Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mountainbike Show Your Stuff

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 nov 2019 09:32

O, dan ga ik meteen de zaag er in zetten.

(natuurlijk doe ik dat niet, ik wist ook serieus niet dat hier regels over waren, maar de gemiddelde wat meer trail georienteerde fiets wordt standaard met een 760 tot 800 mm stuur geleverd)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 18 nov 2019 09:53

53x11 schreef: 17 nov 2019 22:13 De bidon gematched bij de graffiti? ;-)
Geef mij maar een kort pennetje met een lekker breed stuur. Die doen (voor mij) het stuurgedrag veel meer goed dan de 2 cm kortere wielbasis. Ben het dus niet met je eens :-)
Nee hoor, toeval die bidon. ;)

Kan je zeggen hoe dat betere stuurgedrag zich dan manifesteert tegenover een langere pen?

Ik weet niet precies welk type MTB je hebt, maar het is toch een algemeen gegeven dat 'lange lijf' personen een eerder kleine maat nemen en de kortere reach compenseren met een langere stuurpen?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 nov 2019 10:28

alliance_0 schreef: 18 nov 2019 08:55
53x11 schreef: 14 nov 2019 13:42 (nu 55 mm pen en 780 mm breed stuur),
Voor zover mijn kennis strekt, mag een fiets (ongeacht wat voor type) niet breder zijn dan 75 cm (750mm)!!
Als je breder bent, hoef je niet meer verplicht het verplichte fietspad te volgen en mag je op de weg fietsen. (Geldt bijvoorbeeld voor de bredere bagage, of kinderkarren). Voor zover ik weet, is het niet de maximale breedte die een fiets zou mogen hebben.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 nov 2019 10:41

Een breed stuur met een korte pen resulteert in een rustiger stuurgedrag, helemaal in combinatie met een iets "slackere" balhoofdbuis. Bovendien geeft dit met technische klimmen en afdalingen meer controle.
Het is niet voor niets dat de meeste moderne MTB's geleverd worden met een lange reach en daarmee dus een kortere pen. Als gevolg daarvan is de wielbasis langer geworden inderdaad.
Ik rij trouwens op een Santa Cruz Tallboy (de vorige versie). Die zit kwa inzetbereik tussen XC en Trail in. Ik kies altijd een maatje groter dus (81 cm binnenbeen bij 1m78). Dan kan er op de racer een 11 of 12 cm pen op en als ik de "stem slam" heb ik voldoende (11 a 12 cm drop). Endurance modellen sla ik over vanwege te korte reach.
Voor de MTB is drop niet zo belangrijk (sterker nog, hoe meer ik "afdalingsgeorienteerd" aan het worden ben, hoe hoger mijn stuur komt", maar hecht ik dus wel erg aan een korte stuurpen).

NB: ik kom van 12 cm pen en 540 mm stuur, via 9 cm pen en 680 mm stuur naar 55 mm pen en 780 mm stuur, steeds een wereld van verschil, in positieve zin. Eea hangt wel nauw samen met de geo van de fiets. Dat smalle stuurtje was op een old skool 26'er. Nerveus, maar passend bij de fiets. Mijn huidige tallboy werd als ex-demo fiets met een op 720 mm afgezaagd stuur geleverd. Dat voelde eigenlijk meteen te smal.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 18 nov 2019 13:51

53x11 schreef: 18 nov 2019 10:41 Een breed stuur met een korte pen resulteert in een rustiger stuurgedrag, helemaal in combinatie met een iets "slackere" balhoofdbuis. Bovendien geeft dit met technische klimmen en afdalingen meer controle.
Het is niet voor niets dat de meeste moderne MTB's geleverd worden met een lange reach en daarmee dus een kortere pen. Als gevolg daarvan is de wielbasis langer geworden inderdaad.
Ik rij trouwens op een Santa Cruz Tallboy (de vorige versie). Die zit kwa inzetbereik tussen XC en Trail in. Ik kies altijd een maatje groter dus (81 cm binnenbeen bij 1m78). Dan kan er op de racer een 11 of 12 cm pen op en als ik de "stem slam" heb ik voldoende (11 a 12 cm drop). Endurance modellen sla ik over vanwege te korte reach.
Voor de MTB is drop niet zo belangrijk (sterker nog, hoe meer ik "afdalingsgeorienteerd" aan het worden ben, hoe hoger mijn stuur komt", maar hecht ik dus wel erg aan een korte stuurpen).

