Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Vering MTB

parkcentral
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2007 16:04

parkcentral 16 apr 2007 16:29

Ik ben me aan het orienteren op een nieuw te (laten) bouwen MTB. Op het front van de voorvork heb ik echter nog geen idee wat ik wil. Ik rijd momenteel op een volkomen ongeveerde MTB. 
Ik hoor soms tegenstrijdige verhalen over vering in de voorvork en beschouw het soms ook een beetje als een mode-hype, maar goed, het zal allicht verschil maken. Het lijkt me dat je wat aan kracht veliest (sommige zeggen dat je op bepaalde ondergrond juist kracht wint?). Verder schijnt dat een goedkope voorvork door de klappen die het krijgt snel slijt (klinkt logisch). Er is ook een comfort-argument, doch ik koop een sportfiets, geen sofa, dus dit vind ik persoonlijk minder belangrijk.
Kan iemand me vertellen wat de echte voor- en nadelen zijn van vering in de voorvork? Met een eventuele link naar een goede informatieve website ben ik wellicht ook geholpen.
Alvast bedankt voor jullie moeite,
 
Nils
 
 

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 16 apr 2007 17:59

Of je een geveerde vork nodig hebt hangt vnl. af van het soort gebruik.
Rijdt je bij wijze van spreken alleen strandraces dan kun je natuurlijk perferct zonder. Is het terrein wat geaccidenteerder dan is vering prettig (in de meeste gevallen niet noodzakelijk, afhankelijk van de hoeveelheid comfort je wil hebben en hoe je stuurmanskunsten zijn).
Grofweg heb je de volgende verdeling:
Starre vork: verschillende materialen, verschillend gewicht verschillende stijfheid enz.
Verende vork:
Altijd aan: een verende vork die je niet kan blokkeren
Met lock-out: een vork waarvan je de vering kan blokkeren d.m.v. een knop (handmatig dus) hierdoor krijg je een vork die gelijk is aan een stijve vork.
Valve-type vorken: idem lock-out met het verschil dat de lock-out uitgeschakeld wordt door een impact (bijv. een boomwortel) op de vork.
Welke vork je kiest hangt dus sterk af van je toepassing, je budget en het gewenste:- comfort- gewicht- rendement- onderhoud- ...
Mijn persoonlijke mening: in NL kun je in principe overal zonder. Echter, het is vaak is het wel prettig om wat demping te hebben. Ter illustratie: bij de bergrace in Arnhem zit een afdaling over een trap (ca. 20 hm) een aantal deelnemers rijdt daar jaarlijks met een starre vork. Zelf rijd ik in 95 van de gevallen met de vering uit (Headshok) en als ie aanstaat staat meestal erg strak afgesteld. In het buitenland maak ik uiteraard meer gebruik van de vering, met name in lange afdalingen.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 16 apr 2007 18:51

Laatst heb ik nog een stukje gelezen in de fiets over dit onderwerp. daar kwam uit naar voren dat een verende voorvork ook gewoon sneller is op onverhard terrein.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 apr 2007 20:02

Een verende vork is in NL overal het snelste. Heeft een mooi artikel in Fiets gestaan. Ook spreek ik uit eigen ervaring. Ik kan met een ongeveerde vork geen enkel parcoursrecord breken wat ik eerder met een geveerde vork heb gereden.
Less is bore

jimbo
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 12 sep 2005 22:22

jimbo 16 apr 2007 21:00

Je wordt gewoon ouder dat heeft niets met de vork te maken
CC, agr 100; limo 100

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 apr 2007 00:09

Quoten: Origineel geplaatst door jimbo op 16 April 2007

Je wordt gewoon ouder dat heeft niets met de vork te maken

Les 1: daag nooit een moderator uit!! *BANNED*
Less is bore

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 17 apr 2007 00:26

Quote: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 16 April 2007
Een verende vork is in NL overal het snelste. Heeft een mooi artikel in Fiets gestaan. Ook spreek ik uit eigen ervaring. Ik kan met een ongeveerde vork geen enkel parcoursrecord breken wat ik eerder met een geveerde vork heb gereden.


Zou je (of iemand anders) dit artikel in kunnen scannen? Ik ben er namelijk wel benieuwd naar, zit er hard aan te denken om een starre vork in m'n MTB te knikkeren. Het gewichtverschil lijkt me bij de vele kleine bergjes op mijn vaste parcours wel fijn.

jimbo
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 12 sep 2005 22:22

jimbo 17 apr 2007 00:46

Volgens mij kun je het artikel ook downloden (voor weinig)
Ga naar
homepagina van fiets ( niet het forum dus) 
magazine (links in het rode kader)
kies fiets digitaal
 kies onderdelen.
 
 
 
CC, agr 100; limo 100

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 17 apr 2007 11:04

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 16 April 2007

Een verende vork is in NL overal het snelste. Heeft een mooi artikel in Fiets gestaan. Ook spreek ik uit eigen ervaring. Ik kan met een ongeveerde vork geen enkel parcoursrecord breken wat ik eerder met een geveerde vork heb gereden.

Als dit werkelijk zo is waarom zijn de geveerde cyclocrossers dan nooit een succes geworden?
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 apr 2007 14:04

Ik ging ff uit van ATB's....
En er is wel een verschil tussen een paar uur op een atb zitten of 45 min knallen in een CX wedstrijdje.
Less is bore

skik
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 13 apr 2006 13:56

skik 17 apr 2007 16:12

Bovendien is er ook verschil in wat voor geveerde vork je hebt. Als je er een met lock out win je op het vlakke en in de klim en win je op afdalingen. Met een starre verlies je alleen maar op afdalingen en win je wat gewicht.
 

luna
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 21 jun 2005 14:26

luna 17 apr 2007 19:19

met een geveerde vork blijf je langer fris op de fiets.
ik heb een tijdje met stugge vork gereden maar dan word je wel veel sneller moe.

Plaats reactie