Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

stalen frame

jsjjacobs
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 sep 2011 17:03

jsjjacobs 06 nov 2011 20:40

Hallo,
Ik sta op het punt om een nieuwe mountainbike te kopen en zit er aan te denken om een stalen frame te kopen omdat dat toch net even iets meer comfort biedt.
Nu heb ik een site gevonden van http://www.engelaar-cm.com" onclick="window.open(this.href);return false; wat me erg aan spreekt omdat ik niet zo van de massaproductie hou en het er op het eerste oog allemaal netjes en strak uit ziet.
Alleen nu is mijn vraag of hier iemand iets meer over weet en wat zijn ervaringen zijn.
Groet hans

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 07 nov 2011 10:41

Hans, ik kan je helaas geen info geven over de frames van engelaar, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je keuze voor een stalen frame.
Je zou zeggen dat me de huidige veersystemen ook wel een set-up te te creëren is die genoeg comfort biedt icm met een aluminium frame?

Grt,
Ruben

nomad030
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 nov 2011 17:58

nomad030 07 nov 2011 18:05

Ik kende dit merk nog niet, mooi ontwerp, alleen vind ik die lasnaden bij die foto van het balhoofd verre van netjes!
Waar heb je verder al gezocht? Met name in Engeland hebben ze een flink aantal merken met stalen frames: Genesis, Pipedream, Pace, Orange, Dialled, On One, Ragley. Wel met een insteek die iets meer voorvork vereist dan we in NL gewend zijn, maar ook met een zachter prijskaartje dan die Engelaar. En mooiere rupsen :)

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 07 nov 2011 20:00

Surly? En in nederland Blacksmith.

paulwindtegen
Forum-lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 05 aug 2010 00:59
Locatie: Gilze

paulwindtegen 09 dec 2011 21:24

Voor comfort op een mtb denk ik niet dat je het moet zoeken in het materiaal waar het frame van gemaakt is. Op een mtb door een bos hobbelen is per definitie niet comfortabel (alleen wel heel gaaf).
Maar de afwijking dat je graag een stalen mtb wilt die deel ik met je. Zelf heb ik een oude Gary Fisher Piranha (vast wel te vinden op marktplaats, niet echt een excoot namelijk) laten glasparelen en poedercoaten om er vervolgens een Deore groep en Mavic Crossride UB wielen op te leggen. Vooralsnog heb ik de originele ongeveerde vork er inzitten die onevenredig zwaar is in vergelijking met het relatief lichte frame. Mocht je dat niet willen dan kun je er een draadloos balhoofd van 1 1/8 inpersen en voor een geveerde vork gaan. Dat is in ieder geval wel mijn plan voor de toekomst. Zelfs als je iets wilder doet qua onderdelen houd je je stalen mtb dan nog onder de 1000 euro.
Zo ziet de machine er nu uit:

Afbeelding

Maar dan moet je wel van knutselen houden.
Heb ik weer, bloedarmoede! Iemand tips?

Plaats reactie