NB: ik kom van 12 cm pen en 540 mm stuur, via 9 cm pen en 680 mm stuur naar 55 mm pen en 780 mm stuur, steeds een wereld van verschil, in positieve zin. Eea hangt wel nauw samen met de geo van de fiets. Dat smalle stuurtje was op een old skool 26'er. Nerveus, maar passend bij de fiets. Mijn huidige tallboy werd als ex-demo fiets met een op 720 mm afgezaagd stuur geleverd. Dat voelde eigenlijk meteen te smal.
Ik denk dat je uw MTB meer trail, downhill... gebruikt dan XC. Waar je dat in Nederland doet, dat vraag ik me dan ook weer wel af. Zo'n tallboy is inderdaad ook meer trail gericht. Voor het gemiddelde XC werk is een langere stuurpen helemaal geen nadeel en een kortere wielbasis altijd een voordeel. Ik heb toch ook een redelijke MTB ervaring (bijna 25 jaar... Alpen, wedstrijden, enz...). Een korte stuurpen bevordert trouwens het nerveuzer rijden. Bij eenzelfde stuuruitslag zal een lange stuurpen het wiel minder verdraaien dan een korte. Daarenboven zorgt enige drop voor een betere grip op het voorwiel. Maar dat is wel dikwijls een compromis naargelang het parcours en de voorkeuren van de rijder zelf.

Hier zie je VDP in Albstadt, toch een net iets 'ruiger' parcours wat de XC amateur voorgeschoteld krijgt. Die rijdt ook met 100 mm.

Afbeelding

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 18 nov 2019 15:28

Interessante discussie wel. Zelf zou ik de vergelijking met profs niet snel maken. Die rijden veelal met behoorlijke extreme afstelling, net als sommige wegrenners. https://m.pinkbike.com/news/bike-check- ... -2019.html
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 18 nov 2019 15:32

daniel1975 schreef: 17 nov 2019 20:59 Die Foxen waren weg voor ik het door had.
Sorry :o
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 nov 2019 15:45

Ik heb 1 MTB, en die gebruik ik zowel in Nederland (idd, daar is 99% XC), maar ben daar ook afgelopen zomer het bikepark (lift omhoog, 700 of meer non-stop hoogtemeters weer omlaag) mee in geweest.
Je hebt gelijk dat een kortere pen met een smal stuur nerveus is, een kortere pen met een breed stuur geeft (mij) echter veel meer controle dan een langere pen met een smal stuur, terwijl ze beiden dezelfde cirkel beschrijven.
Momenteel zie je alleen nog de hardcore XC fietsen met langere stuurpennen, maar zelfs een Canyon Lux of een Scott Spark (om de merken van de twee beste XC-MTB'ers van de wereld maar te noemen) worden in de grootste maat met respectievelijk 80 en 90 mm stuurpen afgeleverd.
Een grote drop is op de MTB voor de niet XC wedstrijdrijder eigenlijk alleen een voordeel als je hard rechtdoor wilt. En een heel klein beetje bergop (voorwiel blijft makkelijker aan de grond). Naar omlaag is rijden met een grote drop vrij dramatisch.

De vraag is natuurlijk of je als niet topper ook gebaat bent bij een hardcore XC racer (laat staan bij een hardcore XC racer in een maatje kleiner met een extralange stuurpen zoals Nino en Mathieu), of dat je meer plezier haalt uit een wat meer trail georienteerde fiets. Voor mijzelf is het antwoord wel duidelijk: ik ben van een Canyon Grand Canyon (destijds het wedstrijdmodel hardtail) overgestapt op een Tallboy. Met uitzondering van misschien hele korte stukjes knallen ben ik op beide fietsen even rap in Nederland (maar heb ik op de Tallboy veel meer lol omdat deze veel meer uitdaagt om andere lijntjes te kiezen). In het hooggebergte kan ik met de Tallboy echter heel veel beter uit de voeten. En dat ondanks dat deze fiets in het trail spectrum gezien wordt als een lichtgewicht.

