Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

V-brakes/HS-33 verleden tijd?

peetjediep
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 sep 2005 17:04

peetjediep 26 sep 2005 15:49

Ik was zaterdag bij mijn lokale FM om te kijken naar een nieuwe mtb. Ik gaf aan dat ik schijfremmen niet noodzakelijk achtte, V-brakes of HS-33 Magura vond ik beter gezien het prijsverschil. Zeker na het artikel in de Fiets van september over HS-33 en positieve commentaren erover hier op het forum. Hij gaf aan dat dit onverstandig zou zijn, aangezien over twee jaar de V-brakes en Magura remmen definitief verleden tijd zullen zijn. Nu een fiets zonder schijfremmen zou een verouderde fiets over twee jaar betekenen.
Nu is de vraag natuurlijk: heeft hij gelijk of zal het zo’n vaart niet lopen met de schijfremmen-opmars. Schijfremmen zijn nu eenmaal duurder en bij een beperkt budget kan het vervelend zijn.
Graag jullie meningen over deze kwestie!Bedankt!
-----------------------------<br>
Houdoe

bandit
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 14 feb 2005 19:42

bandit 26 sep 2005 16:42

Ik zou eens een andere fietsenmaker overwegen.
Schijfremmen kennen nog teveel nadelen om de (hydraulische) velgrem over te nemen, zoals duurzaamheid, prijs en gewicht, maar daar is al genoeg discussie over gevoerd. Ik hoef ze ieg niet op mijn mtb.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

concorde
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 01 nov 2004 09:55

concorde 26 sep 2005 16:42

net 1 week geleden fiets met HS33 besteld.....
Ik ben het niet met je fietsemaker eens.  HS33 is zeker niet uit de tijd. nderhoudsarm, zeer gebruiksvriendelijk en goed te doseren. Goede remkracht hoewel natuurlijk minder dan schijfremmen. Over V brakes heb ik zo mijn twijfels. Die hebben duidelijk minder remkracht en zijn moeilijker te doseren. Prijs speelt natuurlijk ook een grote rol. Niet iedereen hefet het geld (er voor over) om schijfremmen te kopen. Voor gebruik in de lage landen (ik rij veel in de moder) lijkt HS33 het beste compromis.

kobus
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 nov 2004 12:58

kobus 26 sep 2005 17:52

Ik rij al een aantal jaren met HS33 en voor gebruik in NL is dat prima. Wat je Fm verteld vind ik vreemd.
Techniek ontwikkelt zich, maar om nu te zeggen dat de velgremmen over 2 jaar verdwenen is gaat wel erg ver. Wanneer je vooral in NL gaat rijden zou ik voor de HS remmen gaan. Voldoen uitstekend en er zijn nooit problemen mee.

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 26 sep 2005 19:11

Quoten: Origineel geplaatst door Kobus op 26 September 2005


Wanneer je vooral in NL gaat rijden zou ik voor de HS remmen gaan. Voldoen uitstekend en er zijn nooit problemen mee.

Tot een van de zuigers van de voorrem stuk gaat en je de cylinder op moet sturen naar Magura. Vervolgens komt er binnen 3 weken (3 weken zonder rem) een nieuwe cyclinder terug. Ook deze (precies dezelfde) gaat stuk. Ook deze stuur je dus weer op en komt vervolgens gereviseerd terug. Na 4 weken gebruiken gaat de zuiger niet meer helemaal terug naar binnen. Geen zin om de remmen nogmaals op te sturen heb ik de rem dus maar iets verder van de velg gemonteerd. Soms heb je dus wel eens pech met een Magura HS 33.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37660
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 sep 2005 19:41

Probleempjes kan iedereen hebben.
Grosso modo zijn de HS33s gewoon zeer onderhoudsvriendelijk remmen.
Less is bore

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 26 sep 2005 19:45

daarom zeg ik ook soms.
Ik ken heel veel mountainbikers die die remmen hebben laten monteren en vervolgens jarenlang alleen maar remblokjes gewisseld hebben als onderhoud.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 26 sep 2005 23:24

Heb zelf de xt v-brakes en die voldoen uitstekend voor mij en behoren nog altijd tot de lichtste remmen verkrijgbaar. En alleen om die laatste reden al zal het niet zo heel veel vaart lopen met de verdwijning van de v-brakes. Kijk maar eens naar wedstrijden daar fietsen zeker de profs bijna allemaal nog met v-brakes.

Plaats reactie