Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Advies 29" of 26 " ????

linkeloe
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 aug 2009 01:59

linkeloe 10 nov 2010 23:51

Ik wil, voor het winterseizoen, een mountainbike aanschaffen tussen de € 1.000 en € 1.500. Nu lees ik op internet overal de discussie over 29" wielen. Wat ik graag zou willen weten is;

- ik gebruik mijn fiets zowel op de weg als in de bossen om afstanden te fietsen (op de weg als vervanging voor de racefiets in de winter), wat is het advies 26" of 29" ? (ik ga niet downhillen of lastige afdalingen in de bergen rijden, hardtail dus)

- ik ben 1,84 mtr lang en heb een "normaal" postuur....kantoorwerk dus 83 kg heeft dit nog invloed op de keuze 29" of 26" ?

- iemand nog advies over een mogelijke keuze qua merk/type ? Is het beter om voor een amerikaanse merk te gaan gelet op hun voorsprong voor wat betreft 29" ?

Ik kan wel naar de fietsenmaker gaan om te testen maar het is al weer 15 jaar geleden dat ik op een mountainbike heb gezeten dus vergelijken kan ik niet. Graag neem ik dus jullie advies mee in mijn afweging.

Alvast bedankt voor de reacties !!

namreh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 dec 2007 22:28

namreh 11 nov 2010 00:04

Ik ben zelf net overgestapt van een 26" naar een 29" en dat bevalt goed. De 29" fietst soepeler en sneller zeker ook op de weg. Heb wel gekozen voor een USA made Litespeed.
Litespeed Obed 29er
Cube Agree 2009

edwinfe
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 17 okt 2005 00:03
Locatie: Pijnacker

edwinfe 11 nov 2010 13:54

porbeer eens op het mountainbike forum, http://forum.mountainbike.nl/

red_vfr
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 16 feb 2008 20:47

red_vfr 11 nov 2010 14:47

Ik heb zelf een 29er, heb geen ervaring met 26". ben net een paar maanden bezig met mtb-en.

Maar als je ook regelmatig op de weg rijdt zou ik zeggen 29" want minder rolweerstand. En trekkingbanden passen ook op de velg, dus je kan ook een smal bandje kiezen als je wilt.

Trek heeft wel mooie fietsen ook 29er, ze hebben gary fisher overgenomen. Instapmodel daar is er vanaf 600euro. van 1000 tot 1500 hebben ze ook een paar mooie. wil je hardtail of full suspension?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 nov 2010 16:11

Voor puur de winter zou ik echt een 29 overwegen. Rolt beter op de bekende hollandse bospaden en zolang het niet al te extreem technisch is kun je er ook prima mee de heuvels in.
Less is bore

jell-ee
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 jun 2009 21:14

jell-ee 12 nov 2010 00:40

Laat je goed informeren maar laat je zeker niet van wijs brengen door een FM die weinig tot geen 29-ers in zijn gamma heeft. (of er niet aan durft te beginnen)

2meter
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 07 aug 2010 22:54

2meter 12 nov 2010 13:56

Kijk ook eens op www.29ernederland.nl.

Ik rij nu op een 26er en krijg in maart 2011 mijn 29er, een Giant XTC 29er.

Bij een hoop modellen bleek de levertijd toch wel een probleem, ook bij de mijne dus. Het aanbod lijkt redelijk groot, maar veel modellen worden pas voorjaar 2011 geleverd (afhankelijk van de maat). Ook zie je vaak dat de afmontage duidelijk minder is ten opzichte van een vergelijkbaar geprijsde 26er. De in het oog springende onderdelen zijn dan bv nog wel XT maar de rest gewoon Deore. Ik zou in ieder geval kijken naar een 29er met een fatsoenlijke voorvork, die vervang je in de toekomst niet zo snel. De rest is in de toekomst iets gemakkelijke te upgraden, ook al omdat de rest gewoon sneller slijt.

speedrider
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 07 aug 2006 23:48

speedrider 12 nov 2010 18:05

Sinds april rijd ik op een 29er Tomac Flint. Na veel leeswerk en verdieping in het fenomeen 29er een exemplaar in Duitsland gekocht omdat er in Nederland nagenoeg niets meer te krijgen was.
Na enkele ritten door de Drunense Duinen was het voor mij duidelijk. De 26er Epic en Stumpjumper gaan de deur uit. De 29er was mijn bike.
Sinds kort ook in het bezit van 29er Cannondale Flash met Lefty die ik nog wel in bos moet uittesten. Maar op de weg rijd deze werkelijk geweldig.
Zelf heb ik het idee dat de komende jaren de 29er zwaar terrein gaat winnen ten koste van de 26" fietsjes.
-Je bent sneller op de lange stukken
-Je gaat makkelijker en met meer comfort door kuilen en over wortel heen.
-Een klim met los zand of stenen zijn kinderspel
-Bij mul zand hou je langer je snelheid