NB: een meer trail georienteerde fiets zal voor de wedstrijdrijder in de meeste gevallen "net nix" zijn, want altijd een compromis. Voor echt XC wil je een XC racebak, voor enduro een enduro-fiets. Maar voor een gewone sterveling als ik is een dergelijke fiets juist ideaal/
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 18 nov 2019 17:08

bluebird schreef: 18 nov 2019 15:28 Interessante discussie wel. Zelf zou ik de vergelijking met profs niet snel maken. Die rijden veelal met behoorlijke extreme afstelling, net als sommige wegrenners. https://m.pinkbike.com/news/bike-check- ... -2019.html
Ik wil me helemaal niet vergelijken met profs, ik wil gewoon maar meegeven dat het dus wel perfect kan. Ook naar afdalingen toe enzomeer... .

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 18 nov 2019 17:15

53x11 schreef: 18 nov 2019 15:45 Ik heb 1 MTB, en die gebruik ik zowel in Nederland (idd, daar is 99% XC), maar ben daar ook afgelopen zomer het bikepark (lift omhoog, 700 of meer non-stop hoogtemeters weer omlaag) mee in geweest.
Je hebt gelijk dat een kortere pen met een smal stuur nerveus is, een kortere pen met een breed stuur geeft (mij) echter veel meer controle dan een langere pen met een smal stuur, terwijl ze beiden dezelfde cirkel beschrijven.
Momenteel zie je alleen nog de hardcore XC fietsen met langere stuurpennen, maar zelfs een Canyon Lux of een Scott Spark (om de merken van de twee beste XC-MTB'ers van de wereld maar te noemen) worden in de grootste maat met respectievelijk 80 en 90 mm stuurpen afgeleverd.
Een grote drop is op de MTB voor de niet XC wedstrijdrijder eigenlijk alleen een voordeel als je hard rechtdoor wilt. En een heel klein beetje bergop (voorwiel blijft makkelijker aan de grond). Naar omlaag is rijden met een grote drop vrij dramatisch.
Dat standaard XC fietsen geleverd worden met korte stuurpennen heeft vooral te maken met het gegeven dat de meeste mensen vooral relaxed willen zitten. Niet omdat het stuurgedrag daar feitelijk beter mee zou zijn hoor. En ook omdat ze gebaseerd zijn op de gemiddelde lichaamsverhoudingen. Mijn racefiets had standaard een 90 mm pen, ik heb die vervangen door een 120. Tja, die korte pootjes en dat lang lijf weer. M'n MTB werd geleverd met een 70 mm pen, ik heb ze vervangen door een 100 mm. En een korte wielbasis is echt wel interessant, niet alleen op een XC MTB. Ik ga echt geen 20" MTB gaan nemen omdat die een reach van 20 mm meer heeft hoor. En ivm die drop; ik zou niet weten waarom een amateur niet gebaat zou kunnen zijn met veel drop. Dat is niet enkel om hard rechtdoor te knallen hoor. Naar beneden rijden met een grote drop is helemaal niet dramatisch, achter je zadel hangen en gaan maar. Uiteraard zijn het altijd wel compromissen. Voor mij is het een enorm voordeel. Ja, het scheelt een pak rechtdoor, en dat doe je veel hier in dat platte land. Meer grip op de voorkant en beter bergop. Wedstrijdrijders doen het toch ook? Niet alleen wedstrijdrijders trouwens. En die rijden nog iets anders naar beneden en naar boven dan wij stervelingen hoor. Ik heb m'n MTB zodanig samengesteld zodat ie voor mij perfect voldoet aan de trajecten die ik het meeste rijd en mij de meeste fun bezorgt. Als ik in de Alpen een DH parcours afrijd dan hangen de volgeveerde gevallen met dikke 2.5 noppenbanden te zuchten achter mij. Maar eens het bergop gaat rijd ik ze wel voorbij. M'n MTB weegt 8,6 kg, 18" met een korte wielbasis en wat drop, alhoewel die drop best meevalt omdat ik korte benen heb en het zadel dus niet al te hoog staat. Super wendbaar, gooi, smijt en licht fietsje en de Fox 32 SC vering doet het perfect. Ik ga nu zelfs een vaste vork steken. Voldoet hier ruimschoots in de Kempen. Dan gaat ie misschien net onder de 8 kg. Ik ben vooral hier veel meer gebaat met een snelle hardtail dan met een trail fiets. En daar is het mij om te doen, dat is persoonlijk uiteraard. Maar streef je wat performantie en wendbaarheid na hier in dit platte land met z'n typische wat vlakkere ritten, dan ben je het meeste gebaat met een (lichte) hardtail met enige drop. Fietsgewicht is heel belangrijk en heeft een heel grote invloed op het vlak van performantie, wendbaarheid, acceleratie,... in het MTB wereldje, meer dan in het wegrace wereldje (als het niet in het hooggebergte te doen is), Ik kom van een 10,4 kilo wegende hardtail met dezelfde geo. Die 1,8 kg minder merk je best wel hoor.


