Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

XC Mountainbike project

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 sep 2006 00:49

Zoals vele al gelezen zullen hebben wil ik volgend jaar meer gaan mountainbiken en minder op de weg wedstrijden rijden. Ik wilde zo ie zo al een mtb extra zodat ik er eentje op m'n kamer kan laten staan en 1 bij m'n ouders voor in het weekend. Toen het voor mij definitief werd dat ik echt wilde gaan mtb'en heb ik besloten dat er dan ook een beetje competitie waardige mtb moest komen.
Het frame is uiteindelijk de Simplon Gravity (M'tje 1261 gram real weight) geworden omdat ik die heel goedkoop van Adam Hansen (winnaar van o.a. de Crocodile Trophy afgelopen jaar) kon kopen:



De voorvork heeft ook aardig wat hoofdbrekens gekost. RS Sid Team, een Reba, een Ronin of toch een Manitou R7. Het is uiteindelijk de laatste geworden. In prijs ontlopen de vorken elkaar niet zoveel, maar qua gewicht en bijv stijfheid zijn de verschillen aanzienlijk. Over alle vorken zijn lovende reviews te lezen. Het doorslaggevende om voor de Manitou R7 Super Click't te gaan is dat ik deze makkelijk zelf kan servicen. Het servicen van een mtb voorvork moet eigenlijk meer dan eens per jaar gebeuren en kost al gauw 70 euro. Een behoorlijke kostenpost voor een arm studentje.

Ik hoop de vork begin volgende week binnen te krijgen. De foto hierboven is zonder de remote lock out die ik wel krijg.
Het crankstel is een Middleburn R7 Duo geworden. Ik wilde percé een dubbel crankstel zodat de Q-factor een beetje fatsoenlijk blijft. THM, Extralite, Tune en FRM waren ver boven m'n budget, maar op Ebay heb ik van een Amerikaanse XC rijdster dit Middleburn crankstel gekocht:

Het crankstel is in uitstekende staat alleen wat schaafplekjes op de crankarmen. De halve tanden horen zo, dit is om de schakelprestaties te verbeteren. Het binnenblad is een 29 en het buitenblad is 42. Middleburn biedt levenslange garantie, ook als de crank wordt gebruikt om te DH'en! Het crankstel weegt 564 gram als ik het goed heb onthouden. Voorlopig komt er een 111 mm XT-as in die ik nog heb liggen, later ga ik proberen of ik er een kortere as in kan steken door met spacers tussen het bracket te werken.
Remmen was voor mij een vrij makkelijke keuze, dat moesten V-brakes worden. Ik vind Disc-brakes zware over-kill voor West-Europa met mijn gewicht (<65 kg). Schijfremmen zijn een stuk duurder en zwaarder dan V-brakes. Ik heb gekozen voor Avid SL's. Ze remmen beter dan XTR V-brakes als ik de reviews kan geloven, ze zijn ook nog goedkoper en lichter.

Achter-derailleur wordt een korte Shimano Ultegra 10 speed. Ik rij toch bijna nooit met groter dan een 27 dus heb ik geen lange kooi en/of een mtb derailleur nodig. Cassete's zijn voor training Ultegra 12-25 of 12-27, tijdens wedstrijden rij ik met dura ace 12-27 cassete.
Shifters komen van SRAM en zijn triggers die Shimano combatible zijn. Shimano triggers vind ik er goedkoop uitzien en vrienden zijn erg enthausiast over de triggers van Sram.
De winter zal ik rijden met een wielset met XT naven en 717 velgen. Gewoon lekker robuust en goedkoop. Volgend jaar koop ik nog een mooi setje wedstrijd wielen.
Banden: hangt totaal af van de ondergrond en de omstandigheden, ik heb onderhand een leuke verzameling liggen.
Stuur en stuurpen zijn Ritchey WCS. Ik heb een alu stuur gekozen omdat carbon me iets duur wordt als ik het moet vervangen na een valpartij en het maar weinig scheelt met alu. Het zadel wordt weer een SLR, ik vind ze lekker zitten, ze zijn lekker licht en nog te betalen. Zadelpen ben ik nog naar opzoek, heb een 31.6 mm pen nodig het liefst zonder set-back.
Volgend weekend zal ik denk ik wel eens foto's gaan maken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

robinvberkel
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jul 2006 16:31

robinvberkel 26 sep 2006 01:19

mooi frame alleen die crank vind ik minder mooi

Gebruikersavatar
wesley
Forum-lid
Berichten: 1450
Lid geworden op: 06 nov 2005 19:19

Gebruikersavatar wesley 26 sep 2006 11:30

Hou ons op de hoogte Am! Klinkt als een interessant project!

Ik moet me wel bij de bovenstaande post aansluiten, de crank vind ik minder mooi. Het lijkt me wel een erg degelijk ding en uiteindelijk doen de prestaties van de crank er toe en niet het uiterlijk..