Ik ben echt overtuigd van het nut van de 29er. Er zijn al wel enkele bikeshops die een testexemplaar hebben staan. Testen is natuurlijk altijd belangrijk.
Succes met je keuze.
Alles met meer dan twee wielen is overbodig!!!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 nov 2010 18:19

Je schrijft de verschillen op alsof de wielen 2x zo groot zijn... Er kleven ook gewoon nadelen aan een 29'er, de wielen zijn zwaarder en/of kwetsbaarder. Je moet lang genoeg zijn, anders verdwijn je tussen de wielen. Op een bochtige singletrack ben je trager.

Met 1m84 is de TS wel lang genoeg voor een 29'er.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 12 nov 2010 21:23

En jij vergroot op je beurt de nadelen wel heel erg uit ;).

Het is een groot misverstand dat kleine mensen niet op een 29'er kunnen rijden. Of je het uit vindt zien is een tweede. Het tussen de wielen zitten schijnt op steile en technische parcoursen voordeliger te zijn dan boven de wielen zitten. Immers, hoe verder het obstakel wat je raakt met je voorwiel in horizontale lijn van het zwaartepunt af zit, zoe minder snel je over de kop slaat.

Ook voor 29'ers zijn tegenwoordig legio lichte opties te krijgen (bijvoorbeeld Crest 29'er velgen), zodat het gewicht van een 29'er setje niet veel hoger hoeft te zijn dan dat van een gemiddeld 26'er setje. Het gewicht was meteen de reden dat je wat langzamer was op een bochtigere singletrack (acceleratie). De extra grip staat je een hogere bochtensnelheid toe, zodat je iets meer flow kun houden. Over kwetsbaarheid heb ik nog geen enkele klacht gehoord, terwijl de wedstrijdrijders die ik ken hun materiaal zeker niet ontzien.

Ik ben geen 29'er fetisjist, en rijd er zelf ook geen. Echter, ik zie wel dat de 29'er met name op gewichtsgebied verhoudingsgewijs grotere stappen voorwaarts maakt dan de 26'er.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

speedrider
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 07 aug 2006 23:48

speedrider 13 nov 2010 00:33

P I M schreef:En jij vergroot op je beurt de nadelen wel heel erg uit ;).

Het is een groot misverstand dat kleine mensen niet op een 29'er kunnen rijden. Of je het uit vindt zien is een tweede. Het tussen de wielen zitten schijnt op steile en technische parcoursen voordeliger te zijn dan boven de wielen zitten. Immers, hoe verder het obstakel wat je raakt met je voorwiel in horizontale lijn van het zwaartepunt af zit, zoe minder snel je over de kop slaat.

Ook voor 29'ers zijn tegenwoordig legio lichte opties te krijgen (bijvoorbeeld Crest 29'er velgen), zodat het gewicht van een 29'er setje niet veel hoger hoeft te zijn dan dat van een gemiddeld 26'er setje. Het gewicht was meteen de reden dat je wat langzamer was op een bochtigere singletrack (acceleratie). De extra grip staat je een hogere bochtensnelheid toe, zodat je iets meer flow kun houden. Over kwetsbaarheid heb ik nog geen enkele klacht gehoord, terwijl de wedstrijdrijders die ik ken hun materiaal zeker niet ontzien.

Ik ben geen 29'er fetisjist, en rijd er zelf ook geen. Echter, ik zie wel dat de 29'er met name op gewichtsgebied verhoudingsgewijs grotere stappen voorwaarts maakt dan de 26'er.


+1
Dank voor de reactie. Vooral het wielenverhaal klopt helemaal. Ook 29er wielen zijn tegenwoordig heerlijk licht.
Alles met meer dan twee wielen is overbodig!!!

2meter
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 07 aug 2010 22:54

2meter 13 nov 2010 10:40

Lijkt moeilijk om een objectief oordeel te hebben.

In onderstaand artikel worden drie verschillende fietsen getest, telkens een 26er versus een 29er, twee maal Kona van ong. 1000 euro, twee maal Specialized van ong. 2500 euro en twee maal Turner van ong. 2500 euro.

Oordeel zelf.

http://www.bikeboutique.eu/site/home/we ... 0fiets.pdf

Plaats reactie