53x11 schreef: 18 nov 2019 15:45De vraag is natuurlijk of je als niet topper ook gebaat bent bij een hardcore XC racer (laat staan bij een hardcore XC racer in een maatje kleiner met een extralange stuurpen zoals Nino en Mathieu), of dat je meer plezier haalt uit een wat meer trail georienteerde fiets. Voor mijzelf is het antwoord wel duidelijk: ik ben van een Canyon Grand Canyon (destijds het wedstrijdmodel hardtail) overgestapt op een Tallboy. Met uitzondering van misschien hele korte stukjes knallen ben ik op beide fietsen even rap in Nederland (maar heb ik op de Tallboy veel meer lol omdat deze veel meer uitdaagt om andere lijntjes te kiezen). In het hooggebergte kan ik met de Tallboy echter heel veel beter uit de voeten. En dat ondanks dat deze fiets in het trail spectrum gezien wordt als een lichtgewicht.

NB: een meer trail georienteerde fiets zal voor de wedstrijdrijder in de meeste gevallen "net nix" zijn, want altijd een compromis. Voor echt XC wil je een XC racebak, voor enduro een enduro-fiets. Maar voor een gewone sterveling als ik is een dergelijke fiets juist ideaal/
Niet alleen toppers prefereren lange stuurpennen hoor. Ga maar eens een derderangs amateurwedstrijdje kijken.

Het zijn allemaal persoonlijke voorkeuren en compromissen. Wat ik eigenlijk gewoon wil meegeven is dat drop en lange stuurpennen best wel oké zijn en perfect kunnen, ook voor de amateur.

Hoeveel weegt uw fiets trouwens?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 nov 2019 17:30

Ieder maakt zijn eigen keuzes natuurlijk. Om pure snelheid is het me (al lang niet meer) te doen. Ik rij geen wedstrijden, al behoor ik volgens Strava evengoed tot de 5-10% snelste rijders als ik me een beetje kwaad maak. Ik heb voldoende ervaring met zowel de XC-racebak (waarvoor ik in eerste instantie ook opteerde voor een vaste vork) als met de wat relaxtere full-sus trailbike (130 mm Fox 34 voor, 110 mm achter, dus dat valt ook wel weer mee). Voor mij is de tweede optie duidelijk de betere bike.
Voor jou is een korte wielbasis belangrijk blijkbaar, en dat compenseer je met een lange pen. Ik stuur fijner met een breed stuur icm een korte pen (en een iets relaxtere, 68 gr, balhoofdhoek) en moet daarvoor "betalen" met een iets langere wielbasis. Keuzes maken inderdaad!

Gewicht zal iets van 11.5 zijn met 29" wielen en een kilo meer met 27.5+" wielen (die dan weer heel erg van pas komen in het bikepark), maar eigenlijk boeit me dat weinig momenteel (mijn vorige fiets woog onder de 9 kg)

Oh, en serieus omlaag met veel drop en een vaste zadelpen is echt niet fijn. Zelfs MvdP ondervindt dan hinder van zijn extreme geometrie. Dan heb ik het uiteraard niet over de heuveltjes die je in Nederland tegenkomt
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 18 nov 2019 18:23

53x11 schreef: 18 nov 2019 17:30
Oh, en serieus omlaag met veel drop en een vaste zadelpen is echt niet fijn. Zelfs MvdP ondervindt dan hinder van zijn extreme geometrie. Dan heb ik het uiteraard niet over de heuveltjes die je in Nederland tegenkomt
Uiteraard! Als je ziet welke lange benen die heeft en dan nog met een negatieve stuurpen rijdt, dat is een fameuze drop. De hedendaagse wereldbeker XC wedstrijden zijn dan ook geen zondagse trajecten meer door al die rockgarden toestanden, drops enzomeer. Als ze tijdens die XC wedstrijden enkel rockgardens zouden moeten afknallen. dan reden ze ook allemaal met een zware fully met halve motobanden op. Als hij wilt kan hij ook opteren voor een minder extreme geo hé. Maar... weer die compromissen.

Hier rijdt ie toch maar mooi steil naar beneden met z'n zeer agressieve geo.... . ;)

Afbeelding

Plaats reactie