Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Probleem op druk brengen leiding SLX Set

G.Groen
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 feb 2012 10:14

G.Groen 09 feb 2012 10:20

Hallo,

Ik heb mijn remleidingen ingekort van een shimano SLX set en loop tegen het volgende probleem aan.

Ik krijg de achterrem niet op druk. Wanneer ik olie in het reservoir bijvul, en de remhandel continu in knijp, loopt de olie niet door de remleiding richting de remklauw. Wanneer ik de remleiding weer los haal van de remklauw, en dan de remhandel in ga drukken, pompt de handel nog steeds geen olie door de leiding heen.

Ik heb geprobeerd om vanaf de remklauw de olie met een slangetje en een spuit de leiding in te persen, oliereservoir loopt dan wel vol, dus de leiding zit niet verstopt etc. Wanneer ik de remleiding van bovenaf, vanaf de remklauw probeer te ontluchten gebeurd er niets.

Waar kan dit aan liggen? Remhandel kapot? Is een compleet nieuwe set.

In afwachting op hulp,

Mvg.

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 09 feb 2012 12:05

En ontluchten bij de remklauw? Dat is waar je normaal gesproken altijd moet ontluchten als het systeem open is geweest.
Hier een instructie videootje (niet de beste ooit, maar wel redelijk duidelijk).

Domme vraag maar toch: Je hebt wel de goede (shimano) minerale remolie om bij te vullen neem ik aan?

G.Groen
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 feb 2012 10:14

G.Groen 09 feb 2012 15:28

Hallo,

Bedankt voor de reactie.
Gebruik niet de officiéle olie die shimano levert. Gebruik de olie van DOT, ging met de voorrem ook prima, dus zou met de achterrem ook goed moeten gaan.
Wat betreft het ontluchten, wanneer je de remleiding los hebt van de remklauw achter, en je knijpt de rem een aantal keer in, dan moet er neem ik aan olie doorheen komen? De remleiding trekt compleet geen olie aan wanneer je de rem een aantal keren in knijpt.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 feb 2012 15:30

G.Groen schreef:
Wat betreft het ontluchten, wanneer je de remleiding los hebt van de remklauw achter, en je knijpt de rem een aantal keer in, dan moet er neem ik aan olie doorheen komen? De remleiding trekt compleet geen olie aan wanneer je de rem een aantal keren in knijpt.
Oei, jij hebt echt met je vingers aan dingen gezeten waar je geen verstand van hebt..... :lol:
Less is bore

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1638
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 09 feb 2012 18:06

G.Groen schreef: Gebruik de olie van DOT,
Ik ken het merk DOT niet, maar is dit mineraal olie?
Want als je echte remvloeistof gebruikt (vaak met een aanduiding DOT 4.1 of 5.1), dan zal ik maar snel ophouden en naar een FM gaan.....
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 09 feb 2012 19:29

probeer nog eens vanaf de remklauw bij te vullen met de handel in en dan flink tikken op de leiding om de lucht naar boven te krijgen.
als dat gedaan is kun je afssluiten net als dat je voor hebt gedaan

off topic:
daniel 1975 maakt het er niet aantrekkelijker op om normale problemen te bespreken hier,
DOT 4 is altijd goed voor meeste remmen en ook voor deze hier. hogere nummers verwijzen naar dat ze bestand zijn tegen hogere temps
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

G.Groen
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 feb 2012 10:14

G.Groen 09 feb 2012 20:59

Vanavond weer even met de remleiding bezig geweest, remleiding van de remhandel los gehad, en daar een slang opgezet en daar de olie ingespoten, tot deze er via het slangetje aan de ontluchtingsnippel weer uit kwam lopen. Heb toen de ontluchtingsnippel dichtgedraaid en de remleiding weer voor op de remhandel bevestigd. Had toen redelijk veel druk, echter kan de remhandel nog steeds tot mijn handvat inknijpen. Hoe krijg ik hem nog meer op druk?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 feb 2012 21:09

reinr: dat weet ik, maar zonder enige kennis aan remmen gaan klooien is niet echt wijs.

@ggroen: wellicht even op de shimanosite zoeken naar de slx-groep die je hebt. Daar staan duidelijke documenten over hoe je moet ontluchten. De manier waarop je het nu doet laat weer lucht achter in de remhendel. Ontluchten is een secuur klusje en als je het niet op de juiste voorgeschreven wijze doet is de kans op mislukken 99%. Let wel op of je minerale olie hebt en geen synthetische.
Less is bore

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 10 feb 2012 15:19

Dit is inderdaad een geval van RTFM.

Maar goed, een helpende hand kan nooit kwaad

Let op: DOT is geen merk maar een type aanduiding. Er zit een heel groot verschil tussen DOT 4 en DOT 5.0. DOT 5.1 is dan wel weer compatibel met DOT 4. Verwarrend, geef ik toe, maar wel op te zoeken op internet als je er uberhaupt aan denkt om je remmen te ontluchten en nieuwe olie te kopen. Als je nu de verkeerde olie in je remsysteem hebt gegooid, dan ben je al een redelijk eind van huis ben ik bang...
Dus nogmaals: lees je een beetje in, kijk een instructievideo op youtube, en volg de aanwijzingen op. Lukraak openen en vullen gaat zeker niet werken.

Ik zie dat mijn link niet in mijn vorige post terecht gekomen is, maar kijk dit maar eerst:
http://www.youtube.com/watch?v=tKueHUBM0J0" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1638
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 10 feb 2012 15:44

Voordat je verder gaat met je remset, zal ik eerst maar eens goed kijken of je de juiste remvloeistof hebt.
Ik heb een vermoeden dat je geen mineraal olie gebruikt.
Essentieel bij Shimano en Magura remmen.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

mtbfool
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 23 mei 2007 20:14
Locatie: Helmond

mtbfool 11 feb 2012 06:16

Als je inderdaad dot 4 of 5 olie hebt gebruikt dan zijn je seals naar de gallemiezen en kan je net zo goed een nieuw systeem kopen omdat Dot je seals aantast en opvreet.
Shimano heeft Minerale rem olie nodig en wat bij shimano het makkelijkste is om van boven naar beneden de olie er in en door te laten lopen dan komt de lucht vanzelf naar buiten en is je rem in no time weer hard.
Shimano is 1 van de makkelijkst te servicen remsystemen samen met Avid.

Grtz; mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

G.Groen
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 feb 2012 10:14

G.Groen 14 feb 2012 16:23

Tis gelukt, olie eruit, shimano olie erin, en boel op druk gebracht. Snap er alleen niks van dat de voorrem zonder moeite ging, en de achterrem erg veel moeite kostte.

Plaats reactie