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 26 sep 2006 12:04

Interessant project.
Ik heb vorig jaar het Simplon frame heel lang in overweging gehad maar heb er uiteindelijk vanaf gezien omdat ik een superaanbieding kreeg voor een Cannondale. De reviews van het frame zijn overal lovend. Ik ben zeer benieuwd naar jouw bevindingen.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

sivle
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 jun 2005 17:13

sivle 26 sep 2006 17:51

Wel apart, als dat waar is dan, dat die remmen van Avid beter zijn als XTR remmen, aangezien de XTR een parallel-push rem zijn, waardoor logisch gezien je mag aannemen dat deze beter en krachtiger op de velg komen. Toch apart dan!

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 26 sep 2006 18:20

Word een mooie fiets ac mischien een idee je cranks te polijsten (ziet er een stuk netter uit).
zoiets als deze XTR's dus:

zo zag het eruit:

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4360
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 26 sep 2006 19:12

Indien je toch al kiest voor een competitie waardige bike, waarom neem je dan geen vaste vork? veel lichter en stijfer, en op de hollandse parcours meestal goed genoeg (volgens verschillende wedstrijdrijders die ik ken( van het bike en hike team dus))

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 10 okt 2006 15:45

AM clssfn...
Waar blijven die foto's ??

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 13 okt 2006 22:29

Am, met wat voor bandensysteem ga je rijden ?
Tubeless, met binnenbandjes (butyl of latex) of met
Notubes ?
Ben zelf wel onder de indruk van de voordelen van Notubes, ook een mooie manier om het roterend gewicht te reduceren.
Ook de hoge lekbestendigheid lijkt mij een pré zie de "amazing" filmpjes op Notubes

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 13 okt 2006 23:40

Voor wat betreft je zadelpen: waarom niet gewoon een Ritchey WCS?? Redelijk licht, voor zover ik weet in 31,6 verkrijgbaar en ook zonder setback  (past ook bij je stuur/stuurpen).
Verder inderdaad een lekker frame (erg licht/stijf en exclusief!).
Zijn misschien velgen met een ceramische velgrand ook geen idee?? Dan heb je ook met slechter/natter weer toch nog wat meer remprestaties (die met je V-brakes toch al wat minder zijn).
 
Succes met je opbouw!!
Gang is alles!!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 okt 2006 23:57

In NL heb je die extra remkracht eigenlijk niet nodig, hooguit in Zuid Limburg.
Ik  heb zelf voor discs gekozen omdat ik op de grasstukken in bijv. Bergschenhoek in de winter last had van klei/gemaaid gras wat ophoopte rond de remkabel boven de V-brakes. Na een paar keer in de bagger te moeten stoppen ben je het wel zat hoor. Qua remkracht nooit problemen gehad met V's.
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 okt 2006 01:36

Deze wielen zijn gewoon m'n trainingswielen voor in deze fiets, daar blijf ik ook gewoon lekker met binnenbandjes in rijden. Dat is wel zo handig met het wisselen van buitenbanden enzo.
Zadelpen, ik twijfel of ik er wel een WCS op moet zetten vanwege de setback. Op m'n andere mtb rij ik al een maand of 2 met het zadel vrij ver naar voren geschoven en dat bevalt me een stuk beter. Dus dan is het mooier en beter om een zadelpen zonder setback te nemen en dan het zadel net een tikje meer naar achteren te zetten. Thomson Elite lijkt het te gaan worden.
Cranks polijsten en bijv ook de remmen overweeg ik wel om te doen. Maar ik ga het nu iig niet doen omdat het gewoon vreselijk veel werk is en ik 1e nog uit moet zoeken hoe ik ze daarna ook mooi houd. Als je er niets mee doet dan is het na een paar ritjes namelijk weer helemaal dof.
Vanavond heb ik het balhoofd erin geperst, daarvan heb ik erg veel foto's gemaakt. Ook foto's om bijv te laten zien hoe het balhoofd in elkaar zit met de verschillende onderdelen. Ik zal proberen om volgende week al die foto's te resizen en er commentaar bij te zetten en te posten. Van het afzagen van de vorkbuis ga ik geen foto's maken, want dat heeft TS allemaal al super uitgelegd. Maar van het installeren van het bracket zal ik wel weer foto's maken en een uitleg erbij schrijven.
De stuurpen ga ik naar beneden gericht monteren. Hij loopt daardoor dus nagenoeg parallel aan de bovenbuis. Ik hou er 1,5 cm aan spacers onder en iig een 0,5 cm erboven. Ik kan ook de pijp korter afzagen en de stuurpen omhoog laten wijzen, dat is natuurlijk een beetje lichter, maar ik vind dit er veel mooier uitzien.
Begin volgende week komt de XTR voor-derailleur binnen
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie