duurste uitvoering van de Sonora heeft dus een starre vork. Ik vind hem niet zo mooi (en wat een geld) :shock: , maar het is een pure NL crosser. (Hij heeft alleen de mazzel dat hij niet zoveel hoeft te betalen via zijn wegsponsor). Als we dan toch een keer naar de Alpen of Ardennen gaan steekt hij er wel een verende voorvork in...

Afgelopen zondag de Bart Brentjes Challenge in Limburg gereden (75km versie). Moeilijk was het parcours niet, want er zijn moeilijkere afdalingen in Limburg te vinden, Maar alleen vanwege de modder wel redelijk zwaar. BBC had dus best zonder verende voorvork gereden kunnen worden...

Plaats reactie