Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

1e ervaringen met MTB

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 12 sep 2005 13:43

Een paar weken geleden heb ik bij Let Gets in de Alpen voor het eerst een dagje op de mountainbike gezeten. Om een beetje bij te komen van het wielrennen. Ik had geloof ik een B1, volledig geveerd. Deore onderdelen. Het ding schakelde niet bepaald secuur. Een tandje lichter was soms 1 klik, soms 2 klikken, soms 2 klikken en eentje terug. Veerweg was enorm (ik schat 120, 130) en voor mijn gevoel aan de slappe kant. Een paar ervarinkjes op een rij:
1 Een MTB hoort NIET op asfalt thuis. Het ding voelt daar aan als een logge tank.
2 Je valt heel erg op als je in strakke racekleding, met helm maar zonder andere bescherming, met sandalen een Cross Country trail gaat volgen. Los van de pedalen zitten was de goede keus (anders was ik waarschijnlijk ergens het ravijn in gerold); Echter sandalen doe ik nooit weer (de schrammen zitten er nog steeds).
3 Singletracks, 45 graden omlaag gaan, stenen ontwijken, spelen met remmen en evenwicht, het is allemaal gaver dan ik had gedacht. Vooral het hoge snelheid dalen: Eerste keer dan je een hele diepe kuil tegenkomt is je instinct: REMMEN. Dan merk je dat er helemaal niets gebeurd.... Later trap je nog maar even bij als je een kuil ziet aankomen (die neiging moest ik op de racefiets wel weer onderdrukken natuurlijk).
4 Over de kop gaan is ook wel gaaf, maar niet de bedoeling. Een natte singletrack, 45 graden of meer omlaag, veel stenen, broer bedacht halverwege dat je daar helemaal niet fietsend naar beneden kan. Wonder boven wonder kon hij stoppen. Ik echter niet. De volle veerweg voor dook naar beneden, kon NOG niet bij de grond, ging over de kop en kwam tegen broer tot stilstand (gelukkig, het was nog een stukje naar beneden). Later bedachten we dat je je fiets dwars op het pad moet zetten; dan kun je met een been bij de grond.
5 MTB in de Alpen is erg leuk. Spelen met de fietsen is leuk. Maar om dit nu in Nederland te gaan doen. Nee, dat lijkt me drie keer niks. De fietsen zijn juist omhoog en omlaag in hun element. Op het vlakke vind ik het gewoon tanks, dan zit ik liever op mijn tere racefiets.

ericuse
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2005 14:59

ericuse 12 sep 2005 15:08

klinkt meer als downhillen als mtb'en?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 sep 2005 15:08

Maar in Nederland moet je ook niet met een tank rijden, maar gewoon een hardtail. Een mtb hoort perfect te schakelen, bijna net zo goed als een racefiets. Maar ja op het asfalt loopt een racefiets toch altijd veel beter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 12 sep 2005 16:52

Quoten: Origineel geplaatst door Ericus E op 12 September 2005

klinkt meer als downhillen als mtb'en?


Nee, we klommen voor het grootste gedeelte via een asfaltweg naar boven; per saldo 0 meter gedaald dus. Kon ook per lift, maar die is voor watjes. Maar ik snap nu wel het aantrekkelijke van downhillen. Je verbrandt alleen geen calorieen.
Tja, huurfiets he. Ik weet niet of dat altijd zo is. Mij hoor je niet echt klagen voor ongeveer 18 euro voor 5 uur fietsen.

joeny
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 17 aug 2006 22:22

joeny 18 aug 2006 11:31

[/IMG]

Mijn Pedaleur Bike rijd NIET als een Tank, Gewoon Hardtail. Schwable Marathon Plus banden erop. en Knalle maar

6:13freak
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 okt 2005 23:04

6:13freak 18 aug 2006 11:58

Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 12 September 2005


5 MTB in de Alpen is erg leuk. Spelen met de fietsen is leuk. Maar om dit nu in Nederland te gaan doen. Nee, dat lijkt me drie keer niks. De fietsen zijn juist omhoog en omlaag in hun element. Op het vlakke vind ik het gewoon tanks, dan zit ik liever op mijn tere racefiets.

Ook in Nederland kan het leuk zijn hoor! Huur of leen een goede ATB en fiets dan b.v. het parcours over de Lemelerberg eens. Ook daar kun je naar hartelust klimmen en dalen en als racer zul je constateren dat je ook voor dit soort ritjes in Nederland nog heel wat aan je techniek zal moeten schaven.

siral
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 nov 2005 22:08

siral 18 aug 2006 16:37

Quoten: Origineel geplaatst door 6:13 Freak op 18 Augustus 2006


Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 12 September 2005


5 MTB in de Alpen is erg leuk. Spelen met de fietsen is leuk. Maar om dit nu in Nederland te gaan doen. Nee, dat lijkt me drie keer niks. De fietsen zijn juist omhoog en omlaag in hun element. Op het vlakke vind ik het gewoon tanks, dan zit ik liever op mijn tere racefiets.

Ook in Nederland kan het leuk zijn hoor! Huur of leen een goede ATB en fiets dan b.v. het parcours over de Lemelerberg eens. Ook daar kun je naar hartelust klimmen en dalen en als racer zul je constateren dat je ook voor dit soort ritjes in Nederland nog heel wat aan je techniek zal moeten schaven.

Helemaal mee eens. Vooral op een hardtail komt er nog heel wat techniek bij kijken in Nederland. Ook bijv. op de Hellendoornse Bergroute met mega veel wortels en kuilen. 

Plaats